3763
Sök

Volvo 945 Handbroms Problem

11 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
Hej!

Jag fick nedslag på handbroms verkan på besiktningen. Så jag har bytt handbromsbackar och monteringsatts (från Mekonomen). Men det vill inte fungera, handbromsen tar men mycket lite. Kan det vara mina bromsskivor som har blivigt för slitna? För det ser ganska nernött ut, ca 5mm kant. Sedan har jag hört om något kugghjul som ska tvinna ut klossarna, men något sådant hittar jag inte sad

Snälla hjälp!

/Foffe

javisst
77 Inlägg
30 november 2011
Kan kanske vajrarna vara uttänjda kanske ?. har du kollat justeringen inne vid spaken ?

2 266 Inlägg
30 november 2011
Lägg på lite svets på mothållen åt backarna plattjärnet med två spår i sen justerar du.

svetsdiff !!!

344 Inlägg
30 november 2011
jag tror inte det finns nån justering på handbromsen till 940. man får göra det som PMPerformance skrev att man får fylla igen spåret på mothållen så trycks backarna ut mer när man drar i spaken. jag fick göra precis samma sak på min gamla 240 och där fanns ingen justering.

går ju spänna vajern inne i bilen bakom handbromsspaken inne vid askoppen vid kardantunneln
Senast redigerat av sunkmaster (30 november 2011)

604 Inlägg
1 december 2011
Har du 5 mm kant på trumman/skivan så är den sopslut. Byt skivor istället för att svetsa klackar o dylikt. Inte direkt dyra skivor på en sån. Skulle du svetsa och sedemera byta skivor av annan anledning så får du problem.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

11 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Okej, tack för alla tips! Jag börjar med att byta skivor från skroten, till några utan min kant. Sedan får jag åka till verkstad ifall detta inte skulle gå vägen. Mvh Foffe smile

Sök