2696
Sök

Tagen av fart kamera, neka eller bita ihop och betala?

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 april 2012
Growe skrev:
det är våran rätt enligt lag att få tex trafikbrott prövade i rätten

detta ger inget mer straff och kostar inte mer för dig som person

och jag föredrar att en domare bestämmer om det är ett brott och vad man ska ha för straff

för det är våran medborgliga rättighet

har inget med om att jag äger ett antal volvo bilar

har fått en fortkörningsbot i mitt liv
och en kamera har plåtat mig men åklagaren valde att lägga ner det av någon anledning

för att ge så bra svar på trådskaparens fråga

om du låter bli att skicka in pappret så kommer dom skicka ut en påminnelse
om du då låter bli så kommer dom välja att antingen lägga ner fallet
eller så tar dom upp det och gör en "utredning"
och dom kommer delge dig misstanke om fortkörning.
om du då inte skriver på tex så kommer dom leta efter dig tills dom får tag på dig..kan vara jobbigt men det beror lite på vart och hur man bor och vart man jobbar

när du är delgiven misstanken så kommer åklagaren tex välja att lägga ner fallet eller välja att åtala dig
då har du möjlighet att välja att gå med på att betala böterna
tror det kallas åtalsunderlåtelse eller något liknade?!

och betala samma bot som om du skrivit under direkt

eller så väljer du att kryssa i att det inte är du som kört
och polisen kommer då utreda och skicka allt till åklagaren som då väljer att antingen lägga ner förundersökningen eller att åtala dig

i detta fallet är du redan delgiven misstanken isamband med att du skriver på och skickar in pappret till polisen
även här har du möjlighet att ha en åtalsunderlåtelse och bara betala boten

om du skiter i att gå med på att betala där så kommer du bli åtalad
då sitter det en domare och ett antal nämdemän som kommer lyssna på åklagarens bevisning och din bevisning
och där kan då domaren tex anse att du kanske kört förfort
men inte haft för avsikt att köra förfort och då frikänna dig
eller dömma dig för fortkörnignen och då får du betala samma belopp som det från början hade blivit för fortkörnignen
inga andra kostnader tillkommer

vinner du i rätten har du även rätt att få ersättning för kostander för att komma till rättegången och även för förlorad arbetsinkomst

anser du att du inte brutit mot hastighetsbegränsningen med flit så tycker jag att du ska ta detta till rättegång
för att få säga din sida av historien

dessutom är det inget farligt på en rättegång du får varken mer eller mindre i registret om du väljer rättegång
och du får inte mer eller mindre att göra med polisen och i deras papper

erkänner du eller blir dömd så kommer det finnas en rad i ditt belastningsregister oavsätt hur man bär sig åt

detta faller under peningböter och är en skitgrej som inte har någon betydelse ifall att man vill bli advokat,polis,väktare,präst eller något annat

ingen har rätt att säga att man gör fel om man tar en fortkörning till rättsalen utan det är våran rätt i det samhället vi lever i
har inget med skattepengar eller något annat att göra utan vårats rättskydd är sånt här i sverige och alla har rätt att utnytja detta oavsätt vad det handlar om för brott man misstänks för

poliser utreder om det KAN vara ett brott
åklagaren avgör om bevisena är starka nog för att tas till rättegång
och domaren avgör om åklagaren kan bevisa att det faktist är ett brott det handlar om

det handlar om att man ska ha en avsikt för brottet man gjort
man kan likagärna bli friad i rätten om man kör några km/h förfort och avsikten var att man skulle följa hastigheten

Ja det är din rätt. Men du har samtidigt förverkat en annan rätt, nämligen rätten att klaga på att vi har ett av världens högsta skattetryck, tex på bensin, alkohol och arbete, så det vill vi inte läsa någonstans.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Growe skrev:

och jag föredrar att en domare bestämmer om det är ett brott och vad man ska ha för straff

och en kamera har plåtat mig men åklagaren valde att lägga ner det av någon anledning

om du då inte skriver på tex så kommer dom leta efter dig tills dom får tag på dig..kan vara jobbigt men det beror lite på vart och hur man bor och vart man jobbar

när du är delgiven misstanken så kommer åklagaren tex välja att lägga ner fallet eller välja att åtala dig

och polisen kommer då utreda och skicka allt till åklagaren som då väljer att antingen lägga ner förundersökningen eller att åtala dig

i detta fallet är du redan delgiven misstanken isamband med att du skriver på och skickar in pappret till polisen

då sitter det en domare och ett antal nämdemän som kommer lyssna på åklagarens bevisning och din bevisning
eller dömma dig för fortkörnignen och då får du betala samma belopp som det från början hade blivit för fortkörnignen

