3154
Sök

Problem med slusteget och baslådan

40 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
tjena folket,

inhandlade mig ett 500watts mds xite steg och en mds fanatic eagle låda men får inge grejerna att spela.

Plussen sitter mitt på pluspolen, jag har riktig säkring.
Minus sitter i karossen
remoten sitter som den ska tror jag
har en nyare sony Huvudenhet.

Är dock osäker vilken lågnivå jag ska använda, hade 2 stycken framdragna till förra 4kanals steget men vet inte riktigt varför?

problemet = jag startar tändningen så lyser steget men tar jag ut lågnivån så slocknar det när jag försöker labba med dom 4 kablarna men inget fungerar. basen är knäpptyst ändå. Stoppar jag sedan in lågninvån igen så tänds det.
Men hade det varit fel på remoten hade väl det inte tänds alls??

Snälla hjälp mig....

tack på förhand

3 466 Inlägg
4 maj 2012
Låter som jordfel, steget jordar via lågnivån = INTE bra. Ge fan i att koppla in lågnivån innan du har fått steget att starta!

Börja med att med multimeter mäta över strömingångarna på steget. Spänningen här bör ligga över 12V oavsett om steget är igång eller ej. Skulle det vara för lågt här är det jorden som är kass.

Dra om stegets jordkabel till en rejäl bult och slipa helt plåtrent! Sedan tar du en multimeter, ställer den på resistansmätning och sätter den ena pinnen på valfri plåtren punkt eller bult i karossen, gärna nära jordstället men inte på själva jordpunkten. Du ska då få ett riktigt lågt resistansvärde. Då snackar vi 0,01ohm eller liknande. Kan skilja lite beroende på kabelstorlek och liknande.

Nu förutsätter jag att du har tillgång till en multimeter eller skaffar en.

Och ja, jag rekommenderar ALLA som kopplar slutsteg att skaffa en multimeter, kostar 99kr på biltema o funkar utmärkt till detta. Tycker man det är onödiga pengar så kan man fråga sig själv vad bränd signaljord och bränt steg kostar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

40 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Mycket riktigt, dubbelkollade allt kablage och de va jorden som va dåligt.
Slipade ner lacken och satt fast igen så jävlar blev de fart på basen.

Tack så mycket för hjälpen!

40 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Nytt problem!

Basen och allt funkar kanon, MEN den vridbara remotekontrollen till steget vill inte fungera.
Den lyser grönt men det händer inget med basnivån hur jag än vrider.

Vad kan det bero på?

Mvh Jesper

564 Inlägg
5 maj 2012
NumB skrev:
Nytt problem!

Basen och allt funkar kanon, MEN den vridbara remotekontrollen till steget vill inte fungera.

Vad kan det bero på?

Mvh Jesper

Det finns ingen knapp du måste trycka på för att den ska aktivera remotekontrollen?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

40 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
nej kan inte hitta något! står inget i manualen heller...

Måste klura...

21 761 Inlägg
5 maj 2012
Kan det vara så att brytaren på själva steget måste ställas på 6 eller 12 dB för att den där kontrollen ska fungera?

Enligt vad jag förstår så är det en bassboostkontroll och då bör man använda med stor försiktighet, men helst inte använda alls. smile

108 Inlägg
5 maj 2012
NumB skrev:

Mvh Jesper

Kolla manualen om något måste stå i något visst läge.

Annars är det ingen förlust, den ratten har skördat fler högtalar/slutstegs liv än någon volymkontroll ....
Senast redigerat av wolw (5 maj 2012)

21 761 Inlägg
5 maj 2012
"Lusläste" PDF-manualen nyss och hittade inget specifikt om just detta, däremot fanns det (som vanligt) femtielva olika varningar om hur man inte ska göra med steget. wink

40 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
"Lusläste" PDF-manualen nyss och hittade inget specifikt om just detta, däremot fanns det (som vanligt) femtielva olika varningar om hur man inte ska göra med steget. wink

Jo jag såg det det:D

Det kan inte ha något att göra med subsonic filtret eller lpf som behöver ställas in på något specifikt?

21 761 Inlägg
6 maj 2012
Har du provat att ställa den där brytaren på tex "12dB" och se om remotekontrollen fungerar då?

Att stegets olika delningsfilter ska behöva ställas in på ett speciellt sätt verkar inte så troligt med tanke på att huvudfrekvensen för bassboostförstärkningen är 50 Hz och att subsonic bara går upp till 30 Hz, det vanliga delningsfiltret går till 50 Hz som lägst så det ska heller inte påverka bassboost så pass mycket att man inte märker någonting alls. smile

Men jag ger nog ändå rådet att undvika bassboosten, risken för trasig bas eller trasigt steg ökar ganska ordentligt när man använder den funktionen "hej vilt".
Senast redigerat av Drönirettab (6 maj 2012)

40 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du provat att ställa den där brytaren på tex "12dB" och se om remotekontrollen fungerar då?

Att stegets olika delningsfilter ska behöva ställas in på ett speciellt sätt verkar inte så troligt med tanke på att huvudfrekvensen för bassboostförstärkningen är 50 Hz och att subsonic bara går upp till 30 Hz, det vanliga delningsfiltret går till 50 Hz som lägst så det ska heller inte påverka bassboost så pass mycket att man inte märker någonting alls. smile

Men jag ger nog ändå rådet att undvika bassboosten, risken för trasig bas eller trasigt steg ökar ganska ordentligt när man använder den funktionen "hej vilt".

Nej jag kör aldrig bassboost, ska kolla vad som händer om man händer om man ställer in steget lite annorlunda!

tack för hjälpen

21 761 Inlägg
6 maj 2012
Okej. Ett förslag på inställningar kan vara:

LPF: Vrid till ca "kvart i" som utgångspunkt
Subsonic: Börja med "30" och spela den musik du brukar spela, sänk ifall basen inte spelar så djupt som du vill

Vilken lämplig delningsfrekvens du bör ha på "LPF" beror bla på hur djupt övriga högtalare klarar av att spela, det läge jag skriver om borde vara omkring 80-85 Hz. Har du tex 6,5" framhögtalare så kan "LPF" sänkas litegrann utan problem. smile

Sök