3022
Sök

Diod för automatiskt halvljus.

2 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
Jag ska bygga automatiskt halvljus till min bil. Men jag behöver en diod till parkerings-ljusen så strömmen inte går bakvägen till halvljusen när bara p-ljusen ska vara på.

Jag kan göra det med separata reläer för halvljuset och p-ljuset, men dioder skulle se bättre ut, tycker jag.

Jag har suttit en stund och bläddrat i ELFAs katalog, men vet inte alls vad jag letar efter där.

Det är 12 volt, men ska amperen räknas efter halvljuset, p-ljuset eller hur många ah batteriet har? Någon som vet?
I ELFAs katalog finns flera olika typer av dioder. Vilken typ vill jag ha? Gärna en länk till rätt diod i ELFAs katalog.

/Jari

112 Inlägg
10 mars 2012
enklast är att du sätter relä, blir en riktigt avskiljning då utan risk att få bakspänningar om dioden skulle gå sönder. iofs kan ju ett relä gå sönder också. men enklast är att du tar styrströmmen till relät från något lämpligt ställe där du har ström först när tändningen är på eller bilen är igång. då får du ingen risk att det blir bakspänning när du har p-ljusen på.vad är det för bil?

69 Inlägg
10 mars 2012
Finns massor med dioder som borde duga.  70-022-13 kanske.
Schottkydioder har lägre framspänningsfall vilket är en fördel i ditt fall.

2 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Bilen är en Chevrolet Suburban -94 6.5TD 4x4. Jag visste inte att man får spänningsfall genom dioder, så det blir att använda relän istället.

Jag ska montera dom imorgon om det inte snöar för mycket (snöar det för mycket för att grotta ska jag ut på sjön och åka istället).

Sök