Ofan skrev fel, var trött när jag skrev det svaret haha!
Jag menar att man aldrig ska jorda koding och steg på samma fästpunkt
då ställer jag mot frågan, varför inte det?
Det är inte bra för att det är mycket ström som leds till just den punkten i chassit och om jordpunkten är klen så kan det lätt bli kortslutning. Men klart om man har en bra jordpunkt t.ex. ett bältesfäste så ska det väl inte vara några problem. Men det dumt o chansa också, hur som helst så hade jag inte satt steg och koding på samma punkt
kortis för att du har dålig jordning?
jag kör alltid med samma jord punkt, har kört många steg och kondningar på samma punkt.
Det är inte bra för att det är mycket ström som leds till just den punkten i chassit och om jordpunkten är klen så kan det lätt bli kortslutning. Men klart om man har en bra jordpunkt t.ex. ett bältesfäste så ska det väl inte vara några problem. Men det dumt o chansa också, hur som helst så hade jag inte satt steg och koding på samma punkt
kortis för att du har dålig jordning?
jag kör alltid med samma jord punkt, har kört många steg och kondningar på samma punkt.
De ggr jag använt kondensator så har dte varit kopplat: Batteri -> Kondensator -> Steg Jord (karossen/balk) -> Kondensator -> Steg
En ren parallellkoppling av kondensatorn INNAN stegets plintar.
Det är inte bra för att det är mycket ström som leds till just den punkten i chassit och om jordpunkten är klen så kan det lätt bli kortslutning. Men klart om man har en bra jordpunkt t.ex. ett bältesfäste så ska det väl inte vara några problem. Men det dumt o chansa också, hur som helst så hade jag inte satt steg och koding på samma punkt
kortis för att du har dålig jordning?
jag kör alltid med samma jord punkt, har kört många steg och kondningar på samma punkt.
De ggr jag använt kondensator så har dte varit kopplat: Batteri -> Kondensator -> Steg Jord (karossen/balk) -> Kondensator -> Steg
En ren parallellkoppling av kondensatorn INNAN stegets plintar.
vet inte om du syftar på mig? jag kopplar iaf också så.
jag hade kört kondningen på det steget som driver framsystemet..
Så du menar att jag bör ha kvar distributionsblocken? Är det för att ta bort störningar eller vilken anledning? Hjälper inte kondningen mer till monoblocket där de största strömuttagen är? Eller eventuellt som redan föreslagit att man kopplar så att kondningen hjälper bägge stegen? Antar att det bästa är att prova, se vad man själv tycker...