3040
Sök

Remmarna tjuter när jag startar bilen.

44 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
#1
När jag ska starta bilen när det har gått långtid mellan ggr. tex. på morgonen då tjuter det i någon rem. kan inte säga vilken det är.
men när jag varvar upp den tjuter det och sen efter 15 sek ungefär då stoppar det och de är inget mera med det.
det har det gjort sen jag bytte motor i den, och det var i maj förra året.
jag undrar vad jag kan göra åt det här ?

sen har jag ett problem med batteriet men jag vet inte om jag ska oroa mig
när det är kallt ute då agera bilen som att batteriet är slut och den går inte o starta.
Tror de kom efter jag ladda det en gång. det koxidera runt pluspolen.

fråga om de behövs mer info

skulle vara snällt om någon kunde hjälpa mig med de här innan jag åker till verkstad smile

EDIT: bilen är nissan 200sx
Senast redigerat av Prestbacka (8 februari 2007)

Jajjemen!
1 512 Inlägg
8 februari 2007
#2
Spänn remmarna, alternativt byt om dom är dåliga.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

21 761 Inlägg
8 februari 2007
#3
Som Manne skriver, spänn eller byt remmarna. Om det är fläktremmen som slirar så laddar den troligen inte tillräckligt bra och då mår inte batteriet heller bra.

Kolla upp ditt batteri, rengör polerna och runt polerna. Om det går att skruva bort cellpropparna så gör det och se om det är tillräckligt med batterisyra, fyll på lagom mycket batterivatten om det behövs.

Är batteriet gammalt?
Senast redigerat av Drönirettab (8 februari 2007)

44 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
#4
Hur spänner jag remmarna lättast då?

542 Inlägg
8 februari 2007
#5
Generator remmen sitter med två bultar. Bara att lossa och trycka generatorn så att den spänns.

44 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
#6
De kan vara generator remmen eller? för när ja tänker på de, så kan remmen tjuta när ja kör och då blir ljuset svagare i bil på insturmentpanelen.

21 761 Inlägg
9 februari 2007
#7
Ja, då är det generatorremmen som spökar. Se till att fixa den, annars kommer batteriet att ta mycket stryk. Eftersom det har tjutit sedan du bytte motorn så har laddningen säkert varit dålig hela tiden, då finns en risk att cellerna i batteriet sulfateras. Följden av detta blir att kapaciteten försämras och det pajjar till slut.

En annan sak som kan hända nu när det är vinter är att batteriet kan frysa sönder pga att det är dåligt laddat.

44 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
#8
Jisses okej jag får fixa de här asap.
tack så mycket.

1 785 Inlägg
10 februari 2007
#9
Prestbacka skrev:
Jisses okej jag får fixa de här asap.
tack så mycket.

Som de säger i macken. Då får du skrota bilen hehe... Skoja lite.


Om en rem slirar kan det bero på följande

1. För dåligt spänd rem

2. Sliten rem

3. Sliten remskiva, sliter snabb upp en ny rem och slirar trots att den är spänd

4. Sliriga ytor på remhjul, använd remspray

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök