3036
Sök

Uppkörnings Tråd!

37 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Hej!

Är inte säker om det finns någon annan uppkörnings tråd eller så men isåfall så är det bara för en administratör att closa denna helt enkelt!smile

Jag tänkte att folk kan posta och berätta lite allmänt om deras uppkörning hur det gick samt vilken behörighet dem körde upp för så att säga:)

Jag inleder med att jag i Tisdags körde upp för behörighet CE (Tunglastbil med tillkopplat Tungt släp).
Det gick bra och jag klara det första gången.

Provet inleddes med att jag hade ställt lastbil och släp bredvid varandra, och sedan så bad kontrollanten mig att koppla ihop fordonen och därefter göra en full säkerhetskontroll (invändig och utvändig). När detta var klart så var det dags för själva manövrerings momentet där man har 10 minuter att backa med fordonskombinationen, där ska man visa kontrollanten att man behärskar hur det går till genom en sidoförflyttning eller vinkelbackning, jag själv fick vinkelbackningen. OM man ej klarar backningen så får man inte köra vidare, utan kontrollanten avbryter körningen helt enkelt och man får komma om på nytt. Men det gick bra för mig så då var vi redo på att köra ut i verkligheten. Även där gick det bra, fick köra runt i Ca 40-45 minuter i trafiken. Klarade utan anmärkningar!

Så det var lite om min uppkörning som var i Uppsala:)

//Galisheno

345 Inlägg
27 november 2011
Ser jättegärna lite tips till oss som snart skall köra upp också! smile

37 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Absolut om du/någon annan undrar över någonting är det bara att hojta till här på forumet:) jag står till tips bland annat;) för alla alla behörigheter i princip, då jag har fullt körkort. utom hoj kort då hmm

12 Inlägg
8 januari 2012
Jag skulle gärna vilja veta hur ni betedde er på eran uppkörning. alltså om ni tex använde er av att berätta hur ni kommer att agera i situationer eller om ni bara höll käften och körde.. big_smile

Ska själv köra upp i Farsta 2a Februari på min födelsedag. Önskar mig inget mer än att klara körkortet den dagen..

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2012
SteffeLeffe skrev:
Jag skulle gärna vilja veta hur ni betedde er på eran uppkörning. alltså om ni tex använde er av att berätta hur ni kommer att agera i situationer eller om ni bara höll käften och körde.. big_smile

Ska själv köra upp i Farsta 2a Februari på min födelsedag. Önskar mig inget mer än att klara körkortet den dagen..

Att hålla käften är nog bland det sista man ska göra, för det tyder nog hellre på att man är osäker som förare och därför inte ska ha körkort.
Självklart var man nervös i början, men han jag hade i bilen vid uppkörningstillfället, fick mig att börja prata om intressen förutom just körkortet. Och då slappnade man av och även visade att man var en tillräckligt bra förare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

318 Inlägg
8 januari 2012
Jag körde upp på hisingen i Göteborg..... det spöregnade utan dess like ock vi kutade till bilen fick göra bromskontroll:)
när jag körde iväg släppte nervositeten och jag körde i knappa 30 på 50vägen för man såg knappt något pga regnet...
Var nära att skvätta ner en fotgängare vilket var det enda han anmärkte på sedan.
Väl när jag hade backat runt ett hörn kom en Audi och ställde sig mitt i korsningen men jag körde försktigt fram och tittade noga innan jag körde förbi honom... smile
hade en jäkla tur dock för jag missade ett rödljus, som tur va visade grönt då , såg ljuset alldeles försent så hade aldrig hunnit stanna om det hade varit rött:P
Missade även en växel, fick inte i 2an ordentligt så den hoppade ur:P hade aldrig hänt mig innan:P

Min examinator var en 50årig man som jag pratade om allt möjligt med:P

Trodde aldrig jag skulle vara så nervös innan haha då jag hade övningskört ganska många mil i olika bilar. Men så fel jag hade:P

Jag tror att småprata med examinatorn samt lägga små subtila kommentarer som visar att man "är med" när man kör är riktigt bra! ex: !"undra vart han hade tänkt att ta vägen?" verkligen är bra så de ser att man är säker på sin sak!

Och lycka till!smile

12 Inlägg
8 januari 2012
Tack ska ni ha grabbar, ska verkligen ta med mig detta på den stora dagen! smile

Sök