3163
Sök

Volvo S70 -99 laddar ur sig under natten!?

Jokey
3 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej, har en volvo s70 99a som har börjat ladda ur sig under natten. I bästa fall kan man starta bilen en gång på morgonen, men stänger man av den och den får stå en stund kan man inte starta sedan.
Det började med att taklampor + ena passagerarsidans bakdörrs röda lampa lyste när bilen var igång, avstängd och låst. Jag plockade bort lampan från bakdörren och då fungerade det ett tag. Sedan satte jag in stereo + slutsteg och då började lyset vid tändningslåset at lysa även när bilen låstes. Antar att det är det lilla lyset som drar ur batteriet? Om jag byter batteri till ett nytt kommer väl även det att dras ut?
Behöver man byta tändningslås eller ljusbrytaren tro? Eller kan det räcka att plocka bort lampan i tändningslåset?

Tack på förhand!

Forummoderator
26 351 Inlägg
3 januari 2012
#2
Och det råkar inte vara nåt som är öppet då? Handskfacket stängt till exempel?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jokey
3 januari 2012
Trådstartare
#3
Inget som är öppet, fast ska undersöka om handfacket lyser när det är stängt. Det jag nu kan se som lyser är lyset vid tändningslåset

Forummoderator
26 351 Inlägg
3 januari 2012
#4
Jo det kan ju även vara tändningslåset - eller elen till det - som spökar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 062 Inlägg
22 januari 2012
#5
Har samma problem med min 965:a.  Drar ur batteriet till stendött om den står längre än ett dygn. Baslåda, urkopplad, alla switchar avstängda, inget lyser vid yttre kontroll.....     Vad kan felet vara?????

"You Go, we go!"

Forummoderator
26 351 Inlägg
22 januari 2012
#6
TLO skrev:
Har samma problem med min 965:a.  Drar ur batteriet till stendött om den står längre än ett dygn. Baslåda, urkopplad, alla switchar avstängda, inget lyser vid yttre kontroll.....     Vad kan felet vara?????

Hur fräscht är batteriet?
Gammalt eller nytt?

Fullt laddat?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 062 Inlägg
22 januari 2012
#7
Batteriet är 3 månader gammalt var fulladdat i Torsdags när bilen parkerades, ikväll var batteriet stendött

"You Go, we go!"

Forummoderator
26 351 Inlägg
22 januari 2012
#8
TLO skrev:
Batteriet är 3 månader gammalt var fulladdat i Torsdags när bilen parkerades, ikväll var batteriet stendött

Laddar generatorn nåt över huvudtaget när du kör? Har du provmätt nåt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
22 januari 2012
#9
Om batteriet laddar ur sig redan efter ett dygn så kan exempelvis generatorn bråka. När en diod i diodbryggan blir kortsluten så kan det dra runt 4 A har jag fått veta av generatorkunniga, då dras ett normalstort batteri ur på ett dygn. Det luriga är att generatorn ändå kan ge hyfsad laddning när man mäter laddspänningen med motorn igång. smile

1 062 Inlägg
22 januari 2012
#10
Drönirettab skrev:
Om batteriet laddar ur sig redan efter ett dygn så kan exempelvis generatorn bråka. När en diod i diodbryggan blir kortsluten så kan det dra runt 4 A har jag fått veta av generatorkunniga, då dras ett normalstort batteri ur på ett dygn. Det luriga är att generatorn ändå kan ge hyfsad laddning när man mäter laddspänningen med motorn igång. smile

Nu börjar det bli intressant. Har även ett svagt malande ljud på tomgången, från någon av rullarna fram som jag inte hunnit kolla upp. Vid tomgång laddar generatorn 13,4.....

"You Go, we go!"

1 062 Inlägg
22 januari 2012
#11
Mack skrev:
TLO skrev:
Batteriet är 3 månader gammalt var fulladdat i Torsdags när bilen parkerades, ikväll var batteriet stendött

Laddar generatorn nåt över huvudtaget när du kör? Har du provmätt nåt?

Den laddar 13,4 vid tomgång, kan pendla ner till 12,5 nån sekund ibland

"You Go, we go!"

