3542
Sök

Köpråd: liten bil till tjejen. Är inne mest på VW Polo eller Nissan Micra 00-02

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
2 april 2012
LIVINL0UD skrev:
För att en bil med 5dörrar är smidigare på alla sätt och vis jämfört med en som har 3 smile

Arosa vore absolut ett alternativ om den fanns i 5d. Har tidigare ägt en VW Lupo som jag var sjukt nöjd över gällande kvalité och förbrukning. Enda negativa var just att det inte var så smidigt att skjutsa folk smile

En 3L vore inga fel, men finns inte många på blocket i rätt prisklass, samt så är växellådan på dom inte den bäst när de kommit upp i en del mil.

Growe skrev:
varför måste det va 5dörrar räcker inte 3?

var och hämtade en seat arosa igår..samma kaross som en lupo
och dom är riktigt stora invändigt men bara plats för 4st

är 1.85 och min 10åriga son kunde sätta sig bakom mig utan problem

så dom är större än vad man tror polarn och jag åkte hem i den och vi är rätt feta och lite bredaxlade och vi satt riktigt bra dom 17milen hem vi åkte

visst stolarna hade lite att önska men dom var inte sämre än min gamla vento

3l drar 0.29l/milen så dom går RIKTIGT snålt

du ska väll inte sitta i baksätet ? ;-)

om man brukar köra folk kanske en arosa/lupo inte är rätt bil men blev sjukt förvånat nog nästan chockad ur en sån liten skitbil kan kännas som så mycket bil som den faktist gör

Kör fort så hinner inget hända...

huh?
10 427 Inlägg
2 april 2012
VWolkswagen skrev:
Jag har en fräsch Lupo som är lite tilltuffad, mkt mer ihop skruvad än vw polo. Känns som en normalstorlek på bil om man åker 2.

Jag ligger alltid på 100,110 och snittar 0,57 inte fått den till att dra mer:) 1,4 16v

Modern inuti med blå instrument och krocksäker. Mkt bättre än polo:)

Vet du vet att Lupo bygger på Polo? Och att Polo 6N2 (2000-2002) har samma inredning som Lupo (1998-2005)? wink

Polo 6N2:
http://img205.imageshack.us/img205/1523/img015gf31.jpg

Lupo:
http://img2.netcarshow.com/Volkswagen-Lupo_GTI_2000_800x600_wallpaper_06.jpg

Gigantisk skillnad må jag säga wink
Senast redigerat av steifan (2 april 2012)

1 582 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Visserligen inte men tänker på dom som ska göra det big_smile sen är det segt att behöva gå ut för att någon ska komma in hehe.

Jo men det är faktiskt sjukt bra med plats åt dom som sitter bak även fast bilen ser väldigt liten ut smile

Growe skrev:
du ska väll inte sitta i baksätet ? ;-)

om man brukar köra folk kanske en arosa/lupo inte är rätt bil men blev sjukt förvånat nog nästan chockad ur en sån liten skitbil kan kännas som så mycket bil som den faktist gör

1 171 Inlägg
2 april 2012
Det finns en avgörande fördel med 5-dörrars istället för 3: Man slipper böja armen baklänges för att ta på sig säkerhetsbältet. Bara det är anledning värt att satsa på en 5-dörrars.

67 Inlägg
2 april 2012
Steifan. tänkte faktiskt inte på just 6n2 men det är samma bräda, men en sådan känns bra mkt sämre trots det är samma bräda att köra än en lupo. Går inte jämföra bilarna. Jag har haft båda och provkört ett par på jobbet och dom känns så och bulriga satan. smile

1 582 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Renault Clio 00-02 är det något som tål jämföras med en Micra/Polo? Eller är Clio skräp? smile

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 april 2012
LIVINL0UD skrev:
Renault Clio 00-02 är det något som tål jämföras med en Micra/Polo? Eller är Clio skräp? smile

Vill du ofta ha bilen på verkstad är Clio ett av de bättre köpen. Undvik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 117 Inlägg
3 april 2012
Dieselsmurfen skrev:
LIVINL0UD skrev:

Vill du ofta ha bilen på verkstad är Clio ett av de bättre köpen. Undvik.

