3376
Sök

Volvo 850 GLT -93, Underkänd besiktning!

243 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejsan, fick lite små fel på besiktningen, bl.a lampor osv som gjorts, torkararmarna som inte torka hela rutan osv blir att böja till, men något som jag inte förstår och som jag skulle behöva hjälp med är värdena. Vet att man kan ha i E85, K-sprit?, byta tändstift & olja innan hur viktigt är det, säkerligen 8månader sedan sist, har även öppet luftfilter som jag satt dit.

-CO-Halt förhöjd tomgång, för hög
-HC-Halt tomgång, för hög
-Styrservo, oljeläckage

CO 0,5 (0,5) Är det på tomgång jag har 0,5? det som är innanför () är det att värdet är som det skall?
CO 2500 0,5 (0,3) på 2500 varv om jag förstått det rätt? är det att jag har 0,5 och egentligen ska ha 0,3?
HC 183 (100)
LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)

Förstår mig inte på ovanstående värden, är dom "jätte" dåliga, eller bara hårstråt ifrån godkänt? han sa inte så mycket han som besiktiga min bil. Vad ska jag tänka på, vad kan jag tänkas behöva byta?

Avgasröret sitter väll inte 100% fick anmärkning på det med, ska sätta dit det så det sitter ordentligt! anslutningen mellan grenrör & katten är med 2st pinnar och bult, packningen byttes nydligen då jag satt på ett simons halvsats, avgasröret är slipat & lackat så inga rosthål. Katten kan vara urblåst? i övrigt borde det sitta, bara slut dämparen som behöver sättas dit ordentligt, satt med ståltråd innan som brustit.

Tips & idéer vore tacksamt smile antar att det inte är så svårt att åtgärda egentligen?

Sedan är det servon, varför skriver dom ens till det? finns ju bilar utan servo till och med, går ju så bra att köra den, hur felsöker man servon efter läckage? Är det mer värt att lämna in för att få det ficksat eller är det så pass lätt så man med lite hjälp kanske kan byta slang eller vad det nu är som läcker själv?



ska byta olja, stift uppkommande dagar framöver, ev byta katt om det nu behövs, servon inväntar jag svar på annars blir det att lämna in.

Saken är ju den att pengarna inte räcker till! arbetslös och en arbetsförmedling som skrivit ut en så man sitter helt lus pank för tillfället.

Är det någon i Norrköping/Östergötland som har lust att hjälpa till och som har kunskap mot en liten betalning så hojta till, billigare än verkstad hade ju inte suttit helt fel hehe.
Senast redigerat av illiuminati (27 januari 2013)


Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
14 maj 2012
#2
illiuminati skrev:
Hejsan, fick lite små fel på besiktningen, bl.a lampor osv som gjorts, torkararmarna som inte torka hela rutan osv blir att böja till, men något som jag inte förstår och som jag skulle behöva hjälp med är värdena. Vet att man kan ha i E85, K-sprit?, byta tändstift & olja innan hur viktigt är det, säkerligen 8månader sedan sist, har även öppet luftfilter som jag satt dit.

-CO-Halt förhöjd tomgång, för hög
-HC-Halt tomgång, för hög
-Styrservo, oljeläckage

CO 0,5 (0,5) Är det på tomgång jag har 0,5? det som är innanför () är det att värdet är som det skall?
CO 2500 0,5 (0,3) på 2500 varv om jag förstått det rätt? är det att jag har 0,5 och egentligen ska ha 0,3?
HC 183 (100)
LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)

Förstår mig inte på ovanstående värden, är dom "jätte" dåliga, eller bara hårstråt ifrån godkänt? han sa inte så mycket han som besiktiga min bil. Vad ska jag tänka på, vad kan jag tänkas behöva byta?

