3272
Sök

Audi A4 1.8t -96 AEB, laddtrycksproblem..

13 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#1
Bilen är chippad, öppet filter, ny alu-dump(återc.) ny N75-ventil och jag kör på 98-okt.
Problemet är att när jag drar på med 3:e, 4:e eller 5:e växeln så känns det som elektroniken plötsligt sänker effekten med ca 50% när man börjar komma upp i varv, typ 4000rpm och uppåt, sen får man släppa på gasen och gasa igen för att få  upp flåset..
I början går trycket går först upp till 1.4-1.5bar sen dalar det ner till 1-1.2bar,
det är det inget fel på men precis när det börjar gå undan så tar det stört slut på det roliga..hmm
Vad kan vara felet..?   Finns det nån MAP-sensor som man behöver byta på dom här eller..?


13 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#2
Ingen som stött på det här problemet..??


pallbockskung
32 Inlägg
13 oktober 2011
#3
har du bytt N75 ventilen själv ?
har du kollat så att inte de är esp som går in och stryper laddtryck ?
kolla kablaget till N75 ventilen och kolla ventilen så att den sitter åt rätt håll för alla ventiler är inte vridna åt samma håll beroende på vilken n75 ventil man fått tag i.
ut å gasa å stäng av esp och testa ifall de blir någon skillnad.
mvh Niklas

detta medelande är bara ett hopkok av lögner och helt okvalificerad gissningar.
Mvh Niklas

13 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#4
Ja jag har bytt den själv och den är rätt vänd, ESP har jag inte men ska kolla kablarna, ena kabeln till N75 ventilen var av då när jag köpte bilen och då laddade den typ 0.2-0.3bar, nu när den bryter så går den tvärt ner på ca 0.4bar...


pallbockskung
32 Inlägg
13 oktober 2011
#5
det känns som att du har ventilen fel ändå. testa att blåsa i någon av utgångarna och se så de inte läcker ut i mer än 1 utgång.
om jag inte missminner mig så är den långa slanganslutningen som ska vara återcirkulerande och gå till samlingsslangarna ifrån vevhuset och sedan till rör efter luftfiltret.
eller direkt till luftfilter/luftburk hur de nu ser ut på a4orna.

detta medelande är bara ett hopkok av lögner och helt okvalificerad gissningar.
Mvh Niklas

13 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#6
Nej den är inte fel, långa röret går ner i röret mellan turbon och LMM, ena korta till kompr. sidan på turbon och den andra korta till waste-gaten..
Innan jag kopplade i den så blåste jag i den och då gick det bara att blåsa mellan 2 rör,
orginalventilen gick det att blåsa genom alla rör, eller den var slut..

Finns det någon givare som mäter trycket i dom här, typ MAP-sensor..?


9 Inlägg
14 oktober 2011
#7
tjena! är det som det hackar vid gaspådrag? kolla tändspolarna. mvh needmorespeed


13 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
#8
tjena, nä inget hackande, laddet klipps ner till 0.4bar när den börjar komma upp i varv, känns som elektroniken klipper av när den laddar max ett lite längre tag..


9 Inlägg
15 oktober 2011
#9
hej igen! det är alltid tråkigt med problem, skall höra mig för vad det kan vara. hör av mig mvh needmorespeed


13 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#10
Hahaaa!  Felet är löst, sen jag bytte till nya ventillyftare så har den gått så bra utan laddtrycksfall  och
andra ryck, lyftarna har klapprat så mycket på högre varv så knacksensorn har trott att
motorn spikar och därmed ändrat tändning, laddtryck etc för att rädda motorn...smile


pallbockskung
32 Inlägg
1 november 2011
#11
trevligt att du hittade felet.
knackade inte motorn något helt brutalt ?
brukar ju låta som en stenkross i toppen så fort lyftarna blir lite dåliga.

detta medelande är bara ett hopkok av lögner och helt okvalificerad gissningar.
Mvh Niklas

13 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#12
På tomgång lät den men inte sen när man börja gasa, eller man hörde inte allafall...



Sök