4141
Sök

Underkänd pga felkod på besiktning.

5 198 Inlägg
1 mars 2012
#21
Hilmer skrev:
Om det finns felkoder beror det ju på att det finns fel (antingen sporadisk eller permanent) i något av systemen som gjort att det blivit registrerat, antingen läser man ut detta själv och åtgärdar det som behövs eller så lämnar man till en verkstad för samma åtgärd, det finns liksom inte fler alternativ.
Varför skulle bilprovningen släcka koderna, det är ju inte dom som åtgärdat felen.

Precis..Brukar ju vara den som åtgärdar, den släcker koderna... vet åtgärdaren inte hur man släcker så skall h*n ta reda på det

Muttley
1 mars 2012
#22
plankan skrev:
tkd_rille skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Tycker Bilprovningen ska nolla felkoderna och kolla igen efter testrundan.
Finns ju hur många bilar som helst med gamla och "tillfälliga" felkoder.

Bilprovningen är ingen verkstad därför får dem inte släcka felkoder.

Dom får ej heller just. ljuset eller spolare på bilarna då -
men detta görs ändå.......

Kan nog hålla med lite där på att dom borde "nolla" bilen precis när den kommer in i hallen för att sedan testa för felkoder vid slutet av bes typ..................

Ja det är väl bara en tidsfråga innan nåt snille kommer på hur man kan koppla förbi felkoder på boxarna precis som med allt annat tongue

Ja de gör fel, nu sist jag besiktiga så spruta han på underedsmassa på några bromsrör och jag undrar varför. Jo de håller längre. Då fråga jag om de inte var bättre ifall han då underkände eller satte bra att veta. Så jag tyckte han gjorde fel även om de var min bil. Är väl bättre att slå ner på det i med att jag ändå får byta 2 rör vilket gör att jag bytar hela skiten för att jag vet att problemet kommer igen vid nästa besiktning med de andra rören.

Varför åtgärdar man inte problemet om nu felkoden kommer upp hela tiden ? Trodde man bar ett visst ansvar för sina ägor fastän de är en skitsak.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
1 mars 2012
#23
tkd_rille skrev:
plankan skrev:
tkd_rille skrev:

Bilprovningen är ingen verkstad därför får dem inte släcka felkoder.

Dom får ej heller just. ljuset eller spolare på bilarna då -
men detta görs ändå.......

Kan nog hålla med lite där på att dom borde "nolla" bilen precis när den kommer in i hallen för att sedan testa för felkoder vid slutet av bes typ..................

Ja det är väl bara en tidsfråga innan nåt snille kommer på hur man kan koppla förbi felkoder på boxarna precis som med allt annat tongue

Ja de gör fel, nu sist jag besiktiga så spruta han på underedsmassa på några bromsrör och jag undrar varför. Jo de håller längre. Då fråga jag om de inte var bättre ifall han då underkände eller satte bra att veta. Så jag tyckte han gjorde fel även om de var min bil. Är väl bättre att slå ner på det i med att jag ändå får byta 2 rör vilket gör att jag bytar hela skiten för att jag vet att problemet kommer igen vid nästa besiktning med de andra rören.

Varför åtgärdar man inte problemet om nu felkoden kommer upp hela tiden ? Trodde man bar ett visst ansvar för sina ägor fastän de är en skitsak.

De är klart att de är bra att dom kollar felkoder. Ja tycker bara inte att man ska kunna få 2a på en gammal felkod som är åtgärdad men inte nollad!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 798 Inlägg
1 mars 2012
#24
marwin_of_sweden skrev:
tkd_rille skrev:
plankan skrev:

Dom får ej heller just. ljuset eller spolare på bilarna då -
men detta görs ändå.......

Kan nog hålla med lite där på att dom borde "nolla" bilen precis när den kommer in i hallen för att sedan testa för felkoder vid slutet av bes typ..................

