Har en Opel Rekord P1 1700 från 1959 som inte får någon gnista. Den har varit avställd i drygt 10 år. Sitter ett helt nytt batteri i och stiften är helt ok. Har även kollat brytarspetsarna. Kan det vara tändspolen?
Det borde finnas en kondensator också, den kanske är dålig. När det gäller tändspolen så kan du mäta att det kommer fram spänning till anslutningarna. Man kan även mäta resistansen i spolens lindningar, men vilka mätvärden just den spolen ska ha vet jag tyvärr inte.
Gissningsvis är primärlindningens resistans tex 2-5 Ohm och sekundärlindningens resistans är tex 7-12 kOhm, men det är bara grova gissningar utifrån tändspolevärden på andra bilar. Man ska dock kunna avgöra ifall det är avbrott eller helt kortslutet tycker jag.
Primärlindningen är mellan plus och minus på spolen, sekundärlindningen är mellan uttaget där tändspolekabeln sitter och plus/minus (vilket som).
Har nu fått bra gnista på 3 stift. Den fjärde tänder bara ibland. Har satt i nya stift och den startar nu på 3 cylindrar. Är rätt säker på att det är fördelarlocket som krånglar.
Det var glapp i en tändkabel. Nu går den på alla 4 cylindrar och är faktiskt rätt lätt startad Nu är det bara att börja fixa med trumbromsarna som inte har används på 13 år ....vet att det är läckage nånstans på enkretssystemet, tar gärna emot tips hur man gör det enklast också .