Avgasröret sitter väll inte 100% fick anmärkning på det med, ska sätta dit det så det sitter ordentligt! anslutningen mellan grenrör & katten är med 2st pinnar och bult, packningen byttes nydligen då jag satt på ett simons halvsats, avgasröret är slipat & lackat så inga rosthål. Katten kan vara urblåst? i övrigt borde det sitta, bara slut dämparen som behöver sättas dit ordentligt, satt med ståltråd innan som brustit.

Tips & idéer vore tacksamt smile antar att det inte är så svårt att åtgärda egentligen?

Sedan är det servon, varför skriver dom ens till det? finns ju bilar utan servo till och med, går ju så bra att köra den, hur felsöker man servon efter läckage? Är det mer värt att lämna in för att få det ficksat eller är det så pass lätt så man med lite hjälp kanske kan byta slang eller vad det nu är som läcker själv?



ska byta olja, stift uppkommande dagar framöver, ev byta katt om det nu behövs, servon inväntar jag svar på annars blir det att lämna in.

Saken är ju den att pengarna inte räcker till! arbetslös och en arbetsförmedling som skrivit ut en så man sitter helt lus pank för tillfället.

Är det någon i Norrköping/Östergötland som har lust att hjälpa till och som har kunskap mot en liten betalning så hojta till på mail till kalle_kalle88@hotmail.com billigare än verkstad hade ju inte suttit helt fel hehe.

Avgasvärdena fixar sej om du sätter dit en rikttig katt;)

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 maj 2012
#3
Börja med en service (olja,filter,luftfilter & stift), varmkör sedan på konstant varvtal krin 3500-4000 rpm i 4 mil, på låga växlar. Är värden fortfarande kassa så skriv igen. Jag tycker dina värden ser inte sämre ut än att en service +  varmkörning fixar saken. Läckaget på styrservon är väl dels en miljöfråga men även trafiksäkerhet då bilen lär vara bra trögrattad utan servo...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 133 Inlägg
14 maj 2012
#4
dawwe skrev:
Börja med en service (olja,filter,luftfilter & stift), varmkör sedan på konstant varvtal krin 3500-4000 rpm i 4 mil, på låga växlar. Är värden fortfarande kassa så skriv igen. Jag tycker dina värden ser inte sämre ut än att en service +  varmkörning fixar saken. Läckaget på styrservon är väl dels en miljöfråga men även trafiksäkerhet då bilen lär vara bra trögrattad utan servo...

instämmer det var gränsfall lambdan ser okej ut även om den kan vara bättre

dom andra sakerna är sånt som brukar sticka iväg när bilen inte är bra servad

så i med ny olja,stift,rotor,fördelarlock och ett nytt luftfilter och pressa ur den ordenkligt så går den nog igenom

kan så klart vara katen som rasat oxå

hade lite så där halv luriga värden på min och då var katen helt tom

men det hör man när man smäller till på den smile

Kör fort så hinner inget hända...

243 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#5
Har inte hunnit kolla ännu, men katten, banka lite på den är den ihålig är den tom = måste bytas? hör man att ljudet dämpas när man bankar till på den ska det vara lugnt & service + varmkörning borde duga?

Olja & stift kan ja byta själv, däremot fördelarlock & rotor vart är dessa placerade och hur kunnig måste man vara för att byta har ett par bekanta som är ganska duktiga men inte allt för stor tillgång till verkstäder osv.

Gällnade servon & läckage, någon som har en "ca" prisuppfattning på vad en verkstad tar för att felsöka & laga där det inte är tätt tro? handlar det om typ 500kr eller sticker det iväg mot tusenlappar?

Tacksam för att ni svarat smile


477 Inlägg
15 maj 2012
#6
prisförslag på servon går aldrig att säga utan att titta på läckaget först! kan va allt från att dra åt en läckande packning till att byta hela skiten....
lägg dig under o kolla vart det kommer ifrån! hur mycket får du fylla på och hur ofta? om den funkar som den ska och inte gnäller kanske det räcker med att torka av ordentligt och köra vidare med vanan att ha lite koll på nivån i behållaren emellanåt...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!


Sök