Ja det är väl bara en tidsfråga innan nåt snille kommer på hur man kan koppla förbi felkoder på boxarna precis som med allt annat tongue

Ja de gör fel, nu sist jag besiktiga så spruta han på underedsmassa på några bromsrör och jag undrar varför. Jo de håller längre. Då fråga jag om de inte var bättre ifall han då underkände eller satte bra att veta. Så jag tyckte han gjorde fel även om de var min bil. Är väl bättre att slå ner på det i med att jag ändå får byta 2 rör vilket gör att jag bytar hela skiten för att jag vet att problemet kommer igen vid nästa besiktning med de andra rören.

Varför åtgärdar man inte problemet om nu felkoden kommer upp hela tiden ? Trodde man bar ett visst ansvar för sina ägor fastän de är en skitsak.

De är klart att de är bra att dom kollar felkoder. Ja tycker bara inte att man ska kunna få 2a på en gammal felkod som är åtgärdad men inte nollad!

Och hur ska dom veta det ifall felet är åtgärdat, dom har ju endast registrerad felkod att gå efter.
Om felet är åtgärdat bör även felkoden släckas i samband med rep.


Muttley
1 mars 2012
#25
marwin_of_sweden skrev:
tkd_rille skrev:
plankan skrev:

Dom får ej heller just. ljuset eller spolare på bilarna då -
men detta görs ändå.......

Kan nog hålla med lite där på att dom borde "nolla" bilen precis när den kommer in i hallen för att sedan testa för felkoder vid slutet av bes typ..................

Ja det är väl bara en tidsfråga innan nåt snille kommer på hur man kan koppla förbi felkoder på boxarna precis som med allt annat tongue

Ja de gör fel, nu sist jag besiktiga så spruta han på underedsmassa på några bromsrör och jag undrar varför. Jo de håller längre. Då fråga jag om de inte var bättre ifall han då underkände eller satte bra att veta. Så jag tyckte han gjorde fel även om de var min bil. Är väl bättre att slå ner på det i med att jag ändå får byta 2 rör vilket gör att jag bytar hela skiten för att jag vet att problemet kommer igen vid nästa besiktning med de andra rören.

Varför åtgärdar man inte problemet om nu felkoden kommer upp hela tiden ? Trodde man bar ett visst ansvar för sina ägor fastän de är en skitsak.

De är klart att de är bra att dom kollar felkoder. Ja tycker bara inte att man ska kunna få 2a på en gammal felkod som är åtgärdad men inte nollad!

Just därför man nollar på verkstad eller eget verktyg. Visst kan jag gärna se att besiktningen gör det. Men då borde de även få betalt lika mycket som en auktoriserad verkstad tar. Och de får de ju icke.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
1 mars 2012
#26
Hilmer skrev:
marwin_of_sweden skrev:
tkd_rille skrev:
Ja de gör fel, nu sist jag besiktiga så spruta han på underedsmassa på några bromsrör och jag undrar varför. Jo de håller längre. Då fråga jag om de inte var bättre ifall han då underkände eller satte bra att veta. Så jag tyckte han gjorde fel även om de var min bil. Är väl bättre att slå ner på det i med att jag ändå får byta 2 rör vilket gör att jag bytar hela skiten för att jag vet att problemet kommer igen vid nästa besiktning med de andra rören.

Varför åtgärdar man inte problemet om nu felkoden kommer upp hela tiden ? Trodde man bar ett visst ansvar för sina ägor fastän de är en skitsak.

De är klart att de är bra att dom kollar felkoder. Ja tycker bara inte att man ska kunna få 2a på en gammal felkod som är åtgärdad men inte nollad!

Och hur ska dom veta det ifall felet är åtgärdat, dom har ju endast registrerad felkod att gå efter.
Om felet är åtgärdat bör även felkoden släckas i samband med rep.

