3400
Sök

Trimma Volvo B230K motor

6 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en B230K motor liggandes som jag har tänkt att trimma för att ha i en folkracebil.
Är det någon som har några tipps om vad man kan trimma den med t.ex vad jag ska ha för kam, dubbla förgasare eller inte, porta m.m?


(jag ska använda 631 toppen)
Senast redigerat av Volvo245R (19 december 2011)

Volvoraggarn

SKÅNING
1 215 Inlägg
19 december 2011
#2
med tanke på att K motorn är den sämsta motorn genom tiderna så borde du försöka hitta en annan men annars är det ju bra att byta som du säger till dubbla förgasare och sen ang kamen så beror det ju väldigt mycke på hur du vill att motorn ska bete sig, hur mycke pengar har du tänkt lägga på motorn? lite lättare att ge tips då också

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

4 637 Inlägg
19 december 2011
#3
B20B230f skrev:
med tanke på att K motorn är den sämsta motorn genom tiderna så borde du försöka hitta en annan men annars är det ju bra att byta som du säger till dubbla förgasare och sen ang kamen så beror det ju väldigt mycke på hur du vill att motorn ska bete sig, hur mycke pengar har du tänkt lägga på motorn? lite lättare att ge tips då också

Sämsta genom tiderna? Nja finns många motorer som är sämre.
K-motorn är i grunden skitbra bra men har vissa problem som kan dyka upp. Men för att vara en 240-motor är den inte så bra och det är väl därför ryktet kommit.
Bara kul och udda att fixa till en sådan! smile

3 292 Inlägg
19 december 2011
#4
Volvo245R skrev:
Hej!

Jag har en B230K motor liggandes som jag har tänkt att trimma för att ha i en folkracebil.
Är det någon som har några tipps om vad man kan trimma den med t.ex vad jag ska ha för kam, dubbla förgasare eller inte, porta m.m?


(jag ska använda 631 toppen)

Och så ska du väl tänka på att du inte ska kosta på den för mycket jobb eftersom den lätt kan säljas efter varje tävling om nån lägger bud på den.. har du då kostat på med en massa grejer som kanske både kostar pengar och är svåra att få tag på så är det ju lite surt.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 758 Inlägg
20 december 2011
#5
K-motorn är ingen dålig konstruktion alls, bara det att vakuumstyrningen till förgasaren ballar ur när slangarna blir torra och spricker.

322 Inlägg
20 december 2011
#6
om ja inte minns helt fel så passar en stånde 2ports weber på k motorns insug.
hade en 240 me k motorn o tyckte den gick bra till förgasarn börja strula.

1 758 Inlägg
20 december 2011
#7
driftking199 skrev:
om ja inte minns helt fel så passar en stånde 2ports weber på k motorns insug.
hade en 240 me k motorn o tyckte den gick bra till förgasarn börja strula.

Har också för mig det. Någon modell av stående weber ska passa.

9 117 Inlägg
20 december 2011
#8
Som sagt ser man till att sköta motorn och hålla med fräscha vacumslangar så går dom där maskinerna riktigt bra. Kan du dessutom skruva med förgasaren så går den bra mycket bättre än en B23E/230E


1 758 Inlägg
20 december 2011
#9
Kan även tillägga att det är rätt fina kanaler i 631-toppen. Flödar bättre än 531 upp till cirka 14 mm lyft. Kan tänka mig att man skulle kunna bygga en riktigt trevlig och bottenstark turbomotor med en 631. Plastar man kanalerna så man sänker flödet en smula på lägre lyft så borde man med ganska lite jobb få en rätt bra sugmotortopp också. Om man inte ska över typ 200 hk. Har länge varit sugen på att bygga ihop en "experimentmotor" med en plastad 631.

