3327
Sök

Volvo 740 t5 kopplingsförslag

1 028 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#1
Kör idag med en R koppling men funderar på att köpa lite bättre
Växellåda m90 med förstärkt 3a
R-sport diff (lamelldiff) i bakaxel
Funderar på en 707 tryckplatta med org lamell ska klara 580nm har jag för mig vill hellst slippa sinter för att inte rycka i sönder m90in å diffen men i värsta fall får de bli en 6 puckare.
Ingen aning vad man kan ha för vrid i motorn just nu. eller vad man kommer få. kanske någon som tetat köra med denna kombinationen?

Vad tror ni om att köra 707 med org lamell?

Bra sidor man kan köpa på?

Skriv gärna för å nackdelar osv

Blir 6puck om de blir sinter.
tror du de e någon storre skillad på att köra 707 platta med org lamell eller t5 eller R platta å 6 puck sinter på hur mycke vrid de klarar av?
Fjädrat centrum på sintern e de något att satsta på? håller de? blir de mjukare?
Senast redigerat av volvo_grabb (19 september 2011)

Har inget å skriva ännu

Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
19 september 2011
#2
Kör på 6-puckad sinter, har själv det i min merca och det är hur snällt ioch fint som helst att köra på, är ingen skillnad i vridtålighet på 4puckat och 6 puckat.


249 Inlägg
19 september 2011
#3
Satsa på 4 puck o 707 om du vill ha så rykig bil som min är:p haha


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
19 september 2011
#4
volvo_grabb skrev:
Kör idag med en R koppling men funderar på att köpa lite bättre
Växellåda m90 med förstärkt 3a
R-sport diff (lamelldiff) i bakaxel
Funderar på en 707 tryckplatta med org lamell ska klara 580nm har jag för mig vill hellst slippa sinter för att inte rycka i sönder m90in å diffen men i värsta fall får de bli en 6 puckare.
Ingen aning vad man kan ha för vrid i motorn just nu. eller vad man kommer få. kanske någon som tetat köra med denna kombinationen?

Vad tror ni om att köra 707 med org lamell?

Bra sidor man kan köpa på?

Skriv gärna för å nackdelar osv

Finns ju även fjädrade 6 puckare som ska vara ganska mjuka.. :p

~Andy~

1 028 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#5
93T skrev:
Kör på 6-puckad sinter, har själv det i min merca och det är hur snällt ioch fint som helst att köra på, är ingen skillnad i vridtålighet på 4puckat och 6 puckat.

Blir 6puck om de blir sinter.
tror du de e någon storre skillad på att köra 707 platta med org lamell eller t5 eller R platta å 6 puck sinter på hur mycke vrid de klarar av?
Fjädrat centrum på sintern e de något att satsta på? håller de? blir de mjukare?

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#6
Andyy90 skrev:
volvo_grabb skrev:
Kör idag med en R koppling men funderar på att köpa lite bättre
Växellåda m90 med förstärkt 3a
R-sport diff (lamelldiff) i bakaxel
Funderar på en 707 tryckplatta med org lamell ska klara 580nm har jag för mig vill hellst slippa sinter för att inte rycka i sönder m90in å diffen men i värsta fall får de bli en 6 puckare.
Ingen aning vad man kan ha för vrid i motorn just nu. eller vad man kommer få. kanske någon som tetat köra med denna kombinationen?

Vad tror ni om att köra 707 med org lamell?

Bra sidor man kan köpa på?

Skriv gärna för å nackdelar osv

Finns ju även fjädrade 6 puckare som ska vara ganska mjuka.. :p

Vet du någon som testat?

Har inget å skriva ännu

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
19 september 2011
#7
volvo_grabb skrev:
Andyy90 skrev:
volvo_grabb skrev:
Kör idag med en R koppling men funderar på att köpa lite bättre
Växellåda m90 med förstärkt 3a
R-sport diff (lamelldiff) i bakaxel
Funderar på en 707 tryckplatta med org lamell ska klara 580nm har jag för mig vill hellst slippa sinter för att inte rycka i sönder m90in å diffen men i värsta fall får de bli en 6 puckare.
Ingen aning vad man kan ha för vrid i motorn just nu. eller vad man kommer få. kanske någon som tetat köra med denna kombinationen?

Vad tror ni om att köra 707 med org lamell?

Bra sidor man kan köpa på?

Skriv gärna för å nackdelar osv

Finns ju även fjädrade 6 puckare som ska vara ganska mjuka.. :p

Vet du någon som testat?

vet faktiskt inte vad jag har på min supra.. vet bara att det är 6a och jag tycker inte den är mycket snällare än vad 4an på min 740 var.. vet tyvärr heller inte någon som har testat med fjädrat.. sad

~Andy~

Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
19 september 2011
#8
volvo_grabb skrev:
93T skrev:
Kör på 6-puckad sinter, har själv det i min merca och det är hur snällt ioch fint som helst att köra på, är ingen skillnad i vridtålighet på 4puckat och 6 puckat.

Blir 6puck om de blir sinter.
tror du de e någon storre skillad på att köra 707 platta med org lamell eller t5 eller R platta å 6 puck sinter på hur mycke vrid de klarar av?
Fjädrat centrum på sintern e de något att satsta på? håller de? blir de mjukare?

Hade nog skippat alla former av organiska originallameller, sätter du i en sinter så behöver du inte oroa dig för att vridet blir för högt.

Och som sagt, med sexpuckat blir det riktigt körbart om allt är väl injusterat.


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
19 september 2011
#9
93T skrev:
volvo_grabb skrev:
93T skrev:
Kör på 6-puckad sinter, har själv det i min merca och det är hur snällt ioch fint som helst att köra på, är ingen skillnad i vridtålighet på 4puckat och 6 puckat.

