3212
Sök

Saab 9-5 vitryker avgaser luktar bränt?!

58 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#41
jag skruvade ju av detta rör från dumpen till insugningsröret något ramlade men tror jag hittade det,
verkar som det bara var en bricka med ett upphöjt kant på. trodde det satt nån packning men satt en oring lång ner där... verkar som allt är okej!

269 Inlägg
24 juli 2010
#42
Ahh nu vet jag, det är själva låsningen till röret, den upphöjda kanten skall sitta ned över utbukningen på röret och hålla detta på plats.
Borde jag fattat, jag droppade den också,jag letade efter den i ca: 45 minuter.. hmm

Går det bra annars????

Mopar or no car:)

58 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#43
aaa precis jag hittade den!

jodå det går kanon...

Nytt vevhus,
turbon var så jävla slut fyfan var värsta ja sett.. oljan i turbon verkade ren så ja har faktiskt inte gjort rent några av rören till turbon, är ju så jävla trång och tagit en 6 timmar.... men det får man väl sota för när turbon pajjar igen känns inte så kul och göra det halvdant kanske...

Men nu hänger nya turbon på. ska skruva på alla rör o slangar och byta olja 2 ggr...

göra rent IC'n hur viktigt är det?
inte mitt garage, och börjar bli lite panik...

Allting har gått riktigt bra förutom att det var riktigt trassligt och få av turbon från downpipen, pinnbultarna var krökta som fan men de gick!

58 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#44
så där nu var nästan allting klart.
Turbon fungerade riktigt fint, var ett helvete att få dit alla rör men de gick med lite vilja...
ett tips till alla turbo bytare på våra saab 9-5 är att försöka få på alla banjonipplar innan man lyfter upp turbon helt för de var jävligt trång och klurigt med alla rör som inte riktigt passa ordentligt heller..

Stötte på ett problem oljeretur slangen passa inte på nya turbon.
Så vi fixa en egen slang men de läckte som ett såll... så imorgon ska det handlas
armerad gummislang och då tror ja den kommer gå hur bra som helst smile

Vitrök en del men det är väl förmodligen en jäkla massa kondens och lite olja kvar i katten kanske...

Tog väl en 8 timmar effektiv skruvtid allt som allt med vevhus och oljebyten osv.. , var inte det roligaste jobbet heller men jävlar vad nöjd man är nu.

Tack alla för riktigt bra support!
Senast redigerat av turboharen (25 juli 2010)

269 Inlägg
26 juli 2010
#45
Om nu check engine lampan skulle lysa, beror detta på att lambdasonden är indränkt med olja, den brukar släckas efter tre fyra mil.

Det som brukar djävlas mest är just dessa förbannade banjonipplar, dock brukar det vara att pilla dit den nedre kopparbrickan som djävlas.

Mopar or no car:)

58 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#46
okej, tack.. som tur är har inte det kommit nu innan man visste om anledningen annars hade man väl blivit skraj!

Nej nu fungerar allt som det ska riktigt fint funkar det smile

aa exakt få dit kopparbrickan var jävligt som fan..

Hade problem med oljeretur slangen som inte passade så ja fick kapa av halva oljeretur mynningen till turbon
och slänga dit en annan slang ja hade... tyvärr blev de inte alls bra fel vinkel så nu har jag ett riktigt illa veck i oljeretur slangen som inte alls ser roligt ut..

så måste åka köpa ny sån mynning till oljereturen och packning. och en ny oljeretur slang
för ja litar inte på det grova vecket jag har nu kanske blir stopp och trycker ur sig olja överallt..
men det är hyffsat lätt fixat..

132 Inlägg
27 juli 2010
#47
jag ställer mig mycket tveksam till att du skulle ha fått vit rök av att oljan från turbon förbrändes, borde ha varit blå rök eller så hade du mycket vatten i oljan...!!


269 Inlägg
27 juli 2010
#48
svinto23 skrev:
jag ställer mig mycket tveksam till att du skulle ha fått vit rök av att oljan från turbon förbrändes, borde ha varit blå rök eller så hade du mycket vatten i oljan...!!

Nope, turboras = vit kraftig rök, oljan är ju inte "förbränd" i förbränningsrumet, utan går via turbon ut i avgaserna, därav blir den vit och inte blå...

Mopar or no car:)

513 Inlägg
27 juli 2010
#49
gurragas skrev:
svinto23 skrev:
jag ställer mig mycket tveksam till att du skulle ha fått vit rök av att oljan från turbon förbrändes, borde ha varit blå rök eller så hade du mycket vatten i oljan...!!

Nope, turboras = vit kraftig rök, oljan är ju inte "förbränd" i förbränningsrumet, utan går via turbon ut i avgaserna, därav blir den vit och inte blå...

Exakt, lite olja tryckt tex ur en taskig topppackning får effekten blåaktiga avgaser efter som den förbränns. Vid turboras talar man oftast om mycket olja i varmt avgasystem. Som en rökmaskin på kroken, vit.

58 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#50
Jo helt klart var det turbon, för nu är allt som det ska. ryker ingenting alls och turbon bytt smile

42 Inlägg
23 augusti 2011
#51
Precis läst igenom hela tråden då jag förmodligen har samma problem med min 9-5a:/ Riktigt kul att se när folk lägger ner lite tid och verkligen hjälper till! Ska inom en snar framtid riva ner mina turbo och fixa med vv och efter att jag läst igenom tråden så kommer det förmodligen gå lättare och nu vet jag vad jag ska tänka på.
Kanon gubbar! smile



Sök