3445
Sök

Köpråd: S60 T5 eller 2,4T?

250 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#1
Velar mellan dessa två bilar, och vet inte riktigt om det är värt att satsa på en T5:a.

Fördelarna är ju prestandan och väghållningen. Prestandan har diskuterats mycket i andra trådar, men väghållningen? T5 ska ju ha bl.a. grövre krängningshämmare. Vad mer är annorlunda i chassiet hos en T5:a? Gör förändringarna stor skillnad?

Har endast haft möjlighet att köra en V70 2,4T, och den kändes ganska svajig och var ganska seg i reaktionerna. Något vidare drag tyckte jag heller inte att det var i den, men efter chippning kan prestandan nog duga.

Kan jag förvänta mig bättre körkänsla i en T5:a? Någon med erfarenhet av båda bilarna får gärna uttala sig!

322 Inlägg
8 november 2011
#2
Hallå,jag tycker det är mycket bättre drag i T5an,väghållningen har jag inte märkt någon skillnad på,jag köpte 2.4T för jag tycker det är bättre o trimma efter o få billigare försäkring osv.jag åkte o test körde många bilar innan jag köpte den jag köpte o kan bara rekommendera att du gör samma sak smile

Kolla gärna in min projekttråd om S60in
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232927

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 november 2011
#3
Erikkk skrev:
Velar mellan dessa två bilar, och vet inte riktigt om det är värt att satsa på en T5:a.

Fördelarna är ju prestandan och väghållningen. Prestandan har diskuterats mycket i andra trådar, men väghållningen? T5 ska ju ha bl.a. grövre krängningshämmare. Vad mer är annorlunda i chassiet hos en T5:a? Gör förändringarna stor skillnad?

Har endast haft möjlighet att köra en V70 2,4T, och den kändes ganska svajig och var ganska seg i reaktionerna. Något vidare drag tyckte jag heller inte att det var i den, men efter chippning kan prestandan nog duga.

Kan jag förvänta mig bättre körkänsla i en T5:a? Någon med erfarenhet av båda bilarna får gärna uttala sig!

Väghållningsmässigt så är S60 en ganska värdelös bil original i min uppfattning. Den känns svampig. Om du är ute efter väghållning så lär du bli besviken på bägge. Däremot är det ju inte mycket som behöver göras för att få den riktigt trevlig. Nya fjädrar, vissa bussningar och kanske ett fjäderbenstag kommer du ganska långt med.

Vad gäller prestandan så är jag helnöjd med min 2.4t. Chippet gör grymt stor skillnad så ska du testköra så se till att du kör med lika villkor!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 november 2011
#4
F4S4N skrev:
Erikkk skrev:
Velar mellan dessa två bilar, och vet inte riktigt om det är värt att satsa på en T5:a.

Fördelarna är ju prestandan och väghållningen. Prestandan har diskuterats mycket i andra trådar, men väghållningen? T5 ska ju ha bl.a. grövre krängningshämmare. Vad mer är annorlunda i chassiet hos en T5:a? Gör förändringarna stor skillnad?

Har endast haft möjlighet att köra en V70 2,4T, och den kändes ganska svajig och var ganska seg i reaktionerna. Något vidare drag tyckte jag heller inte att det var i den, men efter chippning kan prestandan nog duga.

Kan jag förvänta mig bättre körkänsla i en T5:a? Någon med erfarenhet av båda bilarna får gärna uttala sig!

Väghållningsmässigt så är S60 en ganska värdelös bil original i min uppfattning. Den känns svampig. Om du är ute efter väghållning så lär du bli besviken på bägge. Däremot är det ju inte mycket som behöver göras för att få den riktigt trevlig. Nya fjädrar, vissa bussningar och kanske ett fjäderbenstag kommer du ganska långt med.

Vad gäller prestandan så är jag helnöjd med min 2.4t. Chippet gör grymt stor skillnad så ska du testköra så se till att du kör med lika villkor!

ska man köra en chippad 2,4t ska man väl köra en chippad t5 för att det ska va lika villkor ???


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 november 2011
#5
CHEEVA skrev:
F4S4N skrev:
Erikkk skrev:
Velar mellan dessa två bilar, och vet inte riktigt om det är värt att satsa på en T5:a.

Fördelarna är ju prestandan och väghållningen. Prestandan har diskuterats mycket i andra trådar, men väghållningen? T5 ska ju ha bl.a. grövre krängningshämmare. Vad mer är annorlunda i chassiet hos en T5:a? Gör förändringarna stor skillnad?