vinner du i rätten har du även rätt att få ersättning för kostander för att komma till rättegången och även för förlorad arbetsinkomst

anser du att du inte brutit mot hastighetsbegränsningen med flit så tycker jag att du ska ta detta till rättegång

dessutom är det inget farligt på en rättegång du får varken mer eller mindre i registret om du väljer rättegång

erkänner du eller blir dömd så kommer det finnas en rad i ditt belastningsregister oavsätt hur man bär sig åt

detta faller under peningböter och är en skitgrej som inte har någon betydelse ifall att man vill bli advokat,polis,väktare,präst eller något annat

ingen har rätt att säga att man gör fel om man tar en fortkörning till rättsalen utan det är våran rätt i det samhället vi lever i
har inget med skattepengar eller något annat att göra utan vårats rättskydd är sånt här i sverige och alla har rätt att utnytja detta oavsätt vad det handlar om för brott man misstänks för

och domaren avgör om åklagaren kan bevisa att det faktist är ett brott det handlar om

man kan likagärna bli friad i rätten om man kör några km/h förfort och avsikten var att man skulle följa hastigheten

guld värt info!! det e precis det jag ville veta! tror knappast att någon hade en aning om det här, spec han med vita volvon som var så orolig för skattepengarna och kan knappt sova nu för han vet inte hur han ska göra när dom höjer skatten 0,0072%

tackar dig så mycket!
vill bara säga till alla som blandade in skatten o allt skit i det här att det finns sjukt mycket andra saker som påverkar våran skatt som ni skulle verkligen behöva engagera sig mer än va ni gjorde här.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
25 april 2012
peter_1976 skrev:
Varför neka när man vet att man gjort fel

Naturligtvis för att slippa ta konsekvenserna, dvs böter i det här fallet.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

2 415 Inlägg
25 april 2012
IceEyes skrev:
peter_1976 skrev:
Varför neka när man vet att man gjort fel

Naturligtvis för att slippa ta konsekvenserna, dvs böter i det här fallet.

jag tycker det är FÖR MYCKET GNÄLL nu! gå inte förmycket of topic nu!! han frågade vad han skulle göra. och tror nog han har insett vad han skall göra. och ju mer folk gnäller ju mer blir folk irriterade!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

GARAGET V.D.
900 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
fick svar på mina frågor så nu e det klart och jag vet va jag ska göra. ni som inte har något för er och vill lösa problemen i samhället på "Garaget" får ni gärna försätta göra smile ni kommer ganska långt kan jag lova.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
25 april 2012
caromania skrev:
Growe skrev:

Ja det är din rätt. Men du har samtidigt förverkat en annan rätt, nämligen rätten att klaga på att vi har ett av världens högsta skattetryck, tex på bensin, alkohol och arbete, så det vill vi inte läsa någonstans.

nu är det inte riktigt så lätt ..även om alla erkände allt fel vi gjort och inte tar någon till rätten
så skulle vi inte heller ha ett fungerande rättsystem
dessutom är trafikbrott lågprioriterat så ett sånt mål har dom bara när dom har tid över
samma sak med  åklagaren dom skiter i ett trafikbrott om dom inte har tid

det ligger längst ner i listan

men om ALLA nekade till fortkörningar när det handlar om 10km/h för fort som rent sagt är töntigt att ens tjafsa om en så låg överträdelse så skulle dom sluta att jaga livet ur enkla offer
för det är vad svensons är så skulle vi slippa detta onödiga slöseri på polisens resurser
och dom skulle kunna skydda oss medborgare istället som dom borde göra men inte gör

anser man att man inte gjort något fel oavsätt om man tagit fel på hastigheten eller glömt bort sig så har man och bör använda sig av att låta en domare avgöra hurvida man gjort fel eller ej
Senast redigerat av Growe (25 april 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
25 april 2012
Du tycker att "brottet" var litet bara för att du överskred hast.gränsen litegrand "omedvetet" roll

Du tycker att böterna för detta "brott" inte är rimliga, dvs för höga roll

Då kan väl du förklara för min bekanta vars dotter blev ihjälkörd i en kurva för några år sedan
"bara för att hastigheten var lite för hög"...

Jag lovar att hennes förlust av sitt barn pga en hastighets-anarkist alltid är större än ev böter på några tusingar,
hennes dotter kommer aldrig mer tillbaks... sad

Till alla er som skriker om att polisen är skit och att dom ska sysla med annat än att jaga er "Schumachers på allmänväg",
hast.reglerna finns oftast av en mkt god anledning (kurvor, skymda utfarter, krön mm mm).

