3292
Sök

vad ska jag ha för att klara att spela 150 db !!!!!

Wankel
1 080 Inlägg
8 februari 2007
ta det lite lugnt, såg ett program på explore tror jag kanalen heter där dom sprängde en bil med 160db...nu vet jag inte vad det var för bil eller om dom hade mixtrat nånting med den ifs men det verkade inte vara nåt skojarprogram

MDS Västerås

172 Inlägg
8 februari 2007
Skall man spela högt så är det alfa o mega att ha mycket effekt  och bra med ström!

Skall du spela högt och kunne använda bilen till vanligt och spela, så måste du ha bra med ström=)

Men, prova och få tag i ett begagnat steg, för det hjälper med mycket effekt smile hehe...

Skall du tävla ? Eventuelt i vilken klass?

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A

71 Inlägg
8 februari 2007
Haha får se vem av oss som knäcker 150 först nu da, Mina grejjer e på väg vettu=)

50 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
cvx ditt svin du fuskar ju du ! du kör ju med 15" du klarar det lätt du !
jo tävla ska jag sak ner till elmia köra lite bassrace tror jag sen vet jag inte vilken klass jag hamnar i
johan cvx vilken klass spela du i när du hade lådan i din bil ?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 februari 2007
Nocklas skrev:
roligt att man får så många svar smile jag har börjat med att dämpa taket köpte en 18kg dämp färg och började måla men tyckte det blev för tunt så jag la asfaltsmata i tacket med sen målade jag inner taket med och dämpade bakluckan med dubbel asfaltsmatta.
sen kablar kör jag med 70kvadrat sen 8kvadrats högtalar kabel gick inte in fetare i högtalaren hehe sen kör jag med ett tudor maxxima i baljan bak men ska nog sakffa 2st till och lådan är på 200l kanske större ? sen har jag beställt en 8f kondelsator om det är till någon hjälp?
sen undrar jag på en ny lågnivå kabel har en från autoleds för 99 spän nu någon som har något tips på bra kabel ?
skriv mer tips tack !

Alltså, jag tror ju att för att spela 150dB i ditt fall så krävs nånstans kring 4-5000W RMS, en 34 batterier och så GROV kabel. Är den bara en 50cm så räcker ju 70mm2, men skall du dra den ett par meter så räkna med mer.

Och glöm ej att jorden skall vara extremt bra.

Sen måste du ha element som kan prestera. Men det tror jag du har, frågan är npg mer huruvida de spelar i fas eller ej. Ibland är färre bättre just med den i åtanke.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

172 Inlägg
8 februari 2007
Nocklas skrev:
cvx ditt svin du fuskar ju du ! du kör ju med 15" du klarar det lätt du !
jo tävla ska jag sak ner till elmia köra lite bassrace tror jag sen vet jag inte vilken klass jag hamnar i

Kom i håg att viss du har för många basar, steg, batterier, hur du har bygd och hur dämpningen har mycket å si om vilken klass du hamnar i... Har du bygt lite högt i bilen, för langt fram med baslådan, för många kondingar (för stora), så kan du hamna i en hög klass, och då måste en som regel spela högt smile hehe...

Les igenom regelene och kika så du inte hamnar i typ Super Street No Wall eller nått, dom spelar högt=)

Du kan ju också köpa dig en Panda smile hehe, då spelare man högt

Street A

71 Inlägg
8 februari 2007
Jasså har nån skvallrat nu?smile Vet inte va högt ja kommer upp i, lådan blir ju så stor så den optimala får inte plats:( Tänkte inte på höjden på lådan till tolvorna när ja byggde den så den hamna över fönster kanten, så ja hamna i ss 3-4.. Hade lådan varit under fönstret hade de blivit street c.. Så om ja hade haft kvar dom hade jag byggt om lådan och tävlat i street, men nu får de bli bassrace...

med lem
1 925 Inlägg
8 februari 2007
SaabKrille skrev:
ja bara att skaffa Kicker Solo X 18 wink

det är väl inte så bara ? han får ju dubbla effekten på steget o mer batteri, ny låda, massa skit, ,,,är inte bara till att byta basen vettu !

till ämnet : jag skulle skaffat ett lika dant steg till, så du kör 2 basar / steg ! det borde bli mycket fint

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

6 Inlägg
8 februari 2007
Funderade på en sak - har du provat med olika portlängder och kollat hur olika högt de spelar?

Har du tillgång till ett mätinstrument kan du prova dig fram med ett tonsvep 40-80 Hz och olika portar. Det kan slå på många dB beroende på hur väl portarna är synkade med kupén, lådan och basarna. Spelade själv 147 med tre tior en gång med en låda som tog en hel veckas sågande i portrör för att få fram. Men det var det värt :-)

En annan sak - jag tror att de skulle spela högre om alla basarna satt på ungefär samma avstånd till micken. Typ om alla basarna var vända bakåt och portarna uppåt.
Senast redigerat av MrBalrog (8 februari 2007)

Piratpartiet
339 Inlägg
9 februari 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
twin_cam skrev:
Sen måste man ju tänka på att en ökning med 1 dB(A) motsvarar dubbla volymen ungefär... Använd hörselskydd wink

Njae nästan rätt, på Arbetsmiljö och säkerhets kursen i gymnasiet står det att 3 dB är dubbelt så högt.

Jag har för mig att det är så här: 3 dB kräver dubbelt så mycket effekt (kanske var det du menade) eller dubbelt så stor konarea. Men för att det ska låta dubbelt så högt krävs en höjning med 10 dB.

172 Inlägg
9 februari 2007
MrBalrog skrev:
Funderade på en sak - har du provat med olika portlängder och kollat hur olika högt de spelar?

Har du tillgång till ett mätinstrument kan du prova dig fram med ett tonsvep 40-80 Hz och olika portar. Det kan slå på många dB beroende på hur väl portarna är synkade med kupén, lådan och basarna. Spelade själv 147 med tre tior en gång med en låda som tog en hel veckas sågande i portrör för att få fram. Men det var det värt :-)

En annan sak - jag tror att de skulle spela högre om alla basarna satt på ungefär samma avstånd till micken. Typ om alla basarna var vända bakåt och portarna uppåt.

Jupp, portlängder har mycket att säga, men hur basarna skall vända upp eller bak eller fram beror på bilen (så som portane med!)

Men som sagt, det är endast å prova sig fram.

Street A

6 Inlägg
9 februari 2007
Det jag tänkte på med att sätta alla basarna på så lika avstånd från micken som möjligt, var att man får så lite fasfel som möjligt, och därmed minimerar utsläckning av vissa frekvenser. Men som sagt, det är bara att prova sig fram.

Sök