3432
Sök

Jag har fått 500 kr i påminnelseavgift för en faktura jag inte har fått!

188 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Hej

jag var i stockholm i Juni, trängselskatt såklart, efter en månad efter att jag var där så notera jag att jag inte fick någon faktura på skatten så jag ringde transportstyrelsen och frågade, och då fick jag svar av en som jobbar där "det kan ta tid tills den kommer" så jag väntade sen glömde jag av det.

för 1 v sedan får vi en faktura från transportstyrelsen att vi har nu en betalning på 560 kr(varav 500 kr är tillägs avgift för en faktura jag inte har fått) , jag fick alltså aldrig den första fakturan.

idag ringde jag transportstyrelsen och pratade med en kvinna där, som sa "vi har ingen notering på att du har ringt" "det är din skyldighet att hålla redan på betalningen" "vi behöver inte skicka ut fakturan utan du ska kunna betala den ändå" riktig dryg människa, jag fick aldrig en faktura från första början? nu får jag en påminnelseavgift på 500 kr!!!!!

vad ska jag göra? hon säger klaga till skatteverket, jag tänker ringa igen, men vill ha råd på vad jag ska säga....?

fakturan ska betalas den 10 senast!

mvh

Tunnelmaster
348 Inlägg
5 oktober 2011
Betala den och överklaga sen, annars kommer det bli mer avgifter.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

3 354 Inlägg
5 oktober 2011
Rapide skrev:
"vi behöver inte skicka ut fakturan utan du ska kunna betala den ändå"

hur ska man kunna betala en faktura man inte fått? Man behöver väl OCR eller referens för att kunna betala?
Hur tänkte hon där? tongue
Senast redigerat av Seth (5 oktober 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Muttley
5 oktober 2011
Vadå kunna betala den ändå. Är de inte så att vi utanför Sthlm ska få faktura hem? Fick jag iallafall. Ring och tjata på du har någon dag till innan den ska betalas så.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
5 oktober 2011
Betala först för att slippa fler avgifter, sedan bestrid den. "vinner" du över dem vid senare skede så sätter de tillbaka alla pengar du betalat.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
5 oktober 2011
Bad luck, men läs på innan nästa gång:
Skatten ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast den sista dagen i månaden efter aviseringsmånaden. Det går inte att betala vid betalstationen. Det är du som fordonsägare som ansvarar för att skatten blir betald även om du inte har fått någon avi. Om skatten inte betalas in i tid påförs en tilläggsavgift på 500 kronor.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … stockholm/

/Mattias

Muttley
5 oktober 2011
matteeee skrev:
Skatten ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast den sista dagen i månaden efter aviseringsmånaden. Det går inte att betala vid betalstationen. Det är du som fordonsägare som ansvarar för att skatten blir betald även om du inte har fått någon avi. Om skatten inte betalas in i tid påförs en tilläggsavgift på 500 kronor.

När ändrade de på det ? När jag var upp förbi för 2-3 år sedan så skicka dem ut avier. Inget och tänka på bara att betala när den kom.

1 482 Inlägg
5 oktober 2011
Tyvärr bara att slanta. Riktigt jävla fult hur dom gör med trängselskatten men eftersom det är staten så kan dom göra lite hur dom vill. Detta har vart uppe i TV förrut och debatter och eftersom det är staten så kan du inte göra spec mycket. Helt sjukt.

Edit: En bra grejj är att ansöka om Autogiro från Transportstyrelsen så dras det automatiskt från kontot när du åker igenom tullen. Väldigt safe. Kombinera med E-faktura så e du helt safe.
Senast redigerat av Noxxer (5 oktober 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

Cupra_
5 oktober 2011
Jag bor inom sthlm men jag har alltid fått fakturan hemskickad :S Kanske kom bort i posten för dig då?

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
5 oktober 2011
tkd_rille skrev:
matteeee skrev:

När ändrade de på det ? När jag var upp förbi för 2-3 år sedan så skicka dem ut avier. Inget och tänka på bara att betala när den kom.

Det gör dom fortfarande, men OM du inte får en avi (posten, hunden käkar upp avin, whatever..) så är det DITT ansvar att veta att du har en skuld, och då lösa det.

