3364
Sök

V70 tdi -97 slö, ryker och är svårstartad

53 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
#21
norpan1 skrev:
Kolla även oljefällan som sitter vid luftfiltret så att den inte läcker, den ska vara torr på utsidan om inte byt den.
Om den läcker så ryker den mer.

Vad är oljefällan? nåt med vevhusventilationen? Var sitter den och hur ser den ut?

Dieseltekniker
16 Inlägg
21 september 2011
#22
Mitsuhini skrev:
härlig verkstad som inte är ute efter att hitta felet utan bara snabba tillfälliga lösningar. "häll i det här o gasa järnet" haha vilket jävla skämt...

Skämt? Jo visst är det så, jag bygger hela min rörelse på ett skämt. Nu skulle kunden köra ett par dagar och återkomma med feedback, så har dock inte skett.

Ofta när kunden inte återkommer, så vittnar det om att problemet har löst sig, nu fick jag feedback av en vän som sett denna tråden, inte kunden.

Se gärna till att ni har hela historien innan ni kallar mig ett skämt.

Att mäta är att veta

337 Inlägg
21 september 2011
#23
Hej!
va bra att du hittade hit då så du får försvara dig.

nu har jag ingen aning om vem du är och kritiken riktades allmänt till denna lösning- indirekt blev det menat till dig. självklart ska man ha hela historien - gärna från båda parter - innan man skuldlägger någon.
MEN skulle jag personligen ha kommit in till en verkstad med ett problem - i detta fall att bilen ryker som fan, skulle jag verkligen ifrågasätta om jag fick en flaska i handen att hälla i tanken och köra skiten ur bilen som lösning. Kanske för att personligen tror jag inte på mirakelmedel utan att hitta den felande länken som orsakar problemet..


Men jag pratar ju självklart bara för mig själv och står för min åsikt.


Dieseltekniker
16 Inlägg
22 september 2011
#24
Mitsuhini skrev:
Hej!
va bra att du hittade hit då så du får försvara dig.

nu har jag ingen aning om vem du är och kritiken riktades allmänt till denna lösning- indirekt blev det menat till dig. självklart ska man ha hela historien - gärna från båda parter - innan man skuldlägger någon.
MEN skulle jag personligen ha kommit in till en verkstad med ett problem - i detta fall att bilen ryker som fan, skulle jag verkligen ifrågasätta om jag fick en flaska i handen att hälla i tanken och köra skiten ur bilen som lösning. Kanske för att personligen tror jag inte på mirakelmedel utan att hitta den felande länken som orsakar problemet..


Men jag pratar ju självklart bara för mig själv och står för min åsikt.

Ingen har skrivit något om att "köra skiten ur bilen"
Vi har mycket goda erfarenheter av Dieselnectar, många som fått ner sina k-värden med det medlet.
Vi har fortfarande inte fått någon feedback av kunden. I vissa fall kan man behöva köra igenom medlet ett antal mil, jag ser det som ett sätt att säkerställa framtida felsökning, men i detta fallet har vi inte fått felsöka längre på grund av att kunden inte hört av sig.

Att mäta är att veta

1 313 Inlägg
22 september 2011
#25
dieselmeken skrev:
Mitsuhini skrev:
Hej!
va bra att du hittade hit då så du får försvara dig.

nu har jag ingen aning om vem du är och kritiken riktades allmänt till denna lösning- indirekt blev det menat till dig. självklart ska man ha hela historien - gärna från båda parter - innan man skuldlägger någon.
MEN skulle jag personligen ha kommit in till en verkstad med ett problem - i detta fall att bilen ryker som fan, skulle jag verkligen ifrågasätta om jag fick en flaska i handen att hälla i tanken och köra skiten ur bilen som lösning. Kanske för att personligen tror jag inte på mirakelmedel utan att hitta den felande länken som orsakar problemet..


Men jag pratar ju självklart bara för mig själv och står för min åsikt.

Ingen har skrivit något om att "köra skiten ur bilen"
Vi har mycket goda erfarenheter av Dieselnectar, många som fått ner sina k-värden med det medlet.
Vi har fortfarande inte fått någon feedback av kunden. I vissa fall kan man behöva köra igenom medlet ett antal mil, jag ser det som ett sätt att säkerställa framtida felsökning, men i detta fallet har vi inte fått felsöka längre på grund av att kunden inte hört av sig.

Vad gör dieselnektar för något? rengör det motorn på något vis? eller är det bara något man blandar i för att tillfälligt få ner k-värdet?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 043 Inlägg
22 september 2011
#26
peterax skrev:
norpan1 skrev:
Kolla även oljefällan som sitter vid luftfiltret så att den inte läcker, den ska vara torr på utsidan om inte byt den.
Om den läcker så ryker den mer.

Vad är oljefällan? nåt med vevhusventilationen? Var sitter den och hur ser den ut?

Sitter på luftrenaren med 2 slangar kopplade mellan turbon och en ventil.
Det är små slangar.Hoppas du förstår vilken.

