2789
Sök

Svetsa avgasrör, tillräckligt med gods? Bild finns.

33 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Hej!

Tänkte höra om det är någon som tror det är möjligt att svetsa ihop mitt främre avgasrör. Jag har plockat bort det vänstra grenröret och på bilden som jag bifogar så är det rent av, som om någon satt en fintandad såg precis nedanför svetsdelen på flänsen. Ni ser att till höger om den röda linjen så är det tjockare, där har man väl lagt svetsen från fabrik.
Syns svagt på bilden men den nedre delen, längst till höger vid flänsen.
Inget är sprött eller sämre i godset så kapning behövs inte.
OM det nu inte går att svetsa ihop, tror ni det finns någon annan lösning förutom att köpa ny del.

Bilden:
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116991/116991-099c4df66e4b52cec9f52085fefb0050.jpg

537 Inlägg
6 november 2011
jag skulle tro att det går att svetsa smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
6 november 2011
Klart att det där går att svetsa, inga problem alls för en som kan svetsa.

Jag kapade bort en kass flexdel och svetsade dit en ny på främre röret till min 9000 CC för ett tag sen och det var inga problem. Inte med svetsningen iaf men det var värre att passa in skiten.

Men du ska väl bara svetsa fast den och inte byta någon del så det blir mycket enklare..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
6 november 2011
Går nog förmodligen o svetsa. Se bara till o slipa rent ordentligt innan.

Hur tjockt gods är det?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

6 170 Inlägg
6 november 2011
myran skrev:
Går nog förmodligen o svetsa. Se bara till o slipa rent ordentligt innan.

Hur tjockt gods är det?

Brukar väl vara 0,5mm i tunna avgasrör ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

612 Inlägg
6 november 2011
Med rätt svets och en person som kan hantera den bör det gå fint.

33 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Då tar vi o pratar med svärfar. Som svetslärare så borde det inte bli problem. Kunde ju frågat honom först men han är så svår o få tag på. Tack för alla svar!

749 Inlägg
6 november 2011
Bara att svetsa, men om man kör med MIG spricker det förr eller senare jämte den nya svetsen.
Gassvets är bättre då det inte kommer spricka av det eftersom det blir jämnare värme i godset.

6 170 Inlägg
6 november 2011
Bjornn skrev:
Bara att svetsa, men om man kör med MIG spricker det förr eller senare jämte den nya svetsen.
Gassvets är bättre då det inte kommer spricka av det eftersom det blir jämnare värme i godset.

Men gas är ju rätt svårt att svetsa tunnplåt med för en ovan. Fast om det blir den där svetsläraren som ska göra det så blir det nog iofs inget problem tongue

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 november 2011
1. Kapa bort det som ska väck!
2. Slipa rent så du inte har kvar rost och annan skit.
3. Nest fast det du ska svetsa dit och passa in.
4. Sy ihop det.

Enkla steg vi har på jobbet, eftersom jag är tillverkare så är det detta du ska tänka på, och sen om det är 05mm tjockt eller 6mm tjockt har ingen betydelse, bara fogberedningen. Men som sagt se till att allt är slipat och snyggt innan du svetsar dit det så du slipper sprickor/pipes etc etc. Men jag skulle föredra att du MIG:ar ihop det, Gas svets är hårdlödning.. inget jag rekommenderar till att svetsa avgassystem med, för det är mässing... Och gas svets har du till gjutjärn inte vanligt bonne stål..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

612 Inlägg
6 november 2011
XeptiQ skrev:
Gas svets är hårdlödning.. inget jag rekommenderar till att svetsa avgassystem med, för det är mässing...

Har du någon som helst koll på gassvetsning, eller har du bara skrivit relaterade ord på lappar, lagt i en hatt, dragit några stycken av dom och sedan skrivit orden i godtycklig ordning här? neutral

Gassvetsning är precis som all annan svetsning en metod där man värmer godset till smältning, och vid behov tillför tillsatsmaterial för att få en bra fog.

