3574
Sök

Köpråd av bil med tanke på bensinpriset (Skyline, s14 eller audi A3)

8 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjena är helt ny här så hoppas jag postar rätt nu:)

Jo jag funderar på att köpa min första bil nu till sommaren men är osäker på hur jag ska tänka nu när bensinpriset är så dyrt. Jag är säsongsanställd och jobbar nu tills det blir snö på marken, sen efter det blir jag arbetslös. Men jag bor hemma så jag har inte så mycket utgifter.

Dom bilarna jag är mest sugen på är Nissan 200 S14, Nissan Skyline R33 GTS-T eller en Audi A3 1,8t.

Vet att skylinen och s14 drar ganska mycket soppa men jag har alltid velat haft nån av dom.

En A3a vill jag väl ha för att dom drar lite mindre och verkar sköna och köra.

Hur ska jag tänka nu när jag väljer bil? Ska jag tänka på soppapriset när jag köper bil eller hur ska jag gå i tankesättet??

Vad hade ni valt i min situation? smile

hoppas på schyssta svar smile

Mvh

342 Inlägg
28 mars 2012
#2
Lyssna till din plånbok.
Visst är det roligt med en frän och fräck bil, men hur kul är det att äga en om man sedan knappt har råd att köra med den eller får försaka festkvällar eller andra nöjen som kostar pengar.
Därmed inte sagt att det blir din situation om du köper en bil, men ändå värt att tänka på.

Bäst är egentligen att skaffa bil först då man har en fast ordentlig inkomst.
Dit räknar jag inte säsongsarbete.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 mars 2012
#3
Spelar nästan ingen roll VAD man köper. Man sparar absolut mest pengar på att ändra HUR man kör den.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2012
#4
Jag tror du tänker lite fel om du fokuserar på bränsleförbrukningen, om vi säger att en japan dricker en halv liter mer per mil och du kör 50mil/månad så blir det 400:-/månad mer. Visst det är också en utgift, men jämfört med vad en bil kostar i drift totalt är det småpengar.

Däremot så kostar japanska sportbilar en hel del i drift, underhåll och (I mån av behov) reparationer. Det gör inte en Audi A3 och det är i så fall detta som riskerar att skjuta din ekonomi i sank om du köper en japan. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
28 mars 2012
#5
Att vara arbetslös är en risk och ersättning kan man aldrig lita helt på. Har du kontanterna så skulle jag nog köpt Audin... Borde vara mest ekonomiskt och mest snabbsålt om det skulle jävlas till sig...
Senast redigerat av Navkapsel (28 mars 2012)

8 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#6
Jovisst är det så, har väl tänkt att cykla till jobbet och ha bilen som mer en "glidarbil" och åka på träffar osv. Så kommer väl inte köra flera 100 mil i månaden

Jo det är väl det där med servicen också, men alla är inte så? Sköter man olja, filter och så så ska man väl klara sig?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2012
#7
Logit skrev:
Jovisst är det så, har väl tänkt att cykla till jobbet och ha bilen som mer en "glidarbil" och åka på träffar osv. Så kommer väl inte köra flera 100 mil i månaden

Jo det är väl det där med servicen också, men alla är inte så? Sköter man olja, filter och så så ska man väl klara sig?

Rent teoretiskt så, men en Skyline, Nissan 200, Toyota Supra eller liknande är nog dyrare i service än en Audi A3. Om inget annat bör motorerna rymma mer olja, i vissa fall kräva två stycken tändstift till och så vidare. Det är precis som förbrukningen inga stora summor dock. Glöm inte försäkringen, där kan det nog skilja flera tusenlappar utan problem mellan en A3 1.8t och en Skyline!

I praktiken är däremot Skyline, 200, Supra med flera bilar som oftast är import och oftast levt ett väldigt hårt liv för vem har en sådan bil utan ett stort intresse för att köra aktivt? Att hitta en väl skött Audi A3 som rullat som en andrabil eller hos en pensionär är jämförelsevis en barnlek.

Men jag kan inte mycket om dessa bilar, vänta på att någon insatt hittar denna tråden så kanske du kan få dig en bild av hur mycket underhåll dessa bilar kräver och vad det kostar! smile
Senast redigerat av Rquired (28 mars 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#8
Jo det är sant det, kanske blir dyrt i längden. Men man vill ju så gärna ha en lite sportigare, och om några år lär man ju inte ha råd att åka bil i huvudtaget när soppan kostar 30 kr sad känns som man vill passa på lite nu

263 Inlägg
28 mars 2012
#9
Logit skrev:
Jo det är sant det, kanske blir dyrt i längden. Men man vill ju så gärna ha en lite sportigare, och om några år lär man ju inte ha råd att åka bil i huvudtaget när soppan kostar 30 kr sad känns som man vill passa på lite nu

lol big_smile


624 Inlägg
28 mars 2012
#10
finns ju även ett antal olika motorer till audin.

med tanke på de andra bilarna du föreslagit misstänker jag att det inte är 1,9tdi som lockar mest...

kammremsbyte på audi brukar ju inte vara billigt tex..

har man inte råd att casha bilen har man inte råd att äga den heller, så tycker jag!
men tyvär så är det alldeles för lätt att få lån till skit och ingenting idag, och tack vare att 90% av befolkningen är analfabeter så har vi program som lyxfällan..

tipset är alltså att ränkna och räkna för att sedan rätta mun efter matsäcken!
jag la tex första säsongen med evon ut över 40lakan på just "skit och ingenting" rena prylar som skall monteras inför säsongen.. men jag har råd så..men det kostar, det gör det. mer än du tror..

who´s the man?

7 274 Inlägg
28 mars 2012
#11
Japanerna är gamla sportbilar som oftast har gått ganska hårt. Risken är MYCKET större att du råkar ut för mer reparationskostnader med en av dom bilarna än jämfört med audin.
Bränslepriset brukar vara en av dom mindre kostnaderna med dessa bilar tyvärr.

Visst kan du hitta en välskött bil som håller utan problem men ha det i åtanke att det inte är ovanligt att man har problem med dom.


624 Inlägg
28 mars 2012
#12
alla bilar kan rasa.. vanlig standard olja och filter kostar typ samma till alla bilar, tändstift likaså..basunderhåll så att säga

men risken att råka ut för ngt värre ökar, när man kommer till importerade bilar med saftig motor och många (alldeles för unga) ägare.

who´s the man?

198 Inlägg
28 mars 2012
#13
Ekonomiskt sett så är en A3 inget dåligt val jämfört med dina andra förslag. Hittar du rätt exemplar så borde du ha många ganska problemfria och billiga mil framför dig. Även en 1,8T är ganska så snål om man inte kör som en dåre, under 0,7 liter milen är inget problem på längre sträckor.

Kamremsbyte är inte så farligt dyrt på A3, gav cirka 4000kr och då var det med byte av vattenpump och remmen som driver de delarna också. Bytesintervallet bör vara 9 eller 12k mil eller ~6 år.

Gillar du A3 så testa även lite andra bilar som bygger på samma plattform, VW Golf är inte tokig och en Skoda Octavia (RS) är inte någon dålig bil.

8 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#14
Tack för svaren smile

Tycker ändå det är svårt att välja rätt =/ beslutsångest


Sök