3870
Sök

Tickar/knackar ifrån motorn Bmw 528 -96

1 585 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Hej min bror köpte sig en Bmw 528 e39 -96 idag, bilen är i kanon fint skick och allting fungerar som det ska men det tickar/knackar ifrån motorn vilket det inte gjorde när de var och köpte bilen. Men nu låter det betydligt mer, låter inte alls bra enligt mig. Men vad kan det vara för något som låter tro? kamkedjan? vanos? ventilknack? lager? är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få och alla tips är välkommna. Här nedanför kan ni se på ett klipp som jag spelade in med min mobil. Bilen har förövrigt gått 20.000mil

Senast redigerat av Jolle87 (10 april 2010)

3 Inlägg
10 april 2010
Det låter som ventilknack,prova att byta olja.lycka till

1 585 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
okej tackar för svaret, får hoppas på att det är ett så pass billigt och enkelt fel:)

414 Inlägg
183 Inlägg
26 augusti 2011
Undrar jag oxå!

27 Inlägg
26 augusti 2011
o glöm ej oljefilter o  ta  en bra olja  det där lät inge vidare  roligt

414 Inlägg
26 augusti 2011
En gammal tråd men i alla fall. Själv hade jag lite tickande i motorn på min 528iatm e39. Jag löste felet genom en service m.m.
Motorn tickade, men körde max 4-5mil med tickandet, hällde i runt 5-6dl diesel i motorn (motorn var redan uppvärmd) och lät motorn gå på tomgång i ca 10minuter. Direkt när jag hällde i dieseln så dämpades tickandet. Efter var det bara att släppa ut all olja ur motorn, och fylla på med ny olja (6.5L) + nytt oljefilter. Nu var tickandet nästan helt borta, så tänkte att jag skulle åka iväg till tumba bilddelar och köpa ventilkoncentrat. På vägen dit så kickade jag motorn 2-3ggr till 6500 varv. När jag sedan stannade på parkeringen hos Tumba bildelar så var tickandet borta !big_smile 100% tyst i motorn!

Om ni gör detta på er egen bil med diesel osv, så bör ni absolut stänga av bilen om motorn börjar låta mer illa!

Kan säga att tickandet nästan 100% berodde på för lite olja i motorn.

27 Inlägg
26 augusti 2011
Polaren gjorde  så  här  med  sin bmw häll i halv flaska laknafta i  oljan  sen låt bilen stå på tomgång i 10 min tills bilen blir  helt varm. sen häll  ur  olja o byt  filter i med billig skit olja  låt bilen gå på tomgång  10  min

sen byter  man filter o  till en riktig  bra olja sen försvann alla  hans tickande o detta  har han gjort  nu  varje år detta
Senast redigerat av rf900 (26 augusti 2011)

27 Inlägg
26 augusti 2011
o han sa att  efter  första gången han gjorde  detta så  kom det ut en massa avlagringar från motor lacknafta  löser upp gammalt  skit som ä i motor.....

Sök