21 761 Inlägg
22 januari 2012
#12
Det är ju inte bra, spänningen ska inte vara så låg ifall motorn går på tomgång och endast halvljuset är igång åtminstone. Dock kan laddspänningen vara lägre än "normalt" om batteriet är ganska urdraget eftersom generatorn får jobba hårt med att underhållsladda, därför ska en laddspänningsmätning helst göras med bra laddat batteri för att mätningen ska vara rättvisande.

Kolla upp alla rullar och själva drivremmen så att det inte kärvar, gör även en "tjuvströmsmätning" för att försöka lista ut om någonting drar ström med motorn avslagen. smile

1 062 Inlägg
22 januari 2012
#13
Drönirettab skrev:
Det är ju inte bra, spänningen ska inte vara så låg ifall motorn går på tomgång och endast halvljuset är igång åtminstone. Dock kan laddspänningen vara lägre än "normalt" om batteriet är ganska urdraget eftersom generatorn får jobba hårt med att underhållsladda, därför ska en laddspänningsmätning helst göras med bra laddat batteri för att mätningen ska vara rättvisande.

Kolla upp alla rullar och själva drivremmen så att det inte kärvar, gör även en "tjuvströmsmätning" för att försöka lista ut om någonting drar ström med motorn avslagen. smile

Ok.  Trodde 13,4 var rätt bra ladd? Denna siffra är iof uppmätt under körning från ciggurtaget, då batteriet var fulladdat..... Men man kan alltså anta att Generatorn kan spöka i det här läget?



Det var just det.....hur gör man tjuvströmsmätning? Vart börjar man?

"You Go, we go!"

21 761 Inlägg
22 januari 2012
#14
13,4 V är inte bra laddspänning när generatorn bara jobbar "litegrann", exempelvis med endast halvljuset igång och motorn på tomgång. Här spelar iof tomgångsvarvtalet också in, ett varvtal på typ 500-600 varv kan göra att det ligger på gränsen för att generatorn ska orka ge en stabil spänning även vid liten belastning.

Förresten, mätning i cigguttaget är enligt mig inte en pålitlig mätning, det är inte säkert att spänningen där är samma som på batteripolerna. Mätning på polerna, egentligen direkt på generatorns B+, är bäst.

Jag brukar rekommendera att mäta mellan batteripluspol och batteripluskabel, man plockar alltså loss pluskabeln och sätter en multimeter emellan som ställs i läge för likströmsmätning (DCA) och lämpligt mätområden är 10/20 A (beroende på mätare) som utgångspunkt.

Visar mätaren att någonting drar mer än tex 0,1 A så kan man plocka ur en säkring i taget tills strömmen sjunker märkbart. För att kolla om generatorn är boven så kopplar du bort kabeln som sitter på generatorns B+ och D+. smile
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2012)

Jokey
24 januari 2012
Trådstartare
#15
Jag har löst problemet på min s70!
Tyvärr inte samma fel med din bil antar jag. Felet är vanligt för s70 och tidiga v70. Låsmodulen kärvar och bilen tror att dörren är öppen (vanligtvis bakdörren på passagerarsidan, men kan hända att flera dörrar kärvar) Så, antingen köper man ny modul hos volvo för ungefär 2500:- alternativt, plockar bort dörrsidan, och hakar loss kontakten som går till låsmodulen i dörren. Kontakten sitter innanför ett plastskydd som man drar loss. Efter detta har bilen inte laddat ur sig mera! Har gått ungefär 10 dagar utan problem.

Lycka till med din bil!

1 062 Inlägg
27 januari 2012
#16
Kul att det löst sig för dig! Min bil blir jag mer och mer fundersam över. Laddade batteriet fullt och nu har den stått i 2 dygn utan att ladda ur........helskumt

"You Go, we go!"

17 Inlägg
27 januari 2012
#17
hade samma problem med min bil med att batteriet laddades ur och jag lyfte någon av polerna och lade sedan tillbaka polen. det gnistrade som fan när den sattes tillbaka. kolla alla reläerna om dom har hela för mitt ac relä slog till även att inte bilen var igång.

Sothora <3
1 201 Inlägg
27 januari 2012
#18
Ta av jord skaffa en riktig multimetern så kan du mäta hur mycket den drar ur genom att koppla multimetern mellan B - och kaross

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök