3419
Sök

Tips för att köra i Tyskland önskas

KHRacing
11 december 2011
Trådstartare
Skal köra fram o tebaxs genom hela Tyskland på 2 dygn i nästa vecka, önskar tips från folk som kört där senaste tiden tack

jag vet att dubbdäck är förbjudet
att det är krav på en full 5-liters dunk med soppa i bagaget när man kör på Autobahn
bilen jag kör har 2 varningstrianglar.

nåot mera speciellt med tyska regler ?

mvh Kristian

1 212 Inlägg
11 december 2011
brandsläckare i bilen snabbt åtkomlig...
KHRacing skrev:
Skal köra fram o tebaxs genom hela Tyskland på 2 dygn i nästa vecka, önskar tips från folk som kört där senaste tiden tack

jag vet att dubbdäck är förbjudet
att det är krav på en full 5-liters dunk med soppa i bagaget när man kör på Autobahn
bilen jag kör har 2 varningstrianglar.

nåot mera speciellt med tyska regler ?

mvh Kristian

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
11 december 2011
Kör utan lyse om du har möjlighet..dom är lite gnälliga på det tongue

Mvh Christian

2 046 Inlägg
11 december 2011
Om det är första gången du kör på Autobahn ska du vara extra uppmärksam på trafiken. Dubbelkolla alltid i backspegeln när du ska ut i vänsterfilen. Ser du en bil långt bakom dig som ligger i vänsterfilen bör du noga kolla om han närmar sig snabbt. Det är inte ovanligt att du blir omkörd av någon som kör i 180 km/h.

Kör du för snabbt på sträckor som inte har "fri fart" riskerar du höga böter som dessutom ska betalas kontant direkt på plats. ( rätt sjukt! )

Och kör gärna på morgonen då där inte e så mycket trafik då!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

KHRacing
11 december 2011
Trådstartare
tack så mkt för många bra tips.

nej det är inte första gången vare sig i Tyskland eller på Autobahn, men senast var 2004 med bil & bilsläp ... :-)

2 046 Inlägg
11 december 2011
Glömde att tillägga.. Om du krockar så vill dom att du ska gå ut ur bilen och gå 40-50 m ifrån motorvägen så du inte skadar dig om du blir påkörd igen!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

2 011 Inlägg
11 december 2011
Som Hool skrev ang reflex väst. Har för mig att du även måste ha till varje person i bilen och inte enbart dig själv.

Ha en trevlig resa.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

950 Inlägg
11 december 2011
Måste även ha en förbandskudde. Och se till att innehållet inte är för gammalt.

535 Inlägg
11 december 2011
criller skrev:

Inte längre, många kör med lyse nu för tiden och det är absolut acceptabelt att ha halvljuset igång dagtid.

Truckerwannabe
58 Inlägg
11 december 2011
aha_100 skrev:
criller skrev:

Inte längre, många kör med lyse nu för tiden och det är absolut acceptabelt att ha halvljuset igång dagtid.

Kom det inte någon lag som spänner över hela EU om det i somras? Att man skalla ha ljuset igång även på dagen?

BagarN
1 179 Inlägg
11 december 2011
OMRT skrev:
aha_100 skrev:
criller skrev:

Kom det inte någon lag som spänner över hela EU om det i somras? Att man skalla ha ljuset igång även på dagen?

Du ska ha ljus, sen om det parkering, dimljus, eller halvljus det skiter dom i smile

430 Inlägg
11 december 2011
du har ju fått de mesta som finns att tänka på nu...kom ihåg att ta på reflexväst och lämna bilen om du får problem. blir dyrt annars...kör inte soppatorsk, då får du böter då med, på lastbil är det 2500euro att betala på plats...bil var 1000euro sist ja kolla...beroende på vilken snut du möter...håll avståndet till andra bilar, de bötfäller dig hellre för att du har kört för nära en annan bil än om du har kört några km/h för fort...lycka till mvh/micke, ps: skulle du passera till österrike så glöm inte att lösa vägskatt!!!

Mopar or no car!

269 Inlägg
11 december 2011
He he , det låter på många om det är världens sak att åka o köra i tyskland ...

Har åkt igenom tyskland ca två ggr årligen i snart 16 år och aldrig råkat ut för nånting konstigt .. Polisen ser man knappt ... Blivit stoppad en gång för ortkörning på 120 km/h sträcka , civilbil dom kolla körkort o alla papper o så fick jag förtsätta min resa ... O så blev jag kollad en gång på parkeringen bara papper och körkort ...

Har med mig alltid brandsläkare och västar men inget mer , är ca 5 mil  på autobahn mellan bensinstationer så det är bara att planera in det .. ur svårt kan det vara ??

Annars är det bara att kora ......

VW Passat R Tdi 4motion

950 Inlägg
11 december 2011
Du behöver en miljödekal om du ska till en stad med miljözon.

http://www.dekra-automotive.se/en/miljodekaler

535 Inlägg
11 december 2011
TdiR skrev:
. Polisen ser man knappt ...

Märkligt, jag tycker man ser dom hela tiden. Ligger ju stationer efter autobaun vars enda syfte är att hålla koll efter vägen.

Sök