2907
Sök

Import - Råd

Thedriftking
12 september 2011
Trådstartare
#1
Tjenare

Tittat runt på lite Engelska sidor och hittat lite spännande bilar, till väldigt bra pris!
Men hur går man tillväga vid en import?

Har läst på transportstyrelsen och lite andra trådar om det, men inte fattat helt till 100%.


När man väl är i England, hur gör man då? Alltså med ägarbevis osv, vilka papper ska man skriva på? (och får/kan man skriva på ägarbeviset även fast man inte bor i England?)
Dyker säkert upp flera frågor..


Mvh

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 september 2011
#2
Kolla på det här, du säkert hitta rätt svar över dina funderingar. wink

http://www.bimmerpower.org/index.php?board=67.0

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Thedriftking
12 september 2011
Trådstartare
#3
Tackar, ska kika! smile

46 Inlägg
12 september 2011
#4
Du ska se till att få v5c papprena, ( för fordon som byter land) och så ska du se till att få ett hand skrivet kvitto, sen är det bara skicka in dessa till transport styrelsen och ansöka om ursprungskontroll och när denna är godkänd kan du boka regg bes.

Lycka till:)
Mvh

Thedriftking
13 september 2011
Trådstartare
#5
Tobban88 skrev:
Du ska se till att få v5c papprena, ( för fordon som byter land) och så ska du se till att få ett hand skrivet kvitto, sen är det bara skicka in dessa till transport styrelsen och ansöka om ursprungskontroll och när denna är godkänd kan du boka regg bes.

Lycka till:)
Mvh
okej, tackar!

Har även mejlat ett företag som importerar och gör allt som krävs.
Får se va dom tar, så man kan jämför lite smile

Så förhoppningsvis kommer det rulla en "ny" r32 gtr i Linköping nästa sommar, med en glad 18åring i smile

54 Inlägg
13 september 2011
#6
Importerade nyligen en bil från England. Har gjort en lista på alla utgifter från planering till hemkomst och reggning. Kan dela med mig av denna när jag kommer hem från jobbet om det verkar intressant. smile
Senast redigerat av Satam (13 september 2011)


1 Inlägg
13 september 2011
#7
Kopa bil nar man bor i Canada.
Ganska latt faktiskt.Man bor fa VIN numret (Vehicle identification number) av saljaren, ga pa datorn for att kontakta forsakringsbolaget. I British Columbia har vi ett bolag som galler for hela provinsen heter ICBC dar kan du trycka upp en rapport som ger dig historien om trafik skador som har betalats av forsakringsbolaget, kostnad $20.00 (tjugo dollar).Kommer daremot inte att sta hur manga tidigare agare. Fordonet bor ocksa ha gatt igenom Air Care, alltsa godkants vid besiktning av alla avgaser.For ovrigt sa kollas inte for rost, bromsar eller liknande.Utan detta intyg kan man inte forsakra bilen.Du kan naturligtvis inte kora en meter utan forsakring.Saljaren fyller i ett formular som du tar till ICBC och betalar transfer kostnad och MOMS 12%.Du far nya platar och en klisterlapp att satta pa dem.Montera och kor.Finns ganska mycket Volvo har i Vancouver omradet.
Allan Bornestig North Vancouver British Columbia Canada.

Thedriftking
13 september 2011
Trådstartare
#8
Satam skrev:
Importerade nyligen en bil från England. Har gjort en lista på alla utgifter från planering till hemkomst och reggning. Kan dela med mig av denna när jag kommer hem från jobbet om det verkar intressant. smile
jo skriv den listan tack, skulle hjälpa rätt mkt smile

54 Inlägg
13 september 2011
#9
Förberedelser:

Skaffa Pass:         400:-
Flygbiljett med EasyJet:     907:-
Puttgarden > Röby Färjan    791:-
EuroTunnel Folkest. > Calais    807:-
Importförsäkring 30 Dagar    5 261:-

Totalt: 8166:-

Bensin:

Shell Carlett    England    98Oktan    764:-
Esso Roadchef    Belgien    98Oktan    746:-
Shell 1813        Tyskland    100Oktan    819:-
Aralstation     Tyskland    98Oktan    480:-   
Statoil Tappernoeje    Danmark    98Oktan    514:-
Preem Laholm    Sverige    98Oktan    658:-

Totalt: 3982:-


Övriga utgifter som betalades under resans gång:

Broavgift/uttag    England    20:-/(511:-) -Glöm inte att ha med dig ett par pund löst. Annars får du problem, -talar av personlig erfarenhet wink
Mat                Belgien    29:-
Bensindunk    Tyskland    146:-
Korv m. Bröd    Danmark    36:-
Öresundsbron    Sverige    360:-

Totalt: 647:-


Efter hemkomst:

Medlemsavgift bilklubb    400:-
Ursprungskontroll            700:-
Huvudstrålkastare            798:-
Reg. Besiktning                  1380:-
Våg                                   300:-
Kontroll Besiktning              200:-


Totalt: 3778:-

(Har inte reg. bes. ännu, så det sista tog jag direkt från Bilprovningens hemsida.. Men tror det stämmer rätt väl. Kan uppdatera efter reg bes om det är andra priser som gäller.)