***VAR MÄN/KVINNOR OCH TA ERT STRAFF OM NI VET ATT NI BRUTIT MOT REGLERNA***

***DET FINNS LÄNDER I U-VÄRLDEN SOM SAKNAR TRAF.REGLER, FLYTTA DIT OM VÅRA INTE DUGER***

688 Inlägg
25 april 2012
WOW 10km/h överhastighet. Varför lägga sig på tvären för så lite? Bara att betala o se glad ut. Kan inte handla om så jätte stora summor.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
25 april 2012
Growe skrev:

Jo, vinner han inte förlorar han tid, arbetsinkomst (för sånt här avgörs på vanlig arbetstid)

Ja, vinner man kan man få ersättning för förlorad arbetsinkomst och för en bussbiljett smile Känns nästan som att TJÄNA pengar på att försöka komma undan sin handling?

Om man brutit mot hastighetsbegränsningen med flit eller inte spelar ingen som helst roll.

Tror du Growe på allvar att dom skulle sluta jaga fortkörare om alla nekade och det fick tas till rättegång? Snarare skulle dom höja bötesbeloppen och troligen även skatten istället.

/Mattias

335 Inlägg
25 april 2012
Oavsett vad nu som skrivs här, hur fint det än formuleras, och hur många som håller med så står väl kärnfrågan kvar...
Har man gjort fel ska man väl stå för det? Har man kört för fort, vårdslöst, med tonad framruta, med felaktig ljusbild ect, så ska man väl vara stor nog att ta (det lilla) straffet för det?

Får jag EN enda vettig och godkänd anledning till att man inte ska göra det så ska jag ta tillbaka allt jag skrivit...
(obs, det var inte meningen gills inte i detta fallet wink )

tummen mitt i handen
168 Inlägg
25 april 2012
Neka! Ytterligare ett bevis för att man bör vara klädd i SCREAM-mask när man kör bil.   big_smile

http://vardagslycklig.blogg.se/images/2010/scream-2_91708847.jpg

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

3 384 Inlägg
25 april 2012
Conceited skrev:
fick svar på mina frågor så nu e det klart och jag vet va jag ska göra. ni som inte har något för er och vill lösa problemen i samhället på "Garaget" får ni gärna försätta göra smile ni kommer ganska långt kan jag lova.

Du kommer komma jätte långt. Som dina tidigare tråd så säger du att du kör oskattat och oförsökrad? För du kommer aldrig krocka. roll Du är mycket speciel cool

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 april 2012
Låt lappen ligga, att på detta sätt jaga människor som kör några km/h för fort är löjlig. Vill staten lägga pengarna på detta så låt dom.

Jag kan sno din cykel och slå dig på käften och polisen rycker inte ens ut, men om jag kör om dig med en jävla fart och du ringer då blir det en jävla fart.

2slow

2 415 Inlägg
25 april 2012
Low skrev:
Conceited skrev:

Du kommer komma jätte långt. Som dina tidigare tråd så säger du att du kör oskattat och oförsökrad? För du kommer aldrig krocka. roll Du är mycket speciel cool

att köra oskattad,ofärsäkrat,obesiktat är ju bara att be om böter. vi var inne i stan i helgen och kolla på race. då träffa vi på en kille (kompis kompis) han körde oskattat osv. han blev tagen av polisen och fick 2600 i böter. men dom var snälla. han skulle få 1500+1200+1500 (tror ja de va) i böter. så det är ju bara dump. har själv kört oförsäkrat. men det var 1 gång pga försäkringsbolaget hade problem. så den var försäkrad men hade blivit något fel hos dom.

2 415 Inlägg
25 april 2012
azid skrev:
Låt lappen ligga, att på detta sätt jaga människor som kör några km/h för fort är löjlig. Vill staten lägga pengarna på detta så låt dom.

Jag kan sno din cykel och slå dig på käften och polisen rycker inte ens ut, men om jag kör om dig med en jävla fart och du ringer då blir det en jävla fart.

tyvär är det ju så. känns det som iallafall. men ett mordförsök vill dom inte ens prata om..

3 384 Inlägg
25 april 2012
Tryck_o_pys skrev:
Low skrev:
Conceited skrev:

att köra oskattad,ofärsäkrat,obesiktat är ju bara att be om böter. vi var inne i stan i helgen och kolla på race. då träffa vi på en kille (kompis kompis) han körde oskattat osv. han blev tagen av polisen och fick 2600 i böter. men dom var snälla. han skulle få 1500+1200+1500 (tror ja de va) i böter. så det är ju bara dump. har själv kört oförsäkrat. men det var 1 gång pga försäkringsbolaget hade problem. så den var försäkrad men hade blivit något fel hos dom.

Vill man inte betala skatt,försäkring, och köra obesiktakt, så har man inget på vägarna att göra.

Men TS värkar ha "löst" problemet, så det är ju bra. cool

Sök