SKÅNING
1 215 Inlägg
20 december 2011
#10
schnauz skrev:
Kan även tillägga att det är rätt fina kanaler i 631-toppen. Flödar bättre än 531 upp till cirka 14 mm lyft. Kan tänka mig att man skulle kunna bygga en riktigt trevlig och bottenstark turbomotor med en 631. Plastar man kanalerna så man sänker flödet en smula på lägre lyft så borde man med ganska lite jobb få en rätt bra sugmotortopp också. Om man inte ska över typ 200 hk. Har länge varit sugen på att bygga ihop en "experimentmotor" med en plastad 631.

ja precis K motorn är perfekt för turbo konvertering pga 631 toppen,


jo bottendelen är ju av samma kaliber som alla andra B230 motorer och toppen har fina kanaler men just förgasaren och alla vacum är ju rena skiten, och det finns som andra nämnt stående weber förgasare som passar och med en sån och en härlig kam så får man dom motererna att spinna på fint, men själv hade jag valt en annan motor att andvända till detta då det är lite lättare tt få ut mer efferkt för mindre pengar

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

9 117 Inlägg
20 december 2011
#11
B20B230f skrev:
schnauz skrev:
Kan även tillägga att det är rätt fina kanaler i 631-toppen. Flödar bättre än 531 upp till cirka 14 mm lyft. Kan tänka mig att man skulle kunna bygga en riktigt trevlig och bottenstark turbomotor med en 631. Plastar man kanalerna så man sänker flödet en smula på lägre lyft så borde man med ganska lite jobb få en rätt bra sugmotortopp också. Om man inte ska över typ 200 hk. Har länge varit sugen på att bygga ihop en "experimentmotor" med en plastad 631.

ja precis K motorn är perfekt för turbo konvertering pga 631 toppen,


jo bottendelen är ju av samma kaliber som alla andra B230 motorer och toppen har fina kanaler men just förgasaren och alla vacum är ju rena skiten, och det finns som andra nämnt stående weber förgasare som passar och med en sån och en härlig kam så får man dom motererna att spinna på fint, men själv hade jag valt en annan motor att andvända till detta då det är lite lättare tt få ut mer efferkt för mindre pengar

Kolvarna är helt annorlunda i en K motor om man jämnför med en A, E eller F maskin.


1 798 Inlägg
20 december 2011
#12
B20B230f skrev:
schnauz skrev:
Kan även tillägga att det är rätt fina kanaler i 631-toppen. Flödar bättre än 531 upp till cirka 14 mm lyft. Kan tänka mig att man skulle kunna bygga en riktigt trevlig och bottenstark turbomotor med en 631. Plastar man kanalerna så man sänker flödet en smula på lägre lyft så borde man med ganska lite jobb få en rätt bra sugmotortopp också. Om man inte ska över typ 200 hk. Har länge varit sugen på att bygga ihop en "experimentmotor" med en plastad 631.

ja precis K motorn är perfekt för turbo konvertering pga 631 toppen,

B230K har sina förbränningsrum i kolvarna så toppen är helt plan men med likvärdigt kompressionsförhållande som de traditionella motorerna. Att använda en 631-topp till ett turbobygge är ingen bra idé.

Edit: Blev visst tvåa på den infon... wink
Senast redigerat av Hilmer (20 december 2011)


SKÅNING
1 215 Inlägg
22 december 2011
#13
Putteliten skrev:
B20B230f skrev:
schnauz skrev:
Kan även tillägga att det är rätt fina kanaler i 631-toppen. Flödar bättre än 531 upp till cirka 14 mm lyft. Kan tänka mig att man skulle kunna bygga en riktigt trevlig och bottenstark turbomotor med en 631. Plastar man kanalerna så man sänker flödet en smula på lägre lyft så borde man med ganska lite jobb få en rätt bra sugmotortopp också. Om man inte ska över typ 200 hk. Har länge varit sugen på att bygga ihop en "experimentmotor" med en plastad 631.

ja precis K motorn är perfekt för turbo konvertering pga 631 toppen,


jo bottendelen är ju av samma kaliber som alla andra B230 motorer och toppen har fina kanaler men just förgasaren och alla vacum är ju rena skiten, och det finns som andra nämnt stående weber förgasare som passar och med en sån och en härlig kam så får man dom motererna att spinna på fint, men själv hade jag valt en annan motor att andvända till detta då det är lite lättare tt få ut mer efferkt för mindre pengar

Kolvarna är helt annorlunda i en K motor om man jämnför med en A, E eller F maskin.

Hilmer skrev:
B20B230f skrev:
schnauz skrev:
Kan även tillägga att det är rätt fina kanaler i 631-toppen. Flödar bättre än 531 upp till cirka 14 mm lyft. Kan tänka mig att man skulle kunna bygga en riktigt trevlig och bottenstark turbomotor med en 631. Plastar man kanalerna så man sänker flödet en smula på lägre lyft så borde man med ganska lite jobb få en rätt bra sugmotortopp också. Om man inte ska över typ 200 hk. Har länge varit sugen på att bygga ihop en "experimentmotor" med en plastad 631.

ja precis K motorn är perfekt för turbo konvertering pga 631 toppen,

B230K har sina förbränningsrum i kolvarna så toppen är helt plan men med likvärdigt kompressionsförhållande som de traditionella motorerna. Att använda en 631-topp till ett turbobygge är ingen bra idé.

