Tjena!
Första inlägget här på Garaget och hoppas få upplysande svar. Så till frågan.
(Tycker tråden passade i Avancerad motorteknik då frågan angår just avancerad motorteknik och mer komplicerad kunskap. Flytta tråden gärna ifall ni inte tycker den passar in här.)
-Har ett stort bilintresse och gillar motor och racing. För mig är allt intressant, både rakt fram och i svängarna.
Sugen på att förverkliga mina drömmar om att äga en schysst kärra, t.ex. Nissan Skyline, Toyota Supra, Mitsubishi Evo eller kanske en turboladdad Mustang av något slag.
Frågan är dock, är de verkligen en bra idé att inköpa en Skyline för typ 80 000 - 130 000kr och direkt börja skruva ner den i tusen bitar för att sedan inte fatta ett skit hur man ska skruva ihop allting?
Har såhär långt förstått att mindre uppgraderingar, BPU t.ex, oftast inte kräver några inre modifikationer i motorn men när man väl kommer till 500+ siffrorna och de är dags att börja uppgradera kolvar, stakar, vev, lager, ventiler etc. hur svårt är de egentligen?
-Hur tog ni er tillväga när ni började mecka era bilar? Finns de sprängskissar etc att få tag på? Eller har alla som äger bilar på över 500häst gått ett fordonsprogram på gymnasiet?
Kan ni inte berätta lite hur ni gick ifrån att trimma moppe till att kunna plocka ur en (ex.) Skyline RB26a och skruva ner den för att uppgradera till värre internals?
Edit: Hur många av er lämnar in era motorer hos t.ex. JRM Racing, PB-z etc och i så fall, hur mycket av arbetet gör ni själva?
Mvh Danne
Senast redigerat av ounze (6 maj 2012)