2964
Sök

Köpråd: Liten bränslesnål bil

unibet
29 april 2012
Trådstartare
#1
Hej.

Bensinen bara blir dyrare och dyrare och det är kostsamt att pendla med en gammal volvo som dricker 1liter/milen och har nu bestämt mig för att skaffa en bränslesnål bil.

Jag vill inte ha nån dieselbil då det inte kommer att löna sig med skatten då jag bara pendlar 1600mil om året till jobbet.

Vill inte köpa någon dyr och nyare bil utan är ute efter nån gammal småbil, typ en Ford fiesta 90talare.
Dom dricker väldigt lite bensin men tyvärr så brukar ju rosten äta upp dom i bakskärmarna och dom är ju inte så attraktiva.

Så jag funderade på om det finns nån annan liten småbil som kan bli lite tuff med en sänkning och några em fälgar men endå bränslesnål?

Eftersom det inte är något nybilsköp det handlar om så är jag ju beredd på att bilen säkert kommer att få några 2or och dylikt på besiktningen men det är inga problem.

Ös på med förslag på några småbilar som dricker runt 0.5l/milen och går att få lite tuff me några em fälgar.

Tack!

Pim_Pim
29 april 2012
Trådstartare
#2
En gammal golf med stance kommer upp i mitt huvud iaf, men vet faktiskt inte riktigt vad dom tar milen.
Men det borde ju inte vara så mycket tycker jag.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
30 april 2012
#3
Pim_Pim skrev:
En gammal golf med stance kommer upp i mitt huvud iaf, men vet faktiskt inte riktigt vad dom tar milen.
Men det borde ju inte vara så mycket tycker jag.

en gammal golf dricker ca 0,7

hmm runt 0,5 som har några år på nacken är inte helt lätt ! hade kollar lite på diesel smile en golf 2 diesel dricker inte mycket och kan bli ganska tuff !

vet inte hur mycket en gammal polo dricker ?! skulle gissa på mellan 0,6 och 0,7

såg nu att du ej ville ha diesel ...
Senast redigerat av CHEEVA (30 april 2012)


Pim_Pim
30 april 2012
Trådstartare
#4
CHEEVA skrev:
Pim_Pim skrev:
En gammal golf med stance kommer upp i mitt huvud iaf, men vet faktiskt inte riktigt vad dom tar milen.
Men det borde ju inte vara så mycket tycker jag.

en gammal golf dricker ca 0,7

hmm runt 0,5 som har några år på nacken är inte helt lätt ! hade kollar lite på diesel smile en golf 2 diesel dricker inte mycket och kan bli ganska tuff !

vet inte hur mycket en gammal polo dricker ?! skulle gissa på mellan 0,6 och 0,7

såg nu att du ej ville ha diesel ...

Jaha ofan, så det är så pass.
jadu, är dålig på det där, men jag vet av egen erfarenhet att Fiesta är sjukt bensinsnåla.. tongue
Men såg att du inte ville ha de, men om det endå är en pendlarbil så kör på en Fiesta ! cool

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
30 april 2012
#5
Pim_Pim skrev:
CHEEVA skrev:
Pim_Pim skrev:
En gammal golf med stance kommer upp i mitt huvud iaf, men vet faktiskt inte riktigt vad dom tar milen.
Men det borde ju inte vara så mycket tycker jag.

en gammal golf dricker ca 0,7

hmm runt 0,5 som har några år på nacken är inte helt lätt ! hade kollar lite på diesel smile en golf 2 diesel dricker inte mycket och kan bli ganska tuff !

vet inte hur mycket en gammal polo dricker ?! skulle gissa på mellan 0,6 och 0,7

såg nu att du ej ville ha diesel ...

Jaha ofan, så det är så pass.
jadu, är dålig på det där, men jag vet av egen erfarenhet att Fiesta är sjukt bensinsnåla.. tongue
Men såg att du inte ville ha de, men om det endå är en pendlarbil så kör på en Fiesta ! cool

jepp vill man åka riktigt billigt kör man en mk1 golf diesel smile skattebefriat och soppa snålt ! sen kan man få mk1orna jävligt fräna


4 637 Inlägg
30 april 2012
#6
På tal om Polo är inte Punto en mkt sämre bil men bra mkt billigare i inköp (och snyggare.)

unibet
30 april 2012
Trådstartare
#7
Jo jag har kollat en del på golf men det finns så många tycker jag.
Punto ? njaa vet inte riktigt vad jag tycker om det.

Det lutar nog åt att jag skaffar en fiesta eftersom dom går billigt, det får helt enkelt kvitta hur den ser ut.
Bara den tar mig från A till B och inte är sönderrostad så ska det nog gå.
Är den här något att sasta på ?
http://www.blocket.se/ostergotland/Ford … 18&w=2
Senast redigerat av unibet (30 april 2012)

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 april 2012
#8
Många lite större bilar klarar sig också nedåt 0,7 på pendling med mycket landsväg. Far min har 6 mil mestadels landsväg till jobbet och har alltid åkt "stora" Saabar. Med både 9000 och ng900 2,0T har han kunnat klara sig på låga 0,7 och en del tankningar t o m under 0,7. Med 9-5 är det svårare, där får man räkna med att det blir svårt att komma under 0,75 då den är tyngre.

