3030
Sök

Nödvändigt med oljebyte i manuell låda, Saab 9000?

210 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Hej!

Tänkte förlänga livet på min för några veckor sedan inköpta 5 000 kr Saab 9000. Motoroljan och filter är bytt och nu tänkte jag ev byta i lådan. Det är en -91 så där finns oljesticka även för växellådan men jag blir inte klok på hur färgen ska vara på oljan. Den är i princip genomskinlig men verkar ligga på rätt nivå. 32 000 mil har bilen rullat och enligt reparationshandboken byter man egentligen aldrig oljan om man nu inte tömmer ut den vid en reparation typ. Vanlig mineral motorolja GL1 är rekommendationen och den är inte så dyr och 2 1/2 liter ska gå åt.

Blir någonting bättre med lådan om jag byter oljan? Jag märker två fel och det är att när det är kallt och bilen stått parkerad i ettan så är den lite stingslig att få ur och i friläget. Lirkar dock lite så går det alltid (friläge vid parkering är ju också en lösning:)). Det andra felet är om jag bromsar ner och frikopplar och lägger i ettan innan bilen stannat riktigt för då krasar det liksom som om kugghjul inte stannat eller något. Väntar jag tills bilen står helt still låter det ingenting, ettan bara glider i. Jag är inte alls bra på hur en växellåda fungerar inuti.
Senast redigerat av Bosse-buss (16 november 2011)

KHRacing
17 november 2011
Redline har en grym växellådsolja, vet tyvärr ej vad den heter, men använder du denna (om det funkar på Saab) så lär du kunna växla lättare, o du behöver inte byta fler ggr på denna bilen iaf.

Sök