3097
Sök

Transportera en åkgräss klippare på bästa sätt?

3 374 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Hur kan man transportera en Åkgräss klippare runt?

Ska in och ut ganska mycket väger c 250kg.

Tänkt om man skulle slippa köpa en släp samt en drag bil.

Istället andvända en Tex:

http://www.blocket.se/sodermanland/Volk … 14&w=3

Tror ni det funkar att fixa en ramp upp och köra in den eller är den för tung?
Samt om det ens funkar att få upp en sådan med en ramp, Bredden är cirka 120-130cm.
Eller är det en dum ide? Man kanske måste byta till hårdare fjädrar?

Har absolut ingen erfarenhet.

2fast4you
371 Inlägg
26 april 2012
typ en  skoda pickup?

haru kört fast eller

Handledare
1 481 Inlägg
26 april 2012
Vikten är inga problem. Transportern får lasta 960kg.
Höjden är väl som en släpkärra så med en bra ramp kommer du upp. Frågan är om den går in på bredden?

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
26 april 2012
Har lastat en stiga park i en toyota hiace utan problem. passade perfekt på längden så man slapp spänna fast den! wink

711 Inlägg
26 april 2012
En tippbar vagn lär vara det ultimata om du dagligen ska av/på med klipparen.Eller ett väldigt lågt släp.
Senast redigerat av jimbon (26 april 2012)

3 374 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
jimbon skrev:
En tippbar vagn lär vara det ultimata om du dagligen ska av/på med klipparen.Eller ett väldigt lågt släp.

Jo men då måste man skaffa en drag bil också. Det skulle vara enklast men ändå inte smile

3 374 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
saab_sonett skrev:
Vikten är inga problem. Transportern får lasta 960kg.
Höjden är väl som en släpkärra så med en bra ramp kommer du upp. Frågan är om den går in på bredden?

Exakt, Måste få reda på bredden. Då var man inte ute och cyklat wink

2 401 Inlägg
26 april 2012
Skaffa en caddy så kan du frakta gräsklipparen på flaket. Jag har haft 2 crossar pluss 40l soppa på flaket och det var absolut inge problem smile   Crossarna låg ändå på 105-109kg/st så det är absolut inge problem att frakta gräsklipparen isf

Handledare
1 481 Inlägg
26 april 2012
Nybergrobin skrev:
Skaffa en caddy så kan du frakta gräsklipparen på flaket. Jag har haft 2 crossar pluss 40l soppa på flaket och det var absolut inge problem smile   Crossarna låg ändå på 105-109kg/st så det är absolut inge problem att frakta gräsklipparen isf

En caddy är för smal mellan hjulhusen.

Thedriftking
26 april 2012
Sist vi transportera en så körde vi i en Mercedes vito smile funka kanon, med ramper baktill smile

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
26 april 2012
Enklaste måste väl ändå vara att montera drag på din nuvarande bil å sen skaffa ett litet släp... Vill du inte ha synligt drag finns ju faktiskt avtagbara också...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

3 374 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Thedriftking skrev:
Sist vi transportera en så körde vi i en Mercedes vito smile funka kanon, med ramper baktill smile

Dom är inte så dumma heller, såg ett par. får se hur det blir smile

3 374 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
TobbeE_87 skrev:
Enklaste måste väl ändå vara att montera drag på din nuvarande bil å sen skaffa ett litet släp... Vill du inte ha synligt drag finns ju faktiskt avtagbara också...

Jo helt klart det skulle vara enklast. Har en audi a6 med drag krok men vill inte slita på den. Enklast skulle det vara med en skåp bil. smile om man har bra ramper osv.

7 394 Inlägg
27 april 2012
vad s
Low skrev:
TobbeE_87 skrev:

Jo helt klart det skulle vara enklast. Har en audi a6 med drag krok men vill inte slita på den. Enklast skulle det vara med en skåp bil. smile om man har bra ramper osv.

vad ska du då med dragkrok till om du inte vill använda den?? wink wink bilen slits inte av att dra ett släp på ca 450 kg nån gång nu och då smile wink

3 374 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
granadadr skrev:
vad s
Low skrev:
TobbeE_87 skrev:

vad ska du då med dragkrok till om du inte vill använda den?? wink wink bilen slits inte av att dra ett släp på ca 450 kg nån gång nu och då smile wink

Hej, vet att det inte sliter om man kör ibland , men detta är tänkt att köras varje dag och den ska upp och ner cirka 4 gnr.

Samt att min a6 automat lådan har börjat slira smått..

7 394 Inlägg
27 april 2012
Low skrev:
granadadr skrev:
vad s
Low skrev:

Hej, vet att det inte sliter om man kör ibland , men detta är tänkt att köras varje dag och den ska upp och ner cirka 4 gnr.

ok,, var ju en annan femma,, hade siktat på nån billig pickis skåpbil som den går in i transit, renault, eller nått annat billigt skit wink

3 374 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
granadadr skrev:
Low skrev:
granadadr skrev:
vad s

ok,, var ju en annan femma,, hade siktat på nån billig pickis skåpbil som den går in i transit, renault, eller nått annat billigt skit wink

Hur tror du vv bussen är som jag sa som exp? bra bilar? Elr mercedes vito

3 374 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
granadadr skrev:
vw funka väl tror jag bara den går in i den så smile

Jo man får mäta smile

Sök