3422
Sök

Vad är detta för kopplings vajer?

29 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Hejsan, min kopplings vajer gick tidigare idag och jag är osäker på vad det är för en vajer och var jag hittar en ny.
Bilen min är en 145a -74 men kopplingen är ett hemmabygge från förra ägaren med både vajer och cylinder.
Jag vet inte om vajern kan vara från en 145a eller från en helt annan bil men jag tog iallafall foto på den om någon känner igen den eller kan hjälpa mig. Den är ca 117 cm lång om det kan hjälpa.

Här är en bild på vajern.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Tack på förhand!

Mvh Martin.

120 Inlägg
20 september 2011
Både vajer och cylinder? Antingen har du vajer eller så har du hydrauliskt sytem. Men kolla på vp-autoparts i fristad, de har det mesta till gamla volvo-bilar...annars har du gcp..

/Christoffer

Kombinerar det bästa av två världar, rekvisita från 50-60-talet och tekniken från idag..

29 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
amazonracern skrev:
Både vajer och cylinder? Antingen har du vajer eller så har du hydrauliskt sytem. Men kolla på vp-autoparts i fristad, de har det mesta till gamla volvo-bilar...annars har du gcp..

/Christoffer

Det är som sagt ett hemmabygge, det går nämligen en vajer från kopplingspedalen till en cylinder som 'kopplar. Svårt att förklara, men jag kan lägga upp en bild här till dig när jag fått hem bilen som för nuvarande står hos en vän.

Jag bor inte så nära fristad tyvärr, utan nere vid Kristianstad. Men kopplingen verkar vara en vajer original på 140. Hittar dock inte kopplings vajer i deras sortiment.

120 Inlägg
20 september 2011
Detta låter helt klart spännande smile Men här finns det vajer till 140-serien. http://www.vp-autoparts.com/Downloads/1 … 10321.pdf.   Sidan 38.  Benämning "kopplingskabel" i katalogen.
Sen är ju frågan hur mycket som är ombyggt i din bil. Om du vill kan jag plocka fram skisser på jobbet från gammla verkstadhandböcker..

Sen går det ju alltid att skicka grejer med post osv.. Behöver inte bo nära fristad för att handla där tongue

Mvh. Christoffer

Kombinerar det bästa av två världar, rekvisita från 50-60-talet och tekniken från idag..

Sök