/Mattias

Muttley
5 oktober 2011
matteeee skrev:
tkd_rille skrev:
matteeee skrev:

Det gör dom fortfarande, men OM du inte får en avi (posten, hunden käkar upp avin, whatever..) så är det DITT ansvar att veta att du har en skuld, och då lösa det.

sant. Men i med de är statligt vore de mycket juste om de skicka påminnelse. När jag körde där igenom vilket var ett misstag då jag väjde fel på E4an så hade jag ingen aning om att de var en sådan kamera kan jag säga wink

Baron
184 Inlägg
5 oktober 2011
Kan du inte göra en polisanmälan för bedrägligt beteende alt bedrägeri? :p

Kanns lite som dom bara hade kunnat skiva av förseningen via telefonen....

Jag spelar in alla mina samtal nu när jag pratar med telia, tre och resterande idioter som bara skickar fakturor utan att ha någon koll, skulle polisanmäla tre och dom ringde upp 30min senare och meddelade allt var fixat :p

309 Inlägg
5 oktober 2011
Jag har fått 2 fakturor på trängselskatt trots att jag inte varit i närheten av stockholm.Tillockmed en från norge! Överklagade o slapp betala. Dom verkar skita i om de är rätt bil med rätt regnummer som passerat.Handlar inte om stora pengar men ändå.

188 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Tack för alla svar, jag kommer betala den och se klaga, fan jag tänker mer på dom som inte kan betala 500 hur som helst, vad fan gör dom ? dom har ju ingen som helst samvete, bara skickar ut en avgift på 500 kr, det e mkt pengar. man får inte spela in samtal väl bara så där?

Muttley
5 oktober 2011
Rapide skrev:
Tack för alla svar, jag kommer betala den och se klaga, fan jag tänker mer på dom som inte kan betala 500 hur som helst, vad fan gör dom ? dom har ju ingen som helst samvete, bara skickar ut en avgift på 500 kr, det e mkt pengar. man får inte spela in samtal väl bara så där?

Jo du får spela in samtalet. Dem spelar in dig utan att meddela dig bara så du vet om det. wink
För att du inte ska överaska telefonisten så säger du till dem att du spelar in det med så är de skärpta.
Senast redigerat av tkd_rille (5 oktober 2011)

1 624 Inlägg
7 oktober 2011
En påminnelseavgift på 500:- det var fan inte illa. 50:- är okej liksom.......

188 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Rapide skrev:

Jo du får spela in samtalet. Dem spelar in dig utan att meddela dig bara så du vet om det. wink
För att du inte ska överaska telefonisten så säger du till dem att du spelar in det med så är de skärpta.

Har betalat nu, orkar inte bry mig mer. helt sjukt

3 059 Inlägg
7 oktober 2011
Mest för att klargöra lite
Ang att spela in telefonsamtal så är det fritt fram så länge den ena parten är du själv:

------------------------------------
J-025     Brott, straff

"- Får man spela in telefonsamtal i hemlighet?"

Ja, sina egna telefonsamtal, där man själv är den ena parten, är det lagligt att spela in. Det gäller även om den man talar med inte vet om att han/hon blir inspelad. Däremot är det förbjudet att spela in andras telefonsamtal.

Detta regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Lagstiftningen gäller alla typer av samtal, inte bara per telefon. Det är inte tillåtet att spela in andras samtal, men om man själv deltar i samtalet är det lagligt att spela in dem. När det gäller sina egna telefonsamtal är man deltagare i samtalet i lagens mening, och det är inte olagligt att spela in dem.

German Engineering
9 083 Inlägg
7 oktober 2011
Går det inte att se om man har obetalda trängselavgifter hos Transportstyrelsen genom att söka på sitt regnummer?
https://www21.vv.se/minasidor/logon/log … anguage=sv
Senast redigerat av CarpeDiem (7 oktober 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

3 059 Inlägg
7 oktober 2011
Citat från transportstyrelsen:
Det är du som fordonsägare som ansvarar för att skatten betalas i tid, även om du inte har fått en avi. Du kan få information om dina skattebeslut genom att logga in på tjänsten Mina skattebeslut och Preliminära dygnsbelopp eller genom att ringa vår kundtjänst på nummer 0771-29 29 29.
Här kan du se/få reda på skattebeslut för alla de fordon som är registrerade på dig. Har du loggat in med e-legitimation kan du även se detaljerad passageinformation, det vill säga vilka betalstationer som passerats och vid vilken tidpunkt.
Senast redigerat av Smajly (7 oktober 2011)

Sök