3094
Sök

Vad ska göras för att trimma Saab 9000 cse2,3t

69 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#1
Hej är intresserad av att trimma min Saab 9000 2,3t till ca 350-420hk (beroende på pris kostnad) . Jag vill ha tips om vad man ska byta samt gärna märket på delarna med. Jag vill trimma den ordentligt dvs att motorn ska hålla ! Men säg gärna vad som ska bytas o göras så den ska hålla o gå bra MVH Tony

8 883 Inlägg
27 december 2009
#2
350 - 420 Hk förutsätter en rejäl plånbok.
Ett steg 4 ger 295hp / 450nm och kostar 33" på Map Tun
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=11


Eller så tar du....

Nordic Concept 400 - 400hk 450Nm

* Pris: 76 710 kr monterat och klart på din bil.

http://www.nordictuning.com/main.php?tu … sub_page=1
Senast redigerat av Hamilton (27 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

1 464 Inlägg
27 december 2009
#3
Maptun's sida är bra om man vill se vad som krävs om man vill uppgradera. Men priserna är inte direkt huggna i sten. Kan man mecka själv, inte bryr sig om support och dessutom klarar av att hantera sidor som laga.se, blocket och google så kommer man undan betydligt billigare än det där.

Det finns ett par vässade 9000 här på garaget.org. Besök deras sidor och jämför utrustningen de använder.

Säger inte att det blir snorbilligt för det, men att jämföra rakt över med proffsfirmor känns lite sådär. wink

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 december 2009
#4
3" avgassystem hela vägen, antingen utan katt eller med riktig racekatt...
3-bars mappsensor, annan soppapump och grövre spridare, antingen gröna 465cc eller svarta 630cc
Turbo god för effekten du tänkt, TD04 16, 18 eller 19T funkar beroende på var du lägger ribban. Garret GT28, eller gt30 fungerar oxå fint....
Större IC är inget du kommer ifrån heller!
Sen en bra map till detta och du är hemma! smile

Tänk dock på att kopplingen kommer ge sig långt innan 350hk!


"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 december 2009
#5
Vill du trimma ordentligt, på rätt sätt, så börja med att trimma väghållningen samt gärna se över lådan(ev. skaffa förstärkt sådan eller köpa überdyr drevsats som pallar allt). Motor är inte allt, visst är det kul men få ner effekten i backen kan vara positivt det med smile

"When innovation meets passion!"

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
27 december 2009
#6
Motorn är nog inga problem att den ska hålla, frågan är NÄR lådan kastar in hansken!

Td04 19/7, GT30 a/r 0,64 är ett bättre val, hx35 med ett litet avgashus. det beror på hur bolt-on alla ska vara.
630cc spridare
3" med racekatt
IC
3bars mapsensor
aero-lamell med sachs förstärka tryckplatta.
henko soppapump.
sen kanske ett par andra kammar och hårdare ventilfjädrar.
mappningen kanske någon snäll själ med t5-suite kan fixa för någon tusenlapp smile

BÄTTRE bromsar!

dyrt blir det iaf!
Senast redigerat av kwansa (27 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

69 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#7
växellådan har ja inga problem med då en god vän tar hand om den biten utan nu är det så att det handlar om själva motorn , o själv klart så meckar ja själv o absolut inte gå till maptune

166 Inlägg
28 december 2009
#8
19T, 750cc & E85 är ett beprövat koncept! (420-430HK)


864 Inlägg
28 december 2009
#9
En diffbroms är nödvändigt om du ska upp i dessa effekter, du skriver att "En polare tar hand om växellådan". Vad är det som är planerat att göras med den?

En diffbroms från quaife ligger väl på runt 10k.

166 Inlägg
28 december 2009
#10
Tuffhaggman skrev:
En diffbroms är nödvändigt om du ska upp i dessa effekter, du skriver att "En polare tar hand om växellådan". Vad är det som är planerat att göras med den?

En diffbroms från quaife ligger väl på runt 10k.

Har du helt rätt i!
Jag kan ha svårt med fäste på 3:an om det är lite fuktigt på backen.
Och det med Quaife ATB diff.


"Unloaded"
1 557 Inlägg
28 december 2009
#11
ToniR skrev:
växellådan har ja inga problem med då en god vän tar hand om den biten utan nu är det så att det handlar om själva motorn , o själv klart så meckar ja själv o absolut inte gå till maptune

Vad är det för fel på MapTun? De jag använde mig av och de var guld, oerhört bra service och bra kundbemötande och expertis smile

"When innovation meets passion!"

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
30 december 2011
#12
Lozinmust skrev:
ToniR skrev:
växellådan har ja inga problem med då en god vän tar hand om den biten utan nu är det så att det handlar om själva motorn , o själv klart så meckar ja själv o absolut inte gå till maptune

Vad är det för fel på MapTun? De jag använde mig av och de var guld, oerhört bra service och bra kundbemötande och expertis smile

Maptun är fantastiska i varor och service men frågan är för många plånboken som kan inte betala för verkligen topp kvalite som maprtun erbjuder!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

1 062 Inlägg
30 december 2011
#13
För effekter uppåt 400hk och mera är e diffbroms såklart att föredra, utan tvekan!
Jag har 400hk drygt 500Nm och det spinner inte på trean om det inte är blött eller väldigt ojämn väg (detta innan jag bytte till bromsad diff)

Men när folk skrivet att de spinner loss hejdlöst på trean på torr asfalt så undrar jag vad de har för däck och hjulvinklar? Nu har jag en Quife i min och det greppar 100% på tvåan och skjuter på sjukt bra men det är en annan historia.
BRA däck är minst lika viktigt om en diffbroms. Jag har rasat EN låda på 11år pga min trimmade motor. Och jag kör ganska så hårt, förutom över brunnslock osv. Så jag skulle inte oroa mig så mycket för lådan med tanke på hur billigt man kan få tag på en ny sån.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (30 december 2011)


med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
30 december 2011
#14
AndreasPlars skrev:
För effekter uppåt 400hk och mera är e diffbroms såklart att föredra, utan tvekan!
Jag har 400hk drygt 500Nm och det spinner inte på trean om det inte är blött eller väldigt ojämn väg (detta innan jag bytte till bromsad diff)

Men när folk skrivet att de spinner loss hejdlöst på trean på torr asfalt så undrar jag vad de har för däck och hjulvinklar? Nu har jag en Quife i min och det greppar 100% på tvåan och skjuter på sjukt bra men det är en annan historia.
BRA däck är minst lika viktigt om en diffbroms. Jag har rasar EN låda på 11år pga min trimmade motor. Och jag kör hårt! Så jag skulle inte oroa mig så mycket för lådan med tanke på hur billigt man kan få tag på en ny sån.

M.V.H.

ja,några bra trycker längst ner på gaspedalen bara för att det ska spinna! Jag tror ToniR menar vid normal körning när vill röra sig fort på motorvägen och slå på fingrarna nån bmw m. I för sig jag är också i samma tankar och samlar på information.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

1 464 Inlägg
30 december 2011
#15
Intressant lyft på tråden. smile
Vore kul att höra vad som hänt och varför.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
30 december 2011
#16
MrJAM skrev:
Intressant lyft på tråden. smile
Vore kul att höra vad som hänt och varför.

för min del det blir senare när det fixas lite bättre med jobb framför allt

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)


Sök