3373
Sök

Audi A4 -97, Problem med kylarvätska

28 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hjälp!

Fick igår lite problem med min Audi A4. Körde bilen till jobbet på morgonen och då var det inga problem alls.
När jag sedan skulle köra hem bilen på eftermiddagen så började kylarvätskelampan att blinka och pipa.
Jäklar tänkte jag, vad är fel nu då? Äsch, jag testar kör en bit så får vi se.
Körde ca. 1 kilometer till Statoil här i Sundsvall. Innan jag hade kommit fram så har bilen kommit upp i 90 grader, där den däremot stannat.

Stannar på Statoil, öppnar huven, ser att kylarvätskan är nästintill tom (!). Har aldrig ens ägnat en tanke åt att fylla den någon gång, dumma mig. Nåja, gick in och köpte Statoils egna färdigblandade 50/50 kylarvätska. Tror det är monoetylenglykol i den. Mannen i kassan blir osäker och tror att Audi kan ha börjat med den "röda" glykolen när min bil tillverkades. Jag går ut och försöker se vilken färg det är i bilen, men kan inte se. Jag skiter i allt och fyller på med den blå/gröna kylarvätskan, då jag tänkte att jag behöver kylarvätska. Sagt och gjort, fyller på och drar iväg. Ställer bilen hos min bror så slipper jag köra den hem.

På morgonen idag så går den bra igen, ingen varning och inget pip. Däremot blir jag mer nervös över kylarvätskan i bilen. Så nervös att jag ringer hon som jag köpte bilen av och frågar vad hon hade innan mig, hon svarar att hon hade "den vanliga blå" kylarvätskan. Antar att det är min, men blir lite nervös ändå.

Så efter jobbet idag när jag kör hem så blir bilen fort varm igen, likadant som gårdagen. Blir nervös och ställer mig på sidan av vägen och kollar så att den inte går över 90, vilket den inte gör.

Vad tror ni, är det något problem?
Är det någon fara att blanda den blåa med min grön/blåa?
Kan det ha varit något annat problem från början, som till exempel en kärvande termostat eller en luftficka i en slang någonstans?

Hemskt mycket tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar
En förvirrad Tomte!

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"

485 Inlägg
19 oktober 2011
#2
går den inte över 90 så är det bara att köra. fast jag hade röd glykol i min audi a4 1996 årsmodell.

28 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#3
Jo, har läst exakt överallt att man ska köra med röd. Men tänkte att i och med att den förra körde med blå, så borde jag också kunna göra det! Så länge den håller sig på 90 så borde jag ju klara mig, trots allt. Om det nu skulle bli problem med kylarvätskan, att röd och blå har råkats blandas till en sörja. Hur lång tid brukar det ta innan det märks?

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"

485 Inlägg
19 oktober 2011
#4
vet inte faktiskt, om förra ägaren har kört med blå glykol så är det bara att fortsätta med det, tror inte något kommer att hända.

28 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#5
Okej! Tack så mycket för svaren!
Då blev man helt plötsligt liiite klokare i var fall.   smile

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"


Sök