3556
Sök

Bmw 325 -94 går varm

yrkeschaufför
709 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#1
som rubriken lyder så går brors 325 varm, inga läckage, och cirkulation finns i kylaren så det är inget galet med termostaten, och då heller inte pumpen, och jag är vansinnigt grön på dessa tysk bilarna, därför tänkte jag kolla om någon av er har nå bättre koll på vad som kan va galet, eller ge mig en lite check lista på vad som måste kollas för att kunna utesluta ett fel.
mvh jocke

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Forummoderator
26 351 Inlägg
28 augusti 2011
#2
Har ni luftat systemet, så där inte finns några luftfickor?
Dessa vagnar är väl ganska känsliga för sånt, har jag inbillat mig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

yrkeschaufför
709 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#3
AirOne skrev:
Har ni luftat systemet, så där inte finns några luftfickor?
Dessa vagnar är väl ganska känsliga för sånt, har jag inbillat mig.

jo vi har ställt bilen i en rätt kraftig lutning och lättat på luft skruven bredvid vatten påfyllningen, och fyllt på vatten eftersom, så och bubblor kommer så det va luft i systemet, men det slutade bubbla efter va 30 min,
men det kan ju finnas nån jobbig ficka kvar.
Finns det nått special knep för att lufta dessa tyskar eller ?
mvh jocke

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

yrkeschaufför
709 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#4
Ingen Som Har Något Tips

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

1 482 Inlägg
30 augusti 2011
#5
Nedre slangen kan vara jobbig. Antar att ni har full värme och fläkt när ni luftar också.
Hjälper det inte så kolla viskokopplingen som fläkten sitter på, kan vara dålig.

Värsta fall kan skovlarna i vattenpumpen vara trasiga. Då kan du fortfarande ha cirkulation i systemet men inte tillräckligt. Org skovlar är i plast, utbytespumpen har skovlar i metall.

BLT Service
Theracords Music Label

yrkeschaufför
709 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#6
Noxxer skrev:
Nedre slangen kan vara jobbig. Antar att ni har full värme och fläkt när ni luftar också.
Hjälper det inte så kolla viskokopplingen som fläkten sitter på, kan vara dålig.

Värsta fall kan skovlarna i vattenpumpen vara trasiga. Då kan du fortfarande ha cirkulation i systemet men inte tillräckligt. Org skovlar är i plast, utbytespumpen har skovlar i metall.

okey smile jo full värme och full fläkt, visko kopplingen "magneten"  var dålig och då skaffade vi en ny fläkt och koppling. ska kontrolera pumpen nu. tack för hjälpen
BTW  visko kopplingen ska som jag förstå när den är kall avmatta magneten och när den är varm ge magneten kraft för att driva fläkten, men efter att ha studerat fläkten och det kom jag på en ide att eventuellt stum svetsa fläkten i kopplingen så att fläkten roterar hela tiden, idiotiskt eller kan det funka, det känns ju som att det inte kan ha nån betydelse om fläkten snurrar konstant av drivhjulet eller i etapper ?
mvh jocke

och åter igen tack för seriösa svar, "dom växer inte på träd i detta forum"

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
31 augusti 2011
#7
Även jag har funderat på att stummmontera fläkten. Dock vet jag inte vad den tycker av ryck (när man pumpgasar osv när det spinner eller på tommgång. Den kanske flexar sönder då..

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

yrkeschaufför
709 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#8
ToTTeN skrev:
Även jag har funderat på att stummmontera fläkten. Dock vet jag inte vad den tycker av ryck (när man pumpgasar osv när det spinner eller på tommgång. Den kanske flexar sönder då..

på jänkbilar så är den stum iaf via remdrift så jag tror det ska fungera smile

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

564 Inlägg
31 augusti 2011
#9
ToTTeN skrev:
Även jag har funderat på att stummmontera fläkten. Dock vet jag inte vad den tycker av ryck (när man pumpgasar osv när det spinner eller på tommgång. Den kanske flexar sönder då..

På min förra Scorpio (V6'a) så nöp viscokopplingen så det blev stumt. Det lät som f-n när man körde men i övrigt var det inga problem, körde så i 3 år.

yrkeschaufför
709 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#10
sverkera skrev:
ToTTeN skrev:
Även jag har funderat på att stummmontera fläkten. Dock vet jag inte vad den tycker av ryck (när man pumpgasar osv när det spinner eller på tommgång. Den kanske flexar sönder då..

På min förra Scorpio (V6'a) så nöp viscokopplingen så det blev stumt. Det lät som f-n när man körde men i övrigt var det inga problem, körde så i 3 år.

hmm kasnke är det så att fläkten roterar fortare än den borde om man stummar den

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

7 120 Inlägg
1 september 2011
#11
Jag köpte nyligen en 325 som blev varm och började nästan koka direkt. Kolla vattenpump, bytte termostat, fläkt, kollade blockpackning, luftade och det ena med det andra. Problemet försvann när jag spolade igenom hela systemet med vatten och sen körde med lite kylarrens. smile

yrkeschaufför
709 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#12
Aerodynamik skrev:
Jag köpte nyligen en 325 som blev varm och började nästan koka direkt. Kolla vattenpump, bytte termostat, fläkt, kollade blockpackning, luftade och det ena med det andra. Problemet försvann när jag spolade igenom hela systemet med vatten och sen körde med lite kylarrens. smile

okey okey smile men nu är problemet löst provade att lufta med ett konstant vatten flöde till kylaren och nu är alla fickorna borta, förbannat komliserat, mot för en volvo som är mer eller mindre självluftande tongue

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.


Sök