Hahahaha! Sant!

1 582 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Haha tack för snabba svar då skippar vi Clion direkt big_smile

961 Inlägg
3 april 2012
LIVINL0UD skrev:
Haha tack för snabba svar då skippar vi Clion direkt big_smile

jag skulle säga att polon är att föredra men annars så är väll fod fiestan ganska snygg? eller en saab? saab har ju grym kvalité på grejerna smile fast om jag hade köpt en små bil nu hade det nog varit Peugeot 205 de är ju riktiga små racers tex så var dem ju med och kördei grupp B rally wink

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

5 111 Inlägg
3 april 2012
Saab har ju inte haft någon småbil sedan de lade ner V4an och jag gissar att det inte är någon vidare aktuell bil i det här fallet...

961 Inlägg
3 april 2012
Volvo544special65 skrev:
Saab har ju inte haft någon småbil sedan de lade ner V4an och jag gissar att det inte är någon vidare aktuell bil i det här fallet...

nänä det förstås fast fiesta och 205 är väll okej eller?

-danskt ordspråk

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 april 2012
KBAragger skrev:
Volvo544special65 skrev:

205:an är ju en gammal hink. Focus -03 eller en Elantra -03 rockar ju loss för dessa pengar. Kolla på det. Om nu tanten vill ha en smidig bil så kanske Automat är ett alternativ? Har man väl kört en automatare några dagar brukar man vara fast. Om det gäller en bruksbil då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

961 Inlägg
3 april 2012
Dieselsmurfen skrev:
KBAragger skrev:
Volvo544special65 skrev:

205:an är ju en gammal hink. Focus -03 eller en Elantra -03 rockar ju loss för dessa pengar. Kolla på det. Om nu tanten vill ha en smidig bil så kanske Automat är ett alternativ? Har man väl kört en automatare några dagar brukar man vara fast. Om det gäller en bruksbil då.

gammal hink? jag tycker de kan bli rätt snygga tongue fast de förstås han kanske inte har några planer på att styla biln, nämen focus är rätt nice måste jag hålla med om tongue

-danskt ordspråk

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 april 2012
KBAragger skrev:
Dieselsmurfen skrev:
KBAragger skrev:

gammal hink? jag tycker de kan bli rätt snygga tongue fast de förstås han kanske inte har några planer på att styla biln, nämen focus är rätt nice måste jag hålla med om tongue

Focus har ett litet problem: ABS-enheten. Eftersom samma bil ligger till grund för Volvo V50 bytte Volvo ABS-enheter som goodwill tills i år. Ford vill dock inte kännas vid problemet. Tyvärr är detta vanligt. En felande ABS med tänd ABSlampa blir dyrt. Ingen givare som gett upp alltså. Hur de är i övrigt har jag ingen aning om då jag ens aldrig kört någon!

961 Inlägg
3 april 2012
Dieselsmurfen skrev:
KBAragger skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Focus har ett litet problem: ABS-enheten. Eftersom samma bil ligger till grund för Volvo V50 bytte Volvo ABS-enheter som goodwill tills i år. Ford vill dock inte kännas vid problemet. Tyvärr är detta vanligt. En felande ABS med tänd ABSlampa blir dyrt. Ingen givare som gett upp alltså. Hur de är i övrigt har jag ingen aning om då jag ens aldrig kört någon!

jag har kört en den gick som fan, fast det var på collin mcrae 2005 och därav mina tankar om bilen tongue annars så vet jag knappt något om bilen och om det är som du säger värkar den nog inget bra hmm

-danskt ordspråk

1 582 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Saab är absolut inget alternativ och kommer nog aldrig vara det heller tongue

Focus kan vara ett alternativ däremot. Får ta och kolla upp det big_smile

Tack för alla tips hittills!

Sök