Blir 6puck om de blir sinter.
tror du de e någon storre skillad på att köra 707 platta med org lamell eller t5 eller R platta å 6 puck sinter på hur mycke vrid de klarar av?
Fjädrat centrum på sintern e de något att satsta på? håller de? blir de mjukare?

Hade nog skippat alla former av organiska originallameller, sätter du i en sinter så behöver du inte oroa dig för att vridet blir för högt.

Och som sagt, med sexpuckat blir det riktigt körbart om allt är väl injusterat.

Det beror ju lite på vad det är för tryckplatta också tongue

men du kan ju prova min i helgen eller något ifall jag ska ut så får du ju känna hur en 6a känns..

~Andy~

1 028 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#10
Andyy90 skrev:
volvo_grabb skrev:
Andyy90 skrev:

Finns ju även fjädrade 6 puckare som ska vara ganska mjuka.. :p

Vet du någon som testat?

vet faktiskt inte vad jag har på min supra.. vet bara att det är 6a och jag tycker inte den är mycket snällare än vad 4an på min 740 var.. vet tyvärr heller inte någon som har testat med fjädrat.. sad

Okej men 6an e mjukare än 4an iaf

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#11
93T skrev:
volvo_grabb skrev:
93T skrev:
Kör på 6-puckad sinter, har själv det i min merca och det är hur snällt ioch fint som helst att köra på, är ingen skillnad i vridtålighet på 4puckat och 6 puckat.

Blir 6puck om de blir sinter.
tror du de e någon storre skillad på att köra 707 platta med org lamell eller t5 eller R platta å 6 puck sinter på hur mycke vrid de klarar av?
Fjädrat centrum på sintern e de något att satsta på? håller de? blir de mjukare?

Hade nog skippat alla former av organiska originallameller, sätter du i en sinter så behöver du inte oroa dig för att vridet blir för högt.

Och som sagt, med sexpuckat blir det riktigt körbart om allt är väl injusterat.

Okej men va ärlig å säg vad tror du om org tryckplattan å 6 puck? någon som orkar me lite vrid? ska man ha fjädrat centrum?

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#12
Andyy90 skrev:
93T skrev:
volvo_grabb skrev:

Blir 6puck om de blir sinter.
tror du de e någon storre skillad på att köra 707 platta med org lamell eller t5 eller R platta å 6 puck sinter på hur mycke vrid de klarar av?
Fjädrat centrum på sintern e de något att satsta på? håller de? blir de mjukare?

Hade nog skippat alla former av organiska originallameller, sätter du i en sinter så behöver du inte oroa dig för att vridet blir för högt.

Och som sagt, med sexpuckat blir det riktigt körbart om allt är väl injusterat.

Det beror ju lite på vad det är för tryckplatta också tongue

men du kan ju prova min i helgen eller något ifall jag ska ut så får du ju känna hur en 6a känns..

kan jag kanske göra. har bara kört 4 med 707 plattor.
Men vet inte hur mycke en r platta  eller t5 platta med 6 puck klarar av i vrid

Har inget å skriva ännu

Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
19 september 2011
#13
volvo_grabb skrev:
93T skrev:
volvo_grabb skrev:

Blir 6puck om de blir sinter.
tror du de e någon storre skillad på att köra 707 platta med org lamell eller t5 eller R platta å 6 puck sinter på hur mycke vrid de klarar av?
Fjädrat centrum på sintern e de något att satsta på? håller de? blir de mjukare?

Hade nog skippat alla former av organiska originallameller, sätter du i en sinter så behöver du inte oroa dig för att vridet blir för högt.

Och som sagt, med sexpuckat blir det riktigt körbart om allt är väl injusterat.

Okej men va ärlig å säg vad tror du om org tryckplattan å 6 puck? någon som orkar me lite vrid? ska man ha fjädrat centrum?

Fjädrat centrum påverkar ju inte prestandan nämnvärt negativt, blir ju lite snällare att köra med, men en organisk lamell och en Sachs 618 (228mm) klarar väl max 500Nm, en sinter på samma platta och den klarar uppåt 800Nm.

Beror ju på lite hur mycket du ska köra bilen, ska den användas som daily driver är sinter inte att rekommendera då en sån lamell sliter upp platta och svänghjul ganska snabbt.


1 028 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#14
93T skrev:
volvo_grabb skrev:
93T skrev:

Hade nog skippat alla former av organiska originallameller, sätter du i en sinter så behöver du inte oroa dig för att vridet blir för högt.

Och som sagt, med sexpuckat blir det riktigt körbart om allt är väl injusterat.

Okej men va ärlig å säg vad tror du om org tryckplattan å 6 puck? någon som orkar me lite vrid? ska man ha fjädrat centrum?

Fjädrat centrum påverkar ju inte prestandan nämnvärt negativt, blir ju lite snällare att köra med, men en organisk lamell och en Sachs 618 (228mm) klarar väl max 500Nm, en sinter på samma platta och den klarar uppåt 800Nm.

Beror ju på lite hur mycket du ska köra bilen, ska den användas som daily driver är sinter inte att rekommendera då en sån lamell sliter upp platta och svänghjul ganska snabbt.

240mm diameter.

Den används ju lite på veckorna å mest på helgerna då man plågar som fan hehe såjust nu har jag kommit dit läget e svårt att bestämma sig. tror du m90 rasar om jag får ståkukshård koppling? hade man haft en zf hade jag inte tvekat på vad jag skulle köpa

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#15
vad ska jag beställa för lamell på tex kl racing sida ska ha en 6 puck sinter med fjädrat centrum
Motor b5234T (T5) M90 låda. ska jag beställa till 940 med m90, 850, 960 alla dom e ju 240mm å har väl samma splines?

Har inget å skriva ännu


Sök