Lonefox skrev:
big-jepp skrev:
6mm2 till jord har du helt rätt i att den var i underkant.
men fortfarande en kort 10mm2 +kabel räcker för en 90A generator och det är ju just den kabeln som vi har diskuterat i denna tråden. så jag håller fortfarande inte med om att dom är underdimensionerade från fabrik.
köper dock att jordkabeln kan uppgraderas.
sen precis som criztoffer säger så har det hänt lite med dom nyare bilarna.
sen som han säger den viktigaste kabeln är jordkabeln till batteriet! (iaf enligt mig)
KORT?
Erhm hur kort kabel tror du att det blir på nyare bilar med generatorn fram och batteriet i mitten/bak i bilen vilket blir alltmer vanligt?
Kablarna är FORTFARANDE dimensionerade efter vad bilens elsystem drar, sedan så kan i vissa fall generatorn vara kraftigare än vad kabeln är dimensionerad för. Allt beroende på hur lata konstruktörerna har varit vid uppgraderingar av systemen.
Volvo återigen, de bilar med 160A generator har fortfarande samma kabelarea på laddkabeln som de med 130A generator..... Grattis...kabel blir en flaskhals på dessa bilar.
Jag kan även referera till de lastbilar jag bygger. Visst, 24V kräver inte lika grova kablar....men hallå.....16mm2 till 200A säkring? 8mm2 till hyttmatningen som är avsäkrad med 150A.....
Om vi säger såhär.......vilka tror du sitter och bestämmer hur sakerna skall vara i fordon i slutänden?
Konstruktörerna? NEJ DU.....det är INKÖPARNA då det primära de fått till sig är att hålla ner kostnader......då blir det som det blir. Jag har sett detta i alltför många år nu för att veta vad jag talar om.....
Detta är den bistra sanningen.
Så jag hävdar fortfarande att saker är underdimensionerade i bilar/lastbilar.......speciellt om man börjar lasta på mer strömkrävande saker och/eller uppgraderar generatorn utan att tänka på kablaget...det är vanligare än man tror det med även på eftermarknadssidan.....