Pim_Pim: Hur brukar gemene man laga rost på en snart 30 år gammal bil tror du? 1: Laga billigast möjligt så det ser OK ut. 2: Laga korrekt, dvs slipa/blästra, grunda/lacka med riktiga grejer.
Jag gissar på det första, det kan se helt OK ut men det är ofta bara en fråga om X antal månader innan rosten är tillbaka. Kan tillägga att jag lagade "skärmrost" på en gammal E30 jag hade ordentligt, dvs slipa grunda o hade mig, med proffsgrejer. Resultatet blev i det närmaste perfekt trots 2K spraylack, men med lite våtslip,rubb/polering så blev det perfekt. Gick ej att se att skärmkanten var bättrad. Men fan vilken tid det tog, o bara materialet gick på 500 spänn, o då snackar vi ändå en framskärmskant som är enkel att fixa.
Nej han får nog sänka priset på den där rätt bra, eller fixa o besiktiga (med eller utan rost) så kan han nog få uppåt 500 Euro för den (om skatten är betald).
Edit: Jag har tittat på "ett antal" bilar som enligt säljaren är "rostfri/rostlagad". Sen när man kommer fram så har de bara slipat lite o sedan målat med pensel rakt över rosten. Det är ofta så gemene man tycker att man lagar rost på en gammal bil som inte har något större ekonomiskt värde. Nu vet jag inte hur denna är lagad, men skall det lagas ordentligt vill det nog till att frontplåten tas bort o lackas i sin helhet, brukar bli enklare än att dutta med maskering osv.
Senast redigerat av dawwe (6 maj 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure