3462
Sök

Fyrkanals steg. hur koppla?

325 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
hej. Ska sätta i högtalare av olika storlek. Och undrar om det funkar? Har ett spl ice 150-4 som jag tänkte driva fyra olika kit med. Ett 4 tums till instrumentbrädan och tre antingen 5,25 eller 6,5. Alla från spl och samma serie. Är det ok att blanda storlekar på samma steg undrar jag då? Och ska man köra dom i 4 eller 2ohm i så fall? Tacksam för lite hjäp, då jag är väldigt grön på sånt här

325 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318252
Alla högtalare blir från denna serien

21 761 Inlägg
4 mars 2012
Varför har du valt 1 st 4" och 3 st större, istället för 2 st 4" och 2 st större?
Är det för att bilen har 1 st i instrumentbrädan och 1 st i hatthyllan?

Visst fungerar det att ha olika högtalare på ett kanalpar hos steget, men då riskerar ju den mindre högtalaren att börja låta illa fast den större fortfarande låter bra. Sedan kan ljudbilden bli konstig om det nu är så att ena kanalen driver högtalaren på instrumentbrädan och andra kanalen driver högtalare i hatthyllan. smile

325 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Har inte beställt högtalare inu. Men det är klart kan ju köra två 4or och två större, så långt tänkte jag inte haha fast man vill ju ha så stort som möjligt haha 4orna va tänkta i instrumentbrädan och dom andra i dörrsidorna och sidorna i baksätet. Har ingen hatthylla, cabbe. Hur tycker du det passar då effekmässig med det steget och två par 4or och två 5,25 eller6,5. Ska man köra i 2 eller 4ohm?

21 761 Inlägg
4 mars 2012
Aha, jag missförstod det du skrev. Tänkte att du bara skulle ha 1 st 4" högtalare istället för 1 st kit, så går det när man slarvläser. wink

Då bör det inte vara några bekymmer om du har 1 st 4" kit i instrumentbrädan och 1 st 5,25"-6,5"kit i fram+bakdörrar. Steget belastas med 4 Ohm på två av kanalerna och 2 Ohm på de två andra kanalerna, det går bra. smile

325 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Steget ger 4x140 rms 4ohm och 4x190 vid2ohm.

21 761 Inlägg
4 mars 2012
Välj i så fall samma storlek på högtalarna i fram+bakdörrarna, jag tycker att alla de högtalarna bör drivas på stegets bakre kanaler och då ska det helst vara samma storlek. smile

325 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Ok så man kan köra 2ohm på två kanler 4ohm på andra två. Nybörjare som sagt. Tack för hjälpen!

21 761 Inlägg
4 mars 2012
Ja, så kan man göra. Egentligen hade det varit bäst att sätta rena midbasar i framdörrarna och låta instrumenthögtalarna spela frekvenser ovanför midbasen, men då skulle det antingen behövas ett till steg för bakre högtalare eller låta stereon driva dem. smile

325 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Ok. Men jag vill väl mest att det låter mycket än super fint. Haha om man får säga så. Men det är ju en cabbe så det lär väl aldrig bli riktigt bra ändå. Ska man bara fundera ut hur man ska montera basarna också cabbstälningar och skit i vägen. Men men senare problem nu vet jag vad jag ska beställa för högtalare iaf. Tack för hjälpen

Sök