Hur får man in bromsoks kolven på en nissan primera -97? Handbromsen och färdbromsen går på samma. Har testat gänga in den men kommer bara en bit. Går inte heller att klämma in den i oket. Har just nu 3cm där vart bromsbeläggen ska sitta.
Osäker på Primera, men det borde ju funka om du ser till att allt är frikopplat. Du har väl kopplat bort alla bromsrör och öppnat luftningsventilen? Borde väl bara vara att mosa in den, som sir_daniel säger. Hade problem med att få in bromskolvarna på min Calibra när jag hade renoverat oken, fick häva hela min tyngd på dem och rikligt med bromskolvsfett, men till slut så gick de in...
"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman Min projekt tråd
Vadå ska man behöva koppla bort alla bromsrör? Den rörde ju på sig lite i början när jag gängade in den. Från 26mm till 30mm men när jag kom upp till 30mm så kommer jag inte längre :S Håller på som fan just nu.
sitter handbromsen på oket måste du skruva in kolven, finns specialverktyg för det. funkar dte inte att skruva så sitter nog kolven fast. bara att ta i som en gris, eller byta;P
sitter handbromsen på oket måste du skruva in kolven, finns specialverktyg för det. funkar dte inte att skruva så sitter nog kolven fast. bara att ta i som en gris, eller byta;P
Det går ju att skruva men de händer ingenting. Har skruvat massor nu.
Hur får man in bromsoks kolven på en nissan primera -97? Handbromsen och färdbromsen går på samma. Har testat gänga in den men kommer bara en bit. Går inte heller att klämma in den i oket. Har just nu 3cm där vart bromsbeläggen ska sitta.
IFALL DU PRESSAT IN KOLVEN DÅ ÄR OKEN KÖRDA
du måste skruva in kolven annars så förstör du handbromsfunktionen i okey och nya utbytesok kostar 1500-1800kr/st
det går att lägga lite bromsvätska innanför tätningen ifall kolven går segt. skaffa även nya fjädrar till armen på bromsoken då den måste gå tillbaka när du släppt på handbromsen
fixade nyss bakbromsarna på min primera och det kan bli dyrt ifall du gör fel dock så visste jag om det så mina ok klarade sig
detta verktyg ska du andvända när du ska ha in kolven finns på biltema
du måste skruva in kolven annars så förstör du handbromsfunktionen i okey och nya utbytesok kostar 1500-1800kr/st
det går att lägga lite bromsvätska innanför tätningen ifall kolven går segt. skaffa även nya fjädrar till armen på bromsoken då den måste gå tillbaka när du släppt på handbromsen
fixade nyss bakbromsarna på min primera och det kan bli dyrt ifall du gör fel dock så visste jag om det så mina ok klarade sig
Okej.. Jag har försökt att pressa men de rör sig inte en mm. Jag har gängat med en polegrip men kommer just nu itne längre. Men då vet jag ju nu iaf hur man ska göra. Jag måste då ha de där verktyget?
Okej.. Jag har försökt att pressa men de rör sig inte en mm. Jag har gängat med en polegrip men kommer just nu itne längre. Men då vet jag ju nu iaf hur man ska göra. Jag måste då ha de där verktyget?
ja det verktyg ska du ha den både pressar och skruvar samtidigt dock så vet jag inte ifall just den passa till nissan då jag köpte en helt sats för alla bromsok med handbroms i.
denna verktygsats har jag hemma heter 19-1255 på biltema och är guld värd att ha i garaget går även att koppla på spärrskaft på den ifall det går tungt
Antar att det är smart att använda ett sånt verktyg...
Fast jag pressade bara in skiten, med hjälp av lite bromsolja, kolvfett och en rejält järnrör. Fick kring 2.0 runt om på besiktningen senast. Fast det kanske är annan konstruktion om det är handbroms funktion?
"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman Min projekt tråd
Antar att det är smart att använda ett sånt verktyg...
Fast jag pressade bara in skiten, med hjälp av lite bromsolja, kolvfett och en rejält järnrör. Fick kring 2.0 runt om på besiktningen senast. Fast det kanske är annan konstruktion om det är handbroms funktion?
ja du har säkert inte handbromsen i oket annars ifall du bara pressat in kolven så hade du fått 0 i handbroms
Passar på att bumpa en gammal tråd. Jag har behov av att byta gummipackningen mellan kolv och ok. Hur gör jag detta lättast? Måste jag plocka isär kolv och ok eller räcker det att skruva in kolven i oket för att byta kunna utan demontering?