Edit: Blev visst tvåa på den infon... wink

jo jag vet att K motorn har förbräningsrumen i kolvarna precis som en 16V motorn, hmmm blev nåt fel i mitt föra inläg menar ju inte att den är bra för konvertering pga 631 toppen utan just för att den är "komp sänkt" med en vanlig topp ist för 631 toppen

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

322 Inlägg
22 december 2011
#14
B20B230f skrev:
Putteliten skrev:
B20B230f skrev:
schnauz skrev:
Kan även tillägga att det är rätt fina kanaler i 631-toppen. Flödar bättre än 531 upp till cirka 14 mm lyft. Kan tänka mig att man skulle kunna bygga en riktigt trevlig och bottenstark turbomotor med en 631. Plastar man kanalerna så man sänker flödet en smula på lägre lyft så borde man med ganska lite jobb få en rätt bra sugmotortopp också. Om man inte ska över typ 200 hk. Har länge varit sugen på att bygga ihop en "experimentmotor" med en plastad 631.

ja precis K motorn är perfekt för turbo konvertering pga 631 toppen,


jo bottendelen är ju av samma kaliber som alla andra B230 motorer och toppen har fina kanaler men just förgasaren och alla vacum är ju rena skiten, och det finns som andra nämnt stående weber förgasare som passar och med en sån och en härlig kam så får man dom motererna att spinna på fint, men själv hade jag valt en annan motor att andvända till detta då det är lite lättare tt få ut mer efferkt för mindre pengar

Kolvarna är helt annorlunda i en K motor om man jämnför med en A, E eller F maskin.

Hilmer skrev:
B20B230f skrev:

ja precis K motorn är perfekt för turbo konvertering pga 631 toppen,

B230K har sina förbränningsrum i kolvarna så toppen är helt plan men med likvärdigt kompressionsförhållande som de traditionella motorerna. Att använda en 631-topp till ett turbobygge är ingen bra idé.

Edit: Blev visst tvåa på den infon... wink

jo jag vet att K motorn har förbräningsrumen i kolvarna precis som en 16V motorn, hmmm blev nåt fel i mitt föra inläg menar ju inte att den är bra för konvertering pga 631 toppen utan just för att den är "komp sänkt" med en vanlig topp ist för 631 toppen

16v motorn har inte förbränningsrummen i kolvarna det har den i toppen doch så har den urtag för ventilerna i kolvarna

SKÅNING
1 215 Inlägg
22 december 2011
#15
driftking199 skrev:
B20B230f skrev:
Putteliten skrev:
B20B230f skrev:
schnauz skrev:
Kan även tillägga att det är rätt fina kanaler i 631-toppen. Flödar bättre än 531 upp till cirka 14 mm lyft. Kan tänka mig att man skulle kunna bygga en riktigt trevlig och bottenstark turbomotor med en 631. Plastar man kanalerna så man sänker flödet en smula på lägre lyft så borde man med ganska lite jobb få en rätt bra sugmotortopp också. Om man inte ska över typ 200 hk. Har länge varit sugen på att bygga ihop en "experimentmotor" med en plastad 631.

ja precis K motorn är perfekt för turbo konvertering pga 631 toppen,


jo bottendelen är ju av samma kaliber som alla andra B230 motorer och toppen har fina kanaler men just förgasaren och alla vacum är ju rena skiten, och det finns som andra nämnt stående weber förgasare som passar och med en sån och en härlig kam så får man dom motererna att spinna på fint, men själv hade jag valt en annan motor att andvända till detta då det är lite lättare tt få ut mer efferkt för mindre pengar

Kolvarna är helt annorlunda i en K motor om man jämnför med en A, E eller F maskin.

Hilmer skrev:

B230K har sina förbränningsrum i kolvarna så toppen är helt plan men med likvärdigt kompressionsförhållande som de traditionella motorerna. Att använda en 631-topp till ett turbobygge är ingen bra idé.

