3258
Sök

Passat död efter ganska brutalt däckbyte

8 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#1
Bytte till sommardäck igår vilket fick ganska smidigt på 3 av 4 däck. Det vänstra bakdäcket satt riktigt hårt och efter en burk med 5-56, gasbrännare, många sparkar och slag med diverse verktyg så hade det inte varit i närheten att lossna.

Bestämde mig för att skruva i skruvar igen och backa ut bilen på vägen, kopplade fälgen med ett snöre till en annan bil som med ett snabbt ryck lyckades dra av hjulet.
När jag sedan skulle köra fram igen så är motorn stendöd. startmotorn går för fullt men i övrigt händer det inget. testade köra startmotorn med växel i och då gick den igång i 1 sekund och dog direkt igen.

lampor som lyser är "epc " och den där motoravgasvarningslampan eller vad den kallas.

det ger väl tyvärr inte så mycket information förutom att det är en "motorstörning ", antar att den måste kopplas in i ett diagnoseringsverktyg men tänkte höra om någon har nån idé vad i motorns funktionalitet som skulle kunna förstöras av ett kraftigt ryck i bakhjulet?

* Voff voff *
10 597 Inlägg
22 mars 2012
#2
Vet inte hur det är på en Passat, men på t.ex. Ford finns ju en krockbrytare som stänger av soppapumpen/arna om man krockar. Den kan vara lite överkänslig ibland, dvs lösa ut även fast man inte krockat, så kanske finns det en likadan på din bil som nu löst ut.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (22 mars 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#3
Okej, ja det låter ju faktiskt som något som skulle kunna löst ut i så fall. Ska undersöka saken, är det nåt som man kan återställa själv i så fall?

* Voff voff *
10 597 Inlägg
22 mars 2012
#4
jocke_u skrev:
Okej, ja det låter ju faktiskt som något som skulle kunna löst ut i så fall. Ska undersöka saken, är det nåt som man kan återställa själv i så fall?

På Ford kan man det iaf. Ingen aning om hur det på Volkswagen tyvärr.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#5
löst problemet nu, letat i flera timmar efter en knapp i alla möjliga utrymmen, sökte på utländska forum och fick lite delade svar, men någon sådan knapp finns det inte.
hade gett upp hoppet att fixa det själv men provade dra ur reläet till bränslepumpen och satt i det igen. blev något förvånad när den startade direkt sen smile

vet inte vad det berodde på, kanske någon annan kan svara på, är nyfiken. någon form av krockskydd genom att stänga reläet? eller helt enkelt konstigt sammanträffande att den började glappa eller nåt just då?

8 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#6
Trodde jag.... fungerar bara en kort stund. Nytt relä kanske? borde väl gå att mäta om det är ok, får se om jag hittar ett schema eller om någon här sitter på ett?

8 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#7
reläet verkar vara helt, sluter på båda kretsar vid 12v. måste ha kommit in lite soppa medan jag pillade med säkringarna mm.
Tänder gör den bevisligen och stiften är så torra de kan bli, så kan det vara stopp i pumpen eller något? hur går man lättast tillväga för att börja felsöka bränslesystemet? jag får 12v genom säkringen till pumpen när jag slår på tändning som dock sänks till 0v när startmotorn går, är detta normalt? det surrar i bagaget så funkar gör den nog.


Sök