TOTAL SUMMA: 16 573:-

Tips:
Jag körde i ett streck. Ca 26timmar tog det då jag körde fel ett antal gånger i Belgien (Skitland big_smile). Hade ingen GPS och "kartan" jag körde efter var en lista med vägbeskrivningar från Google. -Skaffa en bra karta / GPS.
Kör du i ett streck glöm inte att äta oftare än vad jag gjorde.. Efter 26 timmar hade man fått i sig en korv med bröd och ett par kakor i Belgien.. Inte bra.
Bensindunken blev köpt efter att jag fick bensinstopp på Autobahn klockan 1 på natten. Mycket trevlig upplevelse. Fick dock skjuss av tysk polis till närmaste mack och tillbaka, dom var mycket trevliga! big_smile -Hade nog en djävla tur.

..Det var nog allt. Undrar du något så är det bara till att fråga. Lycka till wink

PS: Köra över Öresundsbron utan någon som helst trafik, klockan halv 5 på morgonen när solen går upp, är -rätt- fränt.
Senast redigerat av Satam (13 september 2011)


Thedriftking
13 september 2011
Trådstartare
#10
tack så mkt!

så du körde över dit? du tog inte flyg och färja?

54 Inlägg
13 september 2011
#11
Thedriftking skrev:
tack så mkt!

så du körde över dit? du tog inte flyg och färja?
Flög till England, körde hem.

Np förresten smile
Senast redigerat av Satam (13 september 2011)


46 Inlägg
13 september 2011
#12
ska du anlita imort firma kan jag tipsa om wargtrading här i lkpg, han hjälpe mig med min första japsare från UK, han håller bra priser och det blir lite personligare då det bara är han som jobbar med bilen!

MVH T


Thedriftking skrev:
Tobban88 skrev:
Du ska se till att få v5c papprena, ( för fordon som byter land) och så ska du se till att få ett hand skrivet kvitto, sen är det bara skicka in dessa till transport styrelsen och ansöka om ursprungskontroll och när denna är godkänd kan du boka regg bes.

Lycka till:)
Mvh
okej, tackar!

Har även mejlat ett företag som importerar och gör allt som krävs.
Får se va dom tar, så man kan jämför lite smile

Så förhoppningsvis kommer det rulla en "ny" r32 gtr i Linköping nästa sommar, med en glad 18åring i smile

Thedriftking
13 september 2011
Trådstartare
#13
Satam skrev:
Thedriftking skrev:
tack så mkt!

så du körde över dit? du tog inte flyg och färja?
Flög till England, körde hem.

Np förresten smile
aha, det verkar vettigt smile få köra "lite" med bilen med smile låter underbart,

sjukt sugen på att importera nu.. dock är jag lite "rädd" över det med ägarbytet + inreggning i sverige

Thedriftking
13 september 2011
Trådstartare
#14
tobban88: intressant! vart kan man snacka med han, och va tar han? PM om du inte vill skriva i tråden

Thedriftking
13 september 2011
Trådstartare
#15
Tobban88 skrev:
Thedriftking skrev:
tobban88: intressant! vart kan man snacka med han, och va tar han? PM om du inte vill skriva i tråden
kolla på wargtrading.se där kan du skicka intresse mejl osv!

för mig kostade det:
ca 2000:- för att simons kontackt i UK åker och kollar på bilen och ev köper och kör den till färjan!
ca 2500:- med simons rabbater för färjan från UK till göteborg
sedan kan du själv hämta bilen där eller pröjsa 1800:- så kommere den med lastbil

simon kan själv ombesörja inreggning för ca 5000:- dvs ombyggnad av lysen osv

ursprungskontroll 700:-
regg bes 1500:-

sedan tar simon en avgift på 20 000 för hans tjänst, kan bli billigare beroende på hur mkt du själv kan tänka dig att göra!

så det är absolut inte gratis, men bra nycket billigare än att använda sig av tex ESC.
du kommer undan mycket billigare om du hämta bilen själv! du sparar nära på 20 000
så kan ju vara värt att fundera på!

MVH
tar han fortfarande 20.000.. om han "bara" fixar med sina kontakter att köpa och få den till sverige?


Sök