Edit: Blev visst tvåa på den infon... wink

jo jag vet att K motorn har förbräningsrumen i kolvarna precis som en 16V motorn, hmmm blev nåt fel i mitt föra inläg menar ju inte att den är bra för konvertering pga 631 toppen utan just för att den är "komp sänkt" med en vanlig topp ist för 631 toppen

16v motorn har inte förbränningsrummen i kolvarna det har den i toppen doch så har den urtag för ventilerna i kolvarna

ja och det har inte K motorn då eller? det är mer eller mindra samma topp bara antalet ventiler och övriga formen som skiljer oavsett vad så är de det som gör den fin till turbokonvertering, skit samma i övrigt inte det denna tråden handlar om

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

322 Inlägg
22 december 2011
#16
B20B230f skrev:
driftking199 skrev:
B20B230f skrev:
Putteliten skrev:
B20B230f skrev:
schnauz skrev:
Kan även tillägga att det är rätt fina kanaler i 631-toppen. Flödar bättre än 531 upp till cirka 14 mm lyft. Kan tänka mig att man skulle kunna bygga en riktigt trevlig och bottenstark turbomotor med en 631. Plastar man kanalerna så man sänker flödet en smula på lägre lyft så borde man med ganska lite jobb få en rätt bra sugmotortopp också. Om man inte ska över typ 200 hk. Har länge varit sugen på att bygga ihop en "experimentmotor" med en plastad 631.

ja precis K motorn är perfekt för turbo konvertering pga 631 toppen,


jo bottendelen är ju av samma kaliber som alla andra B230 motorer och toppen har fina kanaler men just förgasaren och alla vacum är ju rena skiten, och det finns som andra nämnt stående weber förgasare som passar och med en sån och en härlig kam så får man dom motererna att spinna på fint, men själv hade jag valt en annan motor att andvända till detta då det är lite lättare tt få ut mer efferkt för mindre pengar

Kolvarna är helt annorlunda i en K motor om man jämnför med en A, E eller F maskin.


jo jag vet att K motorn har förbräningsrumen i kolvarna precis som en 16V motorn, hmmm blev nåt fel i mitt föra inläg menar ju inte att den är bra för konvertering pga 631 toppen utan just för att den är "komp sänkt" med en vanlig topp ist för 631 toppen

16v motorn har inte förbränningsrummen i kolvarna det har den i toppen doch så har den urtag för ventilerna i kolvarna

ja och det har inte K motorn då eller? det är mer eller mindra samma topp bara antalet ventiler och övriga formen som skiljer oavsett vad så är de det som gör den fin till turbokonvertering, skit samma i övrigt inte det denna tråden handlar om

16v toppen o k toppen påminner inte ett skit om varandra :S. däremot är k toppen som alla andra 8v toppar fast utan förbränningsrum.

1 798 Inlägg
22 december 2011
#17
16V har inte förbränningsrummet i kolvarna, däremot har de uttag för ventilerna.
Och varför man ska använda 631-toppen till ett turbobygge pga kompsänkningen förstår jag inte alls, någon verkar tänka fel.


SKÅNING
1 215 Inlägg
22 december 2011
#18
Hilmer skrev:
16V har inte förbränningsrummet i kolvarna, däremot har de uttag för ventilerna.
Och varför man ska använda 631-toppen till ett turbobygge pga kompsänkningen förstår jag inte alls, någon verkar tänka fel.

som jag skrev i ett tidigare inlägg så skrev jag fel, menade inte att toppen är bra för det utan skulle stå blocket pga kolvarna har förbränningsrummen vilket blir som en stor kompsänkning med en "vanlig" topp

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

322 Inlägg
22 december 2011
#19
B20B230f skrev:
Hilmer skrev:
16V har inte förbränningsrummet i kolvarna, däremot har de uttag för ventilerna.
Och varför man ska använda 631-toppen till ett turbobygge pga kompsänkningen förstår jag inte alls, någon verkar tänka fel.

som jag skrev i ett tidigare inlägg så skrev jag fel, menade inte att toppen är bra för det utan skulle stå blocket pga kolvarna har förbränningsrummen vilket blir som en stor kompsänkning med en "vanlig" topp

slänger du på en vanlig topp me k kolvar så får du ju dubbla förbränningsrum hur kan de va bra på nått vis?
kommer bli en fruktansvärd kompsänkning

Senaste foruminläggen


Sök