2906
Sök

Volvo 940 GL ingen ork

Livsnjutare
207 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#1
Volvo 940 GL 1991 som har gått 27000 mil.
Motor: b230FB

Vid gaspådrag har bilen ingen ork från 3000 varv & uppåt. Vid full gas efter 3000 varv rör sig varvräknaren VÄLDIGT sakta & bilen är jätteslö. Bilen har även orolig tomgång & dör vid vissa tillfällen. Vid längre tomgångskörning börjar "motorlampan" lysa.

När jag felkodsläser systemet får jag bara 1:1:1

Bilen har stått stilla i ca 2 år inomhus efter ett växellådsbyte från OD låda till m90.

Jag har bytt:
Rotor
Fördelarlock
Tändkablar
Stift
Lmm
impulsgivare
Lambdasond
Spridarrelä
Bränsle & tändningsboxarna

Bilen gick bra innan den ställdes in.

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
14 november 2011
#2
Står motorn rätt i noll-läge ? smile

Så du kan utesluta att remmen kuggat.


Livsnjutare
207 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#3
Equinox skrev:
Står motorn rätt i noll-läge ? smile

Så du kan utesluta att remmen kuggat.

ja det gör den smile

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
14 november 2011
#4
Har du satt på svänghjulet rätt när du bytte till m90 låda ? smile

När motorn står i noll så ska punkten på svänghjulet där det saknas impulshål peka mot startmotorn,

Lätt man missar det.

Mvh
Senast redigerat av Equinox (14 november 2011)


Livsnjutare
207 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#5
Equinox skrev:
Har du satt på svänghjulet rätt när du bytte till m90 låda ? smile

ja det har jag. det är ju dubbelmassasvänghjulet & där var markeringen rätt. Bilen startar lätt när jag bytade impulsgivaren & den går att köra med utan problem. Men den är ENORMT slö efter 3000 varv.

90 Inlägg
14 november 2011
#6
har du kollat att båda pumparna funkar? till 100% :p


Livsnjutare
207 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#7
_stream_ skrev:
har du kollat att båda pumparna funkar? till 100% :p

ja, båda pumparna fungerar. Men jag har inte bytt bensinfiltret. Kanske borde göra det.

292 Inlägg
14 november 2011
#8
det är ingen mus/fågel som har byggt bo vid luftfiltret då? ^^
*IRONI*


Livsnjutare
207 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#9
RobbanForsell skrev:
det är ingen mus/fågel som har byggt bo vid luftfiltret då? ^^
*IRONI*

haha, nä faktiskt inte. Men det var min första tanke faktiskt tongue

90 Inlägg
14 november 2011
#10
testa de tongue
erichson skrev:
_stream_ skrev:
har du kollat att båda pumparna funkar? till 100% :p

ja, båda pumparna fungerar. Men jag har inte bytt bensinfiltret. Kanske borde göra det.


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
14 november 2011
#11
erichson skrev:
_stream_ skrev:
har du kollat att båda pumparna funkar? till 100% :p

ja, båda pumparna fungerar. Men jag har inte bytt bensinfiltret. Kanske borde göra det.

Går att köra på huvudpumpen också bara.. smile


Likabra att byta bränslefiltret först då det inte är några stora summor.

Hoppas det löser sig smile


Livsnjutare
207 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#12
_stream_ skrev:
testa de tongue
erichson skrev:
_stream_ skrev:
har du kollat att båda pumparna funkar? till 100% :p

ja, båda pumparna fungerar. Men jag har inte bytt bensinfiltret. Kanske borde göra det.


Enligt min teori så borde jag kunna varva mer även om bensinfiltret är igensatt eller liknande. Men värt ett försök att byta skiten imorgon.

123 Inlägg
14 november 2011
#13
Krupit in en råtta i katalysatorn? wink om du står still och varvar är den "vanlig" då?

Gör som Ford köp Volvo!

Livsnjutare
207 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#14
Karlstrand_ skrev:
Krupit in en råtta i katalysatorn? wink om du står still och varvar är den "vanlig" då?

nej katten är bytt också faktiskt wink haha. ja när jag står still & varvar beteer den sig normalt.

292 Inlägg
14 november 2011
#15
erichson skrev:
Karlstrand_ skrev:
Krupit in en råtta i katalysatorn? wink om du står still och varvar är den "vanlig" då?

nej katten är bytt också faktiskt wink haha. ja när jag står still & varvar beteer den sig normalt.

va det en race katt ?? eller en "slö" katt ?? tänkte om den inte hade jagat bort råttan. wink


1 Inlägg
15 november 2011
#16
Hade en 744 B230F -92. Svår fel att hitta och enkelt var det faktiskt.

Jag vet inte om du har samma otur som jag hade men kolla det. En låskil på kugghjul på kamaxelsidan kan för ovanlighetens skull gå av trots bulten satt ordenligen på.
Titta i oljepåfyllet om två första kamnockar sticker upp eller inte när alla postitoner sitter rätt.

Alternativ dåliga tändkablar (ja du bytte ser jag men....) på högre varv. Håll gasen på 3500 varv lite längre stund och se om motorn börjar hosta då kan det vara fel på kablar. Det löste jag 5-10 ggr (minns inte antalet av 10.000 bilmekande och börjar bli lite demens!) :S

Om nån av det löste hoppas jag att du fick en tiger istället för en mjäkig tamkatt! big_smile

Livsnjutare
207 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#17
problemet löst, btr:en som var kass.

292 Inlägg
15 november 2011
#18
härligt smile att det löste sig. tongue ut o skruva lite mer nu....



Sök