3414
Sök

..

87 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#1
...
Senast redigerat av stifty (24 juli 2012)

376 Inlägg
5 juli 2011
#2
Jag tror att det är en vevhusventilationsslang som dom inte satt dit riktigt eller som lossnade vid tändstiftsbytet. har varit med om det flera gånger förr. Går från toppen (vid kamdrivningen) till eller under svarta insugsröret som som ligger ovanför motorn. Kolla detta.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

87 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#3
Okej tack ska kolla det på direkten!

87 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#4
De var det tyvärr inte hmm
Vad kan det mer vara?
Min kollega pratade om att eventuellt var luftmassemätaren trasig vilket ledde till pysljudet för de fanns inget som reglerade kan de vara så?

376 Inlägg
5 juli 2011
#5
okej. Men ett pysljud beror inte på en luftmassemätare. Du har läckage nånstans det är en sak som är säkert. kolla alla anslutningar på tryckslangar till att börja med...

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

87 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#6
Okej, det värsta är att jag inte kan låta nån gasa och lyssna mig fram då pysljudet inte uppstår vid Gasning i Neutralt läge utan endast i Drive och Sport Läget, direkt jag trycker till räckligt hårt på pedalen för att turbon ska dra igång så uppstår pysljudet och den går lite ojämnt i varven..

Cupra_
6 juli 2011
#7
Alltså jag har samma motor med lite mer mos i bara.. Min har alltid pyst vid gasning, både innan och efter service. Det är ju turbo och kompressor så det är ju inte så konstigt om du hör ett pysande ljud. Att det bara låter när du kör på "D" betyder ju att det bara uppstår när motorn belastas och turbo m.m. börjar ladda (vilket den knappt gör på neutral oavsett varvtal). 

Värt att veta är också att DSG-lådan "lär sig" hur du kör. Kör du hårt en sträcka, sen kör lugn statskörning så blir växlingarna ryckigare och den ligger kvar längre på växlarna tills den "lärt sig" att du nu kör lugnt.

Kan det inte helt enkelt var aså att du inte tänkt på det innan servicen, och nu efter servicen medvetet lyssnat på motorn för att se om du kunde höra någon skillnad bara?


Annars är det bästa att åka tillbaka, förklara läget och be någon från verkstaden åka med/provköra. Säger de att det är normalt, så är det förmodligen det.

Om du har TSI med kompressor OCH turbo (twincharger) så är den inbäddad i frigolit för att isolera ljud, det KAN ju vara så att de slitit väck lite av isoleringen för att komma åt bättre vid meckandet, detta är dock knappast troligt men det är så folk har gjort för att medvetet få högre laddljud på dem.


Har du TSI med ENBART TURBO så bör det ju inte pysa när turbon laddar, men kanske väsa lite. Pyset ska ju komma när den växlar eller när du släpper gasen.
Senast redigerat av Deception (6 juli 2011)

87 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#8
Ja alltså liten pysning har de ju alltid varit, men nu låter det mycket och inte normalt som förr,
Jag har försökt känna på de flesta slangarna till motorn för att hitta någon som eventuellt skulle sitta löst men finner ingen... Någon som har något mer tips? Känns så hopplöst.... sad

87 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#9
Finns de inte fler Golf experter eller ska jag säga DSG experter här på garaget? smile

493 Inlägg
7 juli 2011
#10
Kollat så att locket på luftburken sitter på som de ska, annars får de ju motsvarande verkan som ett öppet filter. kan ju även vara så att någon klåpare varit igång och lossat på tryckslangarna någon stans. motsvarande ljud får man när man inte spänner slangklämman bak till vid gasspjället. även de långa böjda tryckröret från turbon som sitter fastmonterat med en bygel och två torx 30 samt 1 torx 30 på turbon kan vara felmonterat. kan också vara så att dom inte fått röret från lugtburken helt rätt villket skulle kunna orsaka onormalt ljud. har säkert haft loss hela burken när dom byter dsg-filter, skit att komma till annars.
Annars får du ju köra in på verkstaden igen. backjobb för dom....

Googlemaster

87 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#11
Hej igen, jag blev ju inge klockare så jag fick åka in till mekonomen där jag gjorde stora servicen och fick detta pysljud efter, och dom hann bara lyssna på den och då sa dom att de inte lät bra alls, och att växlarna inte hoppa i som dsg lådorna brukar göra, att han inte var lika pigg liksom, men jag fick en tid om 1 vecka då skulle dom kolla närmre på det, men de gick att lägga i handbromsen och stampa ner pedalen för att få fram pysljudet, enligt honom så var det något som läckte på ovansidan av motorn.
Kommer jag få betala för detta tror ni?
Borde inte detta vara en garanti sak? Man lämnar in bilen på stora servicen, så kommer detta pysljud direkt efteråt?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 juli 2011
#12
Om du förklarade att det uppstod efter att du vart in på service hos dom så tror jag nog det blir ett garanti ärende

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 Inlägg
19 augusti 2011
#13
Tjena,
Har nog samma problem som du beskrivit ovan fast med en VW CrossTouran med 1.4 TSI - manuell. Vid gaspådrag pyser det ungefär som om någon ventil eller tryckslang skulle vara trasig eller lossnat. Hur har det gått för dig, har du fått någon klarhet i vad det var för problem?

Mycket tacksam för uppdaterad info.


Hälsningar,
Björn


376 Inlägg
19 augusti 2011
#14
Oringarna på tryckrören brukar kunna läka på 1.4TSI. Plocka lös plaströren och kontrollera oringarna.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

2 Inlägg
19 augusti 2011
#15
Tackar för blixtrande snabbt svar!!
Gissar att dessa plaströr sitter på baksidan motorn mot kupén? Det är därifrån pysljudet kommer ifrån, ungefär vid turbon.

Något speciellt man bör veta innan man börjar "riva" i möget?


45 Inlägg
19 augusti 2011
#16
Kan vara avstängningsventilen som sitter vid turbon.


376 Inlägg
19 augusti 2011
#17
Brukar vara vid tryckrören som "ligger" på motorn och dess anslutningar

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

20 Inlägg
27 augusti 2011
#18
MrBörne skrev:
Tackar för blixtrande snabbt svar!!
Gissar att dessa plaströr sitter på baksidan motorn mot kupén? Det är därifrån pysljudet kommer ifrån, ungefär vid turbon.

Något speciellt man bör veta innan man börjar "riva" i möget?

Alltså, det är inte från turbon det pyser. Den är monterad framför motorn under den emaljerade plåten. Kompressorn sitter däremot bakom motorn längst ner. Jag har ett pysande, väsande ljud som jag lockat fram genom modifiering av luftfilterboxen. Samt lite bortmontering av ljudisolering.
Kollat att alla delar av luftfilterbox/rör sitter som det ska?



Sök