337 Inlägg
23 september 2011
#27
peterax skrev:
Jag köpte ett medel av dom som man kunde hälla i bränslet och sedan köra hårt med bilen.

ursäkta ordvalet men innebörden är väl densamma.
jaja detta behöver inte vidarediskuteras, blir bara negativ stämning. vi har ju bara skilda åsikter. jag är ingen dieselguru och funkar dina metoder och du har nöjda kunder så är det ju finfint.

lycka till och hoppas du hittar problemet med bilen!


53 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#28
dieselmeken skrev:
Mitsuhini skrev:
Hej!
va bra att du hittade hit då så du får försvara dig.

nu har jag ingen aning om vem du är och kritiken riktades allmänt till denna lösning- indirekt blev det menat till dig. självklart ska man ha hela historien - gärna från båda parter - innan man skuldlägger någon.
MEN skulle jag personligen ha kommit in till en verkstad med ett problem - i detta fall att bilen ryker som fan, skulle jag verkligen ifrågasätta om jag fick en flaska i handen att hälla i tanken och köra skiten ur bilen som lösning. Kanske för att personligen tror jag inte på mirakelmedel utan att hitta den felande länken som orsakar problemet..


Men jag pratar ju självklart bara för mig själv och står för min åsikt.

Ingen har skrivit något om att "köra skiten ur bilen"
Vi har mycket goda erfarenheter av Dieselnectar, många som fått ner sina k-värden med det medlet.
Vi har fortfarande inte fått någon feedback av kunden. I vissa fall kan man behöva köra igenom medlet ett antal mil, jag ser det som ett sätt att säkerställa framtida felsökning, men i detta fallet har vi inte fått felsöka längre på grund av att kunden inte hört av sig.

Hej, jag hörde aldrig att ni ville ha feedback från mig, men det får ni nu. Jag har inte märkt någon skillnad med diesel-nektar, hade en halvliter i en tank som ni sa. Har nu kört slut på tanken och bilen ryker lika mycket. Ni sa att jag skulle bränna ur den lite, alltså köra lite hårdare med den? Har kört hårdare och varvat mer men inte överdrivet.. Kanske har k-värdet sjunkit fast det ser ut som den ryker lika mycket? Ska bli intressant på besiktningen att se om det är någon skillnad.. Kanske bättre att jag skriver till dig på dieselclubsweden ist då jag är betalande medlem där.

53 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#29
Volvofarfar skrev:
dieselmeken skrev:
Mitsuhini skrev:
Hej!
va bra att du hittade hit då så du får försvara dig.

nu har jag ingen aning om vem du är och kritiken riktades allmänt till denna lösning- indirekt blev det menat till dig. självklart ska man ha hela historien - gärna från båda parter - innan man skuldlägger någon.
MEN skulle jag personligen ha kommit in till en verkstad med ett problem - i detta fall att bilen ryker som fan, skulle jag verkligen ifrågasätta om jag fick en flaska i handen att hälla i tanken och köra skiten ur bilen som lösning. Kanske för att personligen tror jag inte på mirakelmedel utan att hitta den felande länken som orsakar problemet..


Men jag pratar ju självklart bara för mig själv och står för min åsikt.

Ingen har skrivit något om att "köra skiten ur bilen"
Vi har mycket goda erfarenheter av Dieselnectar, många som fått ner sina k-värden med det medlet.
Vi har fortfarande inte fått någon feedback av kunden. I vissa fall kan man behöva köra igenom medlet ett antal mil, jag ser det som ett sätt att säkerställa framtida felsökning, men i detta fallet har vi inte fått felsöka längre på grund av att kunden inte hört av sig.

Vad gör dieselnektar för något? rengör det motorn på något vis? eller är det bara något man blandar i för att tillfälligt få ner k-värdet?

Meningen är att det ska få ner k-värdet även efter man använd medlet. Om man vill ha ner k-värdet tillfälligt inför besiktning kan man ju hälla i några liter bensin i tanken smile Har gjort det några gånger och det funkar.. Men man vill ju gärna få ner k-värdet mer permanent.

Smålänning
7 883 Inlägg
28 september 2011
#30
Tror fortfaronde pumpen står fel.

Kolla så inte kamremmen kuggat över en kugg. Sitter en i framkant till kammen och en i bakkant till pumpen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

53 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#31
ekelund88 skrev:
peterax skrev:
Hejsan.

Jag har en v70 tdi -97 som är lite slö och ryker ganska mycket när man gasar på ordentligt. Den är dessutom svårstartad när det är kallt. Vad skulle det kunna vara för fel? Timingen på dieselpumpen kanske?

lyser lamda lampan eller va den kallas orange med nått grönt i?

Jag har nu kollat så att glödningen funkar(kan ju vara det som gör den svårstartad vid kyla) och alla stiften glöder ordentligt. Jag hade skruvat ut dom och hade dom inkopplade samtidigt som jag jordade dom mot spridarrören. När jag startade motorn efter jag kollat glödstiften så lös lambda-lampan i några minuter och nu lyser den inte mer. Den har aldrig lyst förut. Då lambda-lampan lyser så är det något problem med avgaserna/avgassystemet eller??


Sök