3688
Sök

Trimma B230FK! Råd!?

255 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Tanken på att öka effekten finns ju hela tiden.. Idag kör jag med ca 0.6bar ladd, chippade boxar, större spridare, öppet filter med avskrämning, bsr halvsatssystem.

Tippar på att jag har ca 170hk i spisen nu.
Men jag är ganska sugen på lite mer krut, skulle kunna tänka mig att komma upp i säkra 250hk..

Så har du något tipps på var jag kan börja så bara skriv!smile

//Mattias

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

2 266 Inlägg
17 januari 2012
Budget: Höj laddtrycket till minst en 1,6 bar och även bränsletryckregulatorn ska klämmas ihop 2-3mm för ökat bränsletryck bort med katten mellan besiktningen(OBS detta är bonnigt och förkortare livslängden på motorn) även bränsleförbrukningen sticker i höjden. Men krut blir de i den. Åkte ochippat med mycke ladd och bränsletryck på min 945 turbo och efter par sk 300hk saabar vart snopna när man ligger jämsides med dom. Dock gick motorn tre vintrar sen börjar kolvringarna ge sig.

Seriöst: Annan kam typ KG turbo kam eller A, VX3 kam och ett 16t eller 18,19t turbo aggregat borde väl också införskaffas.
Tänk på att man lär öka på luftmassemätaren inlopps area när man byter till större spridare

svetsdiff !!!

1 915 Inlägg
17 januari 2012
Vad har du för större spridare ?
På bilens info så står det att du har spridare från B230FT, men de är ju likadana som original LTT har..

Har du bra chip nu, så använd dom, annars rekommenderar jag Vikingchip.

Större turbo, tex 16T, 18T eller 19T.
Större spridare, -968 bosch
3" LMM -012
Justerbar BTR ~3,8bar
Kamaxel, tex A, V, VX3 osv.
3" avgas från turbo.

Räcker bra till 250hk.
Sen kan du även byta topp till 531 som har lite mer flöde.
Finns även vassare kamaxlar.

Med högre effekt behöver du även uppgradera kopplingen.
En hårdare tryckplatta(-712) behövs när du passerar ca 200hk.

Vill du ha mer förslag, så gör en sökning i forumet. Finns tusentals trådar om 940 och trim.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

227 Inlägg
18 januari 2012
Större IC kan ge bra med hästar också ~ säg ca 10-15 whp

Sök