Lödning (som också kan göras med vilken värmekälla som helst så länge det blir tillräckligt kontrollerat & tillräckligt varmt) smälter inte grundmaterialet utan endast ett lod med lägre smältpunkt, som då fäster på materialet som ska fogas - snarlikt att limma ihop saker men vid högre temperatur givetvis. Det du pratar om är hårdlödning, du har rätt i att det inte är lämpligt på avgasrör eller annat som kan bli såpass varmt, men jag vet inte varför du drar upp det när det är gassvetsning som är på tapeten.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 november 2011
Folk underskattar alltid gassvetsen, det är en skitbra fogmetod när man inte har några problem med värmen runt omkring (läs: Elkablar).

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

12 086 Inlägg
6 november 2011
XeptiQ skrev:
1. Kapa bort det som ska väck!
2. Slipa rent så du inte har kvar rost och annan skit.
3. Nest fast det du ska svetsa dit och passa in.
4. Sy ihop det.

Enkla steg vi har på jobbet, eftersom jag är tillverkare så är det detta du ska tänka på, och sen om det är 05mm tjockt eller 6mm tjockt har ingen betydelse, bara fogberedningen. Men som sagt se till att allt är slipat och snyggt innan du svetsar dit det så du slipper sprickor/pipes etc etc. Men jag skulle föredra att du MIG:ar ihop det, Gas svets är hårdlödning.. inget jag rekommenderar till att svetsa avgassystem med, för det är mässing... Och gas svets har du till gjutjärn inte vanligt bonne stål..

Vad snackar du om? För det första heter det MAG när man svetsar svart. Gas svetsning heter det när du har en värmekälla av brinnande gas. Sen om man svetsar stål, löder koppar eller skär med det kvittar.
Vad är mässing, avgassystemet?! Du kan svetsa det mesta med gassvets, men pga metodens nackdelar används den inte särskilt mycket längre.

Är du svetsare heter jag Kalle Anka.

Till TS, en duktig svetsare tigar ihop det där hur enkelt och snyggt som helst. Är man mindre van svetsare är det lättare att maga ihop det.
Senast redigerat av JapMax (6 november 2011)

537 Inlägg
6 november 2011
JapMax skrev:
Till TS, en duktig svetsare tigar ihop det där hur enkelt och snyggt som helst. Är man mindre van svetsare är det lättare att maga ihop det.

TIG är väl ändå för svetsning i aluminium och rostfritt, då ska man väl ändå svetsa med MIG/MAG eller har jag missat nåt?

6 170 Inlägg
6 november 2011
SAAB-Karlsson skrev:
JapMax skrev:

TIG är väl ändå för svetsning i aluminium och rostfritt, då ska man väl ändå svetsa med MIG/MAG eller har jag missat nåt?

TIG kan användas till svart, rf, alu och lite till....

537 Inlägg
6 november 2011
TBOC_Razor skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
JapMax skrev:

TIG kan användas till svart, rf, alu och lite till....

ok, då har man lärt sig nåt nytt idag då tongue

612 Inlägg
7 november 2011
TIG går använda till i princip allt som går svetsa, i många fall bättre än MIG/MAG. Eftersom det är en dyr och långsam svetsmetod som tar tid att lära sig används dock MIG/MAG i större utsträckning där det ger acceptabelt resultat.
Gammal hederlig gassvetsning klarar också det mesta man kan behöva svetsa om man tar sig tiden att lära sig hur det ska göras, men som sagt har gassvetsning i stor utsträckning blivit utkonkurrerat idag. Själv är jag motvalls käring och kan hittills endast gassvetsa, får väl se om nån liten MIG/MAG eller möjligen MMA inhandlas för vissa fogtyper som tar onödigt lång tid att göra med gassvetsen - eller så köper jag bara en gassparventil till gassvetsen, så jag slipper tända och justera in den varenda gång jag lagt upp grejerna och ska sätta en svetspunkt så dom inte rör sig när nästa bit placeras ut...

Hade detdär röret inte MAGsvetsats från början som det ser ut att ha gjorts hade du förmodligen sluppit den skarpa kanten mellan rör och svetsfog (även kallat brottanvisning) och sprödheten som MIG/MAG brukar ge vid fogen, och därmed hade det förmodligen aldrig gått av. Å andra sidan hade det också blivit dyrare...

Sök