M_icke_ skrev:
Krille_Fox skrev:
Poppsey skrev:
50 tror jag, eller... 1cm tjock cirka.. Ja jag tänkte sätta i ett par 6.5" magnat i dörrarna och sen byta alla högtalare så. Kanske ska skita i baslåda.
sparar plats o vikt!
Men gott framsystem får de bli
Du kan ju börja så, å känner du att vi vill ha ännumer dunk så slänger du bara in baslådan
Ett bra framsystem är extremt viktigt om man vill kunna lyssna på musik.. MEN! du får inte samma djup i ljudet om du inte har en sub. Sen finns de många olika lösningar på detta.
Saabs orginalhögtalare är ju exempelvis 6,5" sub/midbasar i dörrarna och mellanregister/diskant o brädan. Sätter du i ett par vanliga middar så kommer du inte få samma djup som i saabs större ljudsystem även om du får bättre snärtbas. För att sedan få djupet i ljudet och man inte vill ha en stor låda i bagaget kan man bygga en sk frontsub. alltså att man har en 6,5" eller 8" i en liten låda fram under en stol eller vid passagerarens fötter eller på annan lämplig plats. Man slipper dessutom "plåtskrammel".
Har du en baslåda så kan du lika gärna testa o lägga i den i bagaget och se hur de låter. Det som eventuellt kan skramla vid normala ljudvolymer är nummerskylten, vilken du lätt kan fixa med en bit ligg/sittunderlag
som du skär till och klämmer bak nummerplåten.
Vad gäller 6x9or eller liknande så tycker jag hellre att du ska satsa på bra högtalare fram och driva dom på slutsteg.
Sen är det alltid en fördel att dra strömkabeln på samma sida som batteriet då du sparar ca 1 meter kabel
bara där.. Kortare kabel är inte bara billigare, du får mindre spänningsfall med, detta innebär mer effekt i slutstegen. Även om det inte är jätteskillnad så är det lika bra o göra de rätt från början. Slarvar man lite här och lite där så kommer det bli stora förluster i slutändan och ofta även brända slutsteg..
Det är även viktigt att extrajorda batteri och motor, vilket många missar. En grov kabel från generatorn är inte heller fel.