3121
Sök

Laddningsfel, Nissan Primera -95.

10 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
Häromkvällen började batterilampan ett u tre lysa, hade bilen på tomgång me ljud belysning och fläktar igång i endast några minuter. Har ett relativt kraftfullt steg inkopplat, men inte borde batteriet dras slut på några minuter.

Har föståss tappat bort service boken. Mätte runt lite och kom fram till att spänningen i batteriet låg på 12.66v vilket borde vara ok, och med bilen igång gav generatorn ut 13.74v, som borde betyda att batteriet laddas. Frågan är, ger den ut tillräckligt hög spänning?

Kom också att tänka på tomgången, som ligger på 600-700 varv, borde kanske höjas? Vet inte. Bilen är en -95 primera SLX p10.

21 761 Inlägg
9 september 2011
När du mätte spänningen, var det med alla dessa saker avstängda?

Tomgången är relativt låg, därför finns risken att generatorn inte orkar ge tillräcklig laddning när du har fläkt+stereo igång. Av den anledningen vill jag att du mäter spänningen under belastning, dvs med de sakerna igång, för att få ett rättvisande värde. smile

10 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
Så långt tänkte jag inte. Ska mäta upp direkt jag finner tid för det.

10 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Ligger på 13.71v vid belastning, ser inte felet. Putsade upp jordanslutningarna, som tycks ha hjälpt en aning. Ytterst sällan lampan tänds nu, hänt 2 gånger vid nån minuts tomgång.

21 761 Inlägg
13 september 2011
Kan ju hända att kolen börjar vara nötta och ibland får lite dålig kontakt, det skadar nog inte att kika på dem. Du kan också testa att ha motorn på tomgång och mäta spänningen (med stereo+fläkt igång), sedan lägger du i en växel och släpper upp kopplingen bara så precis att varvtalet minskar med 50-100 varv.

Om spänningen sjunker direkt och batterilampan tänds så kan det vara så att det ligger på gränsen hela tiden med motorn på tomgång, eventuellt höjer du omgången till tex 800 varv och provar ett tag hur det beter sig. smile

10 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
Lampan tänds inte, krävs som sagt några minuters tomgång för det. Inte tänts på ett tag nu dock, verkar ha vart jordfel. Får väl ta o höja tomgången för o va säker.

Sök