3 februari 2012
Trådstartare
Hej!
Mitt kylsystem beter sig märkligt. Det började med att jag fick dålig värme i kupén, en gång kom det ingen värme alls även fast motorn hade typ 90 C. Då upptäcke jag att det var tomt i kärlet, fyllde på och vips funkade värmen. När jag kom ut på stora vägen började kyltempen sjunka till strax under 80 C. En gång tidigare hade värmen stigit till 100-110 och då stannade jag, fyllde på kärlet och så funkade det skitbra därefter.
JAg har haft problem med kondens som frusit på insidan av framrutan och tänkte att kylvättskan kanske försvann ut i värmepaketet nånstan, så jag köpte kylartätning och hade i. Det funkade tydligen. Inget mera läck eller fuktig luft i kupén men nu har tempen åkt upp och ner som en jävla jojjo. Åkte 35 mil motorväg i förrgår, fick aldrig nån värme i kupén, man kände att det var lite lite värme som kom ut men det värmde inget. Varje gång jag saktade ner så sjönk kylartempen, sen steg den till 90 igen när man gasade på.
Idag när jag var ute och åke började bilen koka satan! Stannade och en jävla massa vätska kokade ut på vägen plus att det sprutade vatten från nått som jag tror är tempgivarhuset, det är nån slags förgrening för slangar och den sitter strax under bakersta spridaren. Väntade tills bilen kylt ner sig och tänkte att jag kunde köra till närmaste mack och det gjorde jag. Jag kunde köra flera flera mil med konstant 90 C tills den gick upp till 100 C igen, men då var det bara att låta den kyla ner sig lite, sen kunde man fortsätta utan problem. Ska sätta dit en ny termostat men fan vet om det kommer lösa hela problemet.
Vad tror ni?