3503
Sök

SAAB 9000cse-97 slutade ladda under körning

6 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Kris!

Under körning idag slutade bilen ladda. Den har gått 24000 mil. För ett år sedan bytte vi kol/laddningsrelä i generatorn. Sedan gått som en klocka. Kan det vara samma fel igen? Till saken hör att bilen som står 3 mil bort hos en god vän för en stund sedan började tuta o blinka. Detta upprepades ett par gånger tills han tog bort en kabel på batteriet. Kan det vara glapp, något annat relä, kanske kortslutning någonstans? Jag är INTE kunnig i detta.

Inser att det väl är svårbesvarade frågor men kanske någon av er kunniga skribenter kan komma med någon ide. Vore skönt att slippa riva igen för att byta generator. Byte av den får jag hjälp med.

Mycket glad för några snabba tips! På förhand stort tack hälsar Erik G.

6 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Förlåt,men jag glömde säga att det inte är en turbo jag har. Det är den klenaste motorn 130hk. Den har aldrig tutat o blinkat tidigare.

6 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Antagligen nåt annat i generatorn så den måste antagligen bytas? Tänkte att signal o blinkersstöket kunde indikera något annat?
Ok. Tack du som gav ditt svar!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 december 2011
Kronkron skrev:
Förlåt,men jag glömde säga att det inte är en turbo jag har. Det är den klenaste motorn 130hk. Den har aldrig tutat o blinkat tidigare.

Hahaha vad missförstånd kan vara roliga ibland lol

Kolla kablarna från generatorn och kolla speciellt alla jordflätor eftersom dom kan ärga sönder.

Sen kan det ju faktiskt också vara så att batteriet är slut och att det inte tar emot laddning...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

23 Inlägg
13 december 2011
Kollat säkringar?

6 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
Tack killar för era svar. Uppskattat! Jag har i hela mitt liv aldrig varit så där intresserad av bilar att det blivit begripligt. Är bättre på muskler wink. Nytt batteri för ett år sedan. Jag ska kolla upp det ni föreslagit innan det blir byte av generator. TACK. jag återkommer o berättar vad som var felet. Erik. PS Turbo vore läckert, men jag tycker det är en riktig glidare denna bil. Tyst, bekväm o jobbar man lite med växlarna så går det finfint att köra om Dessutom helt rostfri och torr fin motor big_smile

Sök