De har jag ju sagt hela tiden, att jag tycker att dom skulle nolla alla felkoder när man rullar in i hallen, o sen läsa av igen efter provrundan.
Som exemplet jag skrev om innan. Om man byter belägg eller lamdan eller nåt annat piss enkelt, då känns de ganska tråkigt o åka till en verkstad o betala för o nolla felkoder.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (1 mars 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 353 Inlägg
1 mars 2012
#27
Man får 2'or för airbag lampor numera, från 1 februari.
var upp och besiktigade en ranault ifrån -97 igår, och fick nedslad på airbaglampan,
2'a dessutom. alltså INTE bra att veta bara!

There's no replacement for displacement

1 798 Inlägg
1 mars 2012
#28
marwin_of_sweden skrev:
Hilmer skrev:
marwin_of_sweden skrev:

De är klart att de är bra att dom kollar felkoder. Ja tycker bara inte att man ska kunna få 2a på en gammal felkod som är åtgärdad men inte nollad!

Och hur ska dom veta det ifall felet är åtgärdat, dom har ju endast registrerad felkod att gå efter.
Om felet är åtgärdat bör även felkoden släckas i samband med rep.

De har jag ju sagt hela tiden, att jag tycker att dom skulle nolla alla felkoder när man rullar in i hallen, o sen läsa av igen efter provrundan.
Som exemplet jag skrev om innan. Om man byter belägg eller lamdan eller nåt annat piss enkelt, då känns de ganska tråkigt o åka till en verkstad o betala för o nolla felkoder.

Fel som enbart uppkommer sporadiskt kanske inte kommer upp igen efter deras korta provtur, därför skall dom inte heller nolla något eftersom dom inte åtgärdat felet.
Att byta delar själv på moderna bilar kräver att man själv kan radera felkoder, i annat fall är man hänvisad till en verkstad. "Problemet" är att dom vill åtgärda felet innan dom nollställer systemet så man är tvungen att även lämna in för rep många gånger.

Bilprovningen åtgärdar inte felet, de läser bara ut att det finns felkoder, inte heller säkert att dom vet exakt hur felkoden lyder utan de ser bara att det finns anmärkning i systemet.
Och eftersom dom inte vet exakt vad som felar och heller inte åtgärdat nåt fel får dom inte nolla felkoderna.


Handledare
1 481 Inlägg
1 mars 2012
#29
Just därför man ser till att ha rätta programmen som kan läsa av felkoderna så man vet vad som är fel och nolla dem när man lagat bilen. Vissa bilar räcker det med att dom varit strömlösa för att airbaglampan ska lysa....


The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
1 mars 2012
#30
Program till det troliga felet ja....
Som exempel du skrev airbag.
Jag har jobbat i 24 år på volvo/Renault med felsökning och kan tillägga att det inte är säkert att det är airbagen utan det kan va kablage mellan styrenhet till airbagen så det gäller ju att ha ett kopplings schema och prom med för vad händer om du byter den troliga airbagen jo då lyser ju den förbaskade lampan igen =O) så det måste in för en felsökning eller har du en skicklig kompis som hittar felet,och om du kan som kund köpa ut en airbag då är du duktig.
Så om det finns en felkod ger in till en auktoriserad verkstad som kan felen få inte hjälp av kalle eller olle för det kan gå åt pipan helt .
Det kostar en slant men det är väl värt dit liv, mitt ialla fall om jag skulle råka ut för ngt sådant.
Tyvärr så jobbar jag inte längre i den branschen utan ville vidga mina vyer lite och har en helt annantyp av jobb idag men kunde hjälpa er lite på traven här.
saab_sonett skrev:
Just därför man ser till att ha rätta programmen som kan läsa av felkoderna så man vet vad som är fel och nolla dem när man lagat bilen. Vissa bilar räcker det med att dom varit strömlösa för att airbaglampan ska lysa....


Handledare
1 481 Inlägg
1 mars 2012
#31
Jag har ritat elsystem på SAAB så jag vet........ Poängen är att har man originalprogrammet så får man fram i klartext vad det är för fel.



Sök