3712
Sök

Två pluskablar till batteriet, varför? audi 100 -92

146 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
#1
Tjena, undrar varför min audi 100 -92 har två stycken pluskablar till batteriet, en är röd och relativt smal och den andra är svart och tjockare, den röda leder till själva ''konsollen'' under ratten tär alla relä:en och det sitter, den andra vet jag inte vart den går.
Jag skall koppla in en huvudströmbrytare som skall bryta all elekrtisk ström, räcker det med att jag kopplar den genom den röda kabeln?

2 024 Inlägg
14 september 2011
#2
Den tjockare kabeln borde gå till startmotor och generator.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

21 761 Inlägg
14 september 2011
#3
Den tunnare kabeln är väl huvudmatningen till bilens elsystem, dvs tändlås/reläbox/säkringsdosa. På tex 240 går den tunna kabeln till en typ av plusplint som sitter på vänster innerskärm en bit ifrån batteriet. smile

Huvudströmbrytaren brukar väl sättas på minuskabeln väl?
Senast redigerat av Drönirettab (14 september 2011)

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
14 september 2011
#4
Huvudströmbrytaren hade jag iaf satt på minuskabeln.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

VAG Tekniker
101 Inlägg
15 september 2011
#5
Om du skall bryta all ström i bilen så bör du koppla brytaren på minus kabeln från batteriet.
Då eliminerar du risken för överledning till gods och brända säkringar osv.

Som nämnt innan, Röda kabeln bör vara huvudmatning till elsystemet och den tjockare bör gå till startmotor alt generator.

2 024 Inlägg
15 september 2011
#6
Sen kan man koppla en säkring förbi brytaren, ungefär som jag ritat på bilden här.
Man tar en säkring på bara ett par ampere, då slipper man att stereo och andra saker tappar sitt minne när man bryter.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42270/464866_xju5vv.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

210 Inlägg
15 september 2011
#7
Säkring borde funka, för bilens klocka och stereon.

Bara undrar, varför vill du kunna bryta strömmen ? Nått som drar ur batteriet?

/Andreas

146 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
#8
Kanske var lite dumt att inte nämna men bygger folkracebil av den tongue så klocka o stereo är borttaget tongue Men skulle de räcka med den röda? för minuskabeln är ju bara 20cm lång och jordad i motorrumet. ( Man måste komma åt brytaren från förarstolen)

Tack för all hjälp än så länge smile
Senast redigerat av Lindskog944 (15 september 2011)

VAG Tekniker
101 Inlägg
15 september 2011
#9
Självklart så kan du bryta strömmen med plus kabeln också.
Men som jag skrev innan, Minus är att föredra då du eliminerar risken för överledning till gods och brända säkringar osv.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 september 2011
#10
Lindskog944 skrev:
Kanske var lite dumt att inte nämna men bygger folkracebil av den tongue så klocka o stereo är borttaget tongue Men skulle de räcka med den röda? för minuskabeln är ju bara 20cm lång och jordad i motorrumet. ( Man måste komma åt brytaren från förarstolen)

Tack för all hjälp än så länge smile

Dra en ny jord då ?

C H E V R O L E T <3


Sök