3513
Sök

Saab 9-5 2.0t ecopower (-98) "Vilket Bränsle?"

12 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej! smile

Nyligen landade en saab 9-5 2.0t (-98) i min ägo och redan från början konstaterade den tidigare ägaren att han endast tankat med 98 oktanig besin blyfri. När jag skimmar igenom instruktionsboken nu så rekommenderas 95-oktanig!

Frågan är alltså vad i helvete jag ska tanka?

Ursäkta om det är en idiot-fråga men jag är inte så säker på den här fronten, om det är något problem att återgå till rekommenderade 95 eller om 98 är bättre för saaben?

MVH

PS: Har googlat och seglat runt och letat efter det på nätet i timmar.. måste finnas någonstans men mitt tålamod tog slut..

7 274 Inlägg
2 oktober 2011
#2
Om bilen inte är chippad så kan du tanka vilket som.
Är bilen chippad så rekomenderas 98 för full effekt.


4 299 Inlägg
2 oktober 2011
#3
du kan skifta mellan 95 & 98 bäst du vill. Är inga problem alls att tanka 95 nu om du vill de smile


Trucker
2 710 Inlägg
2 oktober 2011
#4
De e ingen idiotfråga..

Du kan tanka tanka vilken du vill. VIll du ha mer kraft ur den, så rekommenderar jag 98an, i annat fall så 95an smile

Just din motor är en av dom problemdrabbade o iomed förra ägaren har kört på 98an så tycker jag att du borde köra på 98an oxå. Detta för att den är "van" vid 98 o får den annat av sämre kvalité så kanske den ger sig på gnt sätt.

Fart missbrukare

12 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#5
Tack för svaren och BMWgrabben det var just det jag fruktade lite lätt, vet ju dock inte vad ägarna innan honom har kört men 98an kan väll knappast vara skadlig för motorn.

MVH

7 274 Inlägg
2 oktober 2011
#6
Det är ingen som helst risk att köra med 95 oktan.
Den klarar sig med betydligt lägre oktanhalt också.
Systemet anpassar sig efter förhållandena.

Som sagt, är den chippad så ska du tanka 98 annars lär du inte märka någon skillnad.


1 062 Inlägg
2 oktober 2011
#7
Den underdimensionerade vevhusventilationen botar man ju KNAPPAST med att tanka ett bränsle med högra oktantal!
Hur skulle det kunna lösa ett ventilations/smörjningsproblem?

Om du har originalprogram så är det bortkastade pengar att tanka annat än 95okt. Det blir ingen mera kraft i en motor om man tankar högoktanigt om original tändmapp är mappad för 95okt. 

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (2 oktober 2011)


118 Inlägg
18 februari 2012
#8
Vevhusventilationen kan man enkelt uppgradera på en verkstad. Från årsmod 2004 är den uppgraderat från ny på 9-5orna. VAG och Mazda eller så va det Toyota hade samma problem med oilsludge pga vevhusventilationen tidigare.

Det är tydligen mycket enkelt att ändra vevhusventilationen själv också. Har dock inte provat själv eftersom jag har en 2005:a



Sök