3226
Sök

Nissan 200sx vitryker massor efter ombyggnad

303 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#1
har byggt om min nissan s13 med ca18det motor precis å startat upp den. har satt i större spridare 444cc men provstartade med orginalchip samt orginal LMM. (skall dit z32 lmm och mappas)

motorn är uppborrad 1 mm med smidda kolvar, tändningen är ej inställd än.
sitter ny turbo/grenrör/downpipe

avgassystemet slutar för tillfället efter downpipe. allt bara för en provstart.

sitter även en eftermarknads BTR med grundtryck inställt på 2,8 BAR tryck.

men den vitryker onormalt mkt tycker jag. RIKTIGT ordentligt.. kan de ha med att göra att de fortfarannde är orginalchip å lmm med större spridare å tändning ej inställd så att den går tokfett? vitryker det massor då?

kolvringar osv skall sitta efter handboken. ny oljepump sitter det med.. har dragit om vevhusventilationen oxå kan det ha med det att göra? att jag har kopplat fel?

tacksam för svar!

mvh//orolig amatörtrimmare


2 117 Inlägg
31 oktober 2011
#2
Har du original turbo kvar?
Med minskat mottryck (läs grövre avgassystem) kan slitna packningar börja släppa igenom vatten/olja.

Har du haft nere toppen?
Är blockets och toppens tätniongsytor planade?
Toppackningen kan ha svårt att täta om ytorna är slagna (oplana).


303 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#3
har orginalturbon kvar men den e jättedålig. så den nya turbon sitter på just nu. nya packningar i hela motorn, de jag gjort med toppen är att lyftarna var ur när motorrenoveraren planade toppen. blocket är också planat.
sitter en ny original topp packning på så inget värre där =/


303 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#4
upptäckte även nyss att 2 grenrörsbultar på undersigan brevid varandra inte var ditskruvade. kan de ha med de att göra kanske?


303 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#5
var nere nyss och komptestade motorn och resultaten är

1:a cylindern 8 bar
2:a cylindern 8 bar
3:e cylindern 9,5 bar
4:e cylindern 7,8 bar

känns inte helt riktigt.

har för mej att innan jag plockade isär maskin låg jag på 10,2 i alla :S

väldigt tacksam för snabba svar, så jag vet om de bara e å riva maskin igen eller om någon har nån annan idé!

mvh


303 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#6
ska tilläggas att när jag startade maskin så körde jag inte med någon kylvätska i så oljan har inte blandats med något vatten


303 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#7
någon?!?! snälla..


2 117 Inlägg
31 oktober 2011
#8
Vit rök = vatten
Svart rök = bensinöverskott
Blå rök = Olja

Bultarna nej
Btr nej
Lyftarna nej
Lmm nej

Du har alltså inget vatten i motorn.
Inte heller inkörd med inbäddade kolvringar.
Slarvigt ihopsatt med lösa bultar.
Ojusterad tändning.
Felaktigt grundtryck.

Fixa allt detta innan du provstartar igen. Det är viktigt att kolvringarna bäddas in (slits in) mot cylinderloppen.

Har du rengjort ic med vatten? Kan vara kondens som ångar samt vätska i cylinderloppen från monteringen.
Senast redigerat av shogun (31 oktober 2011)


371 Inlägg
31 oktober 2011
#9
Vet det finns en vacumsug på biltema som du kan vacumsätta ditt kylsystem med. om undertrycket försvinner så har du läckage på nån packning eller spricka i tex toppen.

Vitrök är inte bränsle. Utan väldigt mycke olja alternativt vatten.
Men eftersom du skrev att du inte hade i nån kylvätska vid uppstart så kan man väl utesluta det.

Att du har olika/dålig komp kan vara pga att motorn är nyborrad med nya ringar som inte har hunnit slita
in sig än och klarar inte av att hålla tätt ännu.

Jag skulle börja med att skruva bort turbon och leta efter tecken på oljeläckage från turbon.
Kan ju även vara en ventiltätning som inte sluter tätt, och då borde du hitta oljekladd i grenröret.

Nu har du lite saker och kolla upp.

Lycka till wink


303 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#10
tack så mkt för svaren! skall testa allt detta på torsdag då jag åker å jobbar 3 nätter ikväll. är väldigt tacksam!


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
31 oktober 2011
#11
mitt halvfärdiga projekt provstartas ibland och går tokfett vilket ger en vit-grå dimma i hela garaget som rent sakt luktar bensin..

Luktar det bränt? bensin? inte omöjligt att det är att den går tokfett.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

303 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#12
ja det luktar massor med bensin de gör de å stiften är svarta/blöta

för att göra de lite enklare slänger jag upp ett videoklipp av första starten!

skall tilläggas att jag kört upp oljetryck osv innan starten..

http://www.youtube.com/watch?v=RVo8LvP-Nmc
Senast redigerat av _blitz_ (31 oktober 2011)


Turbotekniker
54 Inlägg
31 oktober 2011
#13
Jag håller med need_4_boost men eftersom du bara hade downpipen på så kan du lysa upp där mot turbinen alt ta bort downpipen och kolla om oljan runnit ut där.

Jag skulle även ta en rejäl koll på vevhusventilationen så att den är korrekt eller öppen, felaktigt kopplad så kan den få turbon att läcka.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

303 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#14
drog om vevhusventilationen idag å startade upp den så fick den stå å gå i ca 5 min å nu har jag komp i grejerna så de var en inslitningsprocess och den ryker betydligt mkt mindre. men en rolig detalj..... grenrörsbandagen tog eld tongue började tokbrinna i dom efter ett tag. antar att de var för att dom var ganska så neroljade.. ska skaffa fram z32 lmm å ett annat chip nu för den går ju redigt fett iaf. kolsvarta stift! sedan när vi skulle starta upp den igen så gick den bara på 1 eller 2 burkar vilket var skumt men jag intalar mej att den har surnat till då vi lossade stiften å de var skapligt blött på kolvarna/ stiften så får stå å vädra lite tills nästa ggn


371 Inlägg
4 november 2011
#15
Passa på att byta olja då du nog har spätt ut oljan med rätt mycket bensin vid det här laget...


303 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#16
need_4_boost skrev:
Passa på att byta olja då du nog har spätt ut oljan med rätt mycket bensin vid det här laget...

jo kanske dags för de.

nu har jag vart i garaget å donat men blir tokig! får inte cylinder nr 2 att gå nu....
stiften ser ut såhär efter att ha stått å gått i ett par minuter

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93351/93351-85df62b496e3075131832315ced7092b.jpg

men jag vet inte vad som e felet.
igår började ju grenrörsbandagen brinna så vi fick släcka de med vatten då gick bilen superfint! innan ja stängde av å vi släckte elden.

sen dess så går bilen bara på 3 burkar.........
vad fasiken kan felet vara? har provat att byta tändspole utan resultat

kan man ställa ner trycket på BTR så den går snålare eller pyttsar spridarna på lika mkt iaf?

hjälp önskas då jag ska ner igen om ett tag!
mvh//Johan
Senast redigerat av _blitz_ (4 november 2011)


7 120 Inlägg
4 november 2011
#17
Börja inte fibbla med BTR bara, det är fel väg att gå. Du behöver inte en sån öht.
Montera steg 2 eller 3 utan några extra krussiduller och ställ sen tändningen och se om det går bättre. smile

303 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#18
ok men vad är bra att ha i soppatryck på (grundtryck alltså) 3 bar?

du har ingen ide om varför den inte går på 2:a cylindern?


7 120 Inlägg
4 november 2011
#19
Vet ej, sätt dit org BTR.


Sök