Har endast haft möjlighet att köra en V70 2,4T, och den kändes ganska svajig och var ganska seg i reaktionerna. Något vidare drag tyckte jag heller inte att det var i den, men efter chippning kan prestandan nog duga.

Kan jag förvänta mig bättre körkänsla i en T5:a? Någon med erfarenhet av båda bilarna får gärna uttala sig!

Väghållningsmässigt så är S60 en ganska värdelös bil original i min uppfattning. Den känns svampig. Om du är ute efter väghållning så lär du bli besviken på bägge. Däremot är det ju inte mycket som behöver göras för att få den riktigt trevlig. Nya fjädrar, vissa bussningar och kanske ett fjäderbenstag kommer du ganska långt med.

Vad gäller prestandan så är jag helnöjd med min 2.4t. Chippet gör grymt stor skillnad så ska du testköra så se till att du kör med lika villkor!

ska man köra en chippad 2,4t ska man väl köra en chippad t5 för att det ska va lika villkor ???

Ja, precis det jag menade. Ska man testköra så ska det göras på lika villkor. Alltså antingen bägge utan chipp eller bägge med, om man ska få en prestandauppfattning smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

8 250 Inlägg
8 november 2011
#6
Är nöjd med min 2,4T och känner inte att jag hade velat ha en T5'a istället.


95 Inlägg
8 november 2011
#7
Vilka årsmodeller pratar vi om? Jag är nöjd med min T5a, men jag har en -05a där det är fler saker som skiljer såsom 6vxl-låda, större bromsar m.m.

250 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#8
Sotam skrev:
Vilka årsmodeller pratar vi om? Jag är nöjd med min T5a, men jag har en -05a där det är fler saker som skiljer såsom 6vxl-låda, större bromsar m.m.

Det gäller -01-02. Hur mycket dricker din, och vid vilket typ av körning?

95 Inlägg
9 november 2011
#9
Erikkk skrev:
Sotam skrev:
Vilka årsmodeller pratar vi om? Jag är nöjd med min T5a, men jag har en -05a där det är fler saker som skiljer såsom 6vxl-låda, större bromsar m.m.

Det gäller -01-02. Hur mycket dricker din, och vid vilket typ av körning?

Blandat ca 1l/mil men är det stor andel stadskörning 1,05-1,1l/mil på bensin. På landsväg o laglig hastighet 0,8l/mil. Motorväg i 130-140km/h ca 1l/mil. I vintras med 16" körde jag upp två tankar under två veckor med snittförbukning på ca 0,75-0,8 l/mil vilket är det lägsta jag noterat.

Men min bil är ju trimmad. När jag kör på e85 får jag lägga på 30-50% på förbrukningen

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 november 2011
#10
Erikkk skrev:
Sotam skrev:
Vilka årsmodeller pratar vi om? Jag är nöjd med min T5a, men jag har en -05a där det är fler saker som skiljer såsom 6vxl-låda, större bromsar m.m.

Det gäller -01-02. Hur mycket dricker din, och vid vilket typ av körning?

Landsväg ~80km/h går bilen ganska billigt. 0.7 ungefär, kan komma ner till 0.65 om man fokuserar rejält på körstilen big_smile

Snittet är 1l/10km med en hel del gaspådrag. Helt ok tycker jag!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

313 Inlägg
9 november 2011
#11
Marlboroman skrev:
Är nöjd med min 2,4T och känner inte att jag hade velat ha en T5'a istället.

Tror du verkligen att vi ska tro på att du är nöjd med 2,4t?tongue


8 250 Inlägg
9 november 2011
#12
volvodrajvor skrev:
Marlboroman skrev:
Är nöjd med min 2,4T och känner inte att jag hade velat ha en T5'a istället.

Tror du verkligen att vi ska tro på att du är nöjd med 2,4t?tongue

Folk är fullt fria att tro vad dem vill wink

Jag tittade på S60's med sugmotor med innan jag köpte min 2,4T. Till vardags behöver man inte mer effekt och den svara dessutom lite snabbare än T5 (2,3L) som är mer beroende av laddtryck för att det ska hända något. Rätt billigt går den också, ingen större konst att ligga under 0,7 på landsväg och runt 0,8-0,85 på motorväg. Ligger på drygt 0,9 liter milen i snitt om man tittar på årsbasis.

EDIT: Och efter strax över 2 år i min ägo så är den inte ens chipad wink
Senast redigerat av Marlboroman (9 november 2011)



Sök