Det är om du kör mycket stadstrafik det straffar sig med en tyngre bil som kräver mer energi att sätta rull på. Men väl uppe i fart blir skillnaden betydligt mindre. En större motor behöver inte jobba lika hårt för att hålla en given hastighet och kan ligga lägre i varv.

Om man sedan gillar breda däck och stora fälgar gör man sig nog bäst att vänja sig av med det om man vill åka billigt. Att byta från t ex 14" till 17" gör lätt 1 dl/mil på de flesta bilar. Åk med den minst dimension du får plats med över bromsoken.

Värt att tänka på är att en Golf från början av 00-talet i många fall inte väger mindre än en Saab 9000 eller en Volvo 740 fastän innerutrymmena är så mycket sämre.

Att jag förespråkar lite större bilar har med säkerhet att göra. Sitter du i en större bil har du betydligt bättre möjligheter att ta dig gående ur en smäll med en annan bil eller en älg.

Och det viktigaste för en låg totalkostnad är att bilen håller ihop utan att kräva för mycket reparationer. De flesta bilar brukar klara pendling bra, det är mycket bättre för bilen att gå 5 mil om dagen än två varv till affären per vecka.

Men för att dra några exempel på bilar som anses pålitliga och hyffsat snåla:

Toyota Corolla
Nissan Primera
Honda Civic
Hyundai Accent

Men jag skulle fundera på att titta på en lite större bil. Dock ingen gammal Saab faktiskt, det blir svårare och svårare att hitta en fin 9000 t ex och ng900 tycker inte jag är så driftsäker.
Senast redigerat av Andromeda (30 april 2012)


unibet
30 april 2012
Trådstartare
#9
Andromeda skrev:
Många lite större bilar klarar sig också nedåt 0,7 på pendling med mycket landsväg. Far min har 6 mil mestadels landsväg till jobbet och har alltid åkt "stora" Saabar. Med både 9000 och ng900 2,0T har han kunnat klara sig på låga 0,7 och en del tankningar t o m under 0,7. Med 9-5 är det svårare, där får man räkna med att det blir svårt att komma under 0,75 då den är tyngre.

Det är om du kör mycket stadstrafik det straffar sig med en tyngre bil som kräver mer energi att sätta rull på. Men väl uppe i fart blir skillnaden betydligt mindre. En större motor behöver inte jobba lika hårt för att hålla en given hastighet och kan ligga lägre i varv.

Om man sedan gillar breda däck och stora fälgar gör man sig nog bäst att vänja sig av med det om man vill åka billigt. Att byta från t ex 14" till 17" gör lätt 1 dl/mil på de flesta bilar. Åk med den minst dimension du får plats med över bromsoken.

Värt att tänka på är att en Golf från början av 00-talet i många fall inte väger mindre än en Saab 9000 eller en Volvo 740 fastän innerutrymmena är så mycket sämre.

Att jag förespråkar lite större bilar har med säkerhet att göra. Sitter du i en större bil har du betydligt bättre möjligheter att ta dig gående ur en smäll med en annan bil eller en älg.

Och det viktigaste för en låg totalkostnad är att bilen håller ihop utan att kräva för mycket reparationer. De flesta bilar brukar klara pendling bra, det är mycket bättre för bilen att gå 5 mil om dagen än två varv till affären per vecka.

Men för att dra några exempel på bilar som anses pålitliga och hyffsat snåla:

Toyota Corolla
Nissan Primera
Honda Civic
Hyundai Accent

Men jag skulle fundera på att titta på en lite större bil. Dock ingen gammal Saab faktiskt, det blir svårare och svårare att hitta en fin 9000 t ex och ng900 tycker inte jag är så driftsäker.

Intressant information.. Men det blir tyvärr en hel del stadskörning också så en liten bil är ju att föredra.
Men det kan ju vara bra om man har lite utrymme också, det har du rätt i, men som sagt.. Det blir ju stadskörning också, jag kör bil i princip varje dag.

Men jag ska kika lite på bilarna du angav.
Senast redigerat av unibet (30 april 2012)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 april 2012
#10
Det är sällan VAD man kör som spelar roll, utan det handlar om HUR man kör den.
Case in point - TopGear testet imellan en Prius och en M5:a

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 171 Inlägg
30 april 2012
#11
Om det verkligen är 0,5 du ska ner i så är Nissan Micra ett alternativ. Helst den lite rundare varianten (>-93?)  då den fyrkantiga är fullständigt livsfarlig att krocka i.

Annars kan Renault Clio kanske funka, med betoning på kanske.

Suzuki swift finn också för en verklighetsnära upplevelse med låg förbrukning.

Om man vill ha låg förbrukning och låga milkostnader för pendling bör man nog tänka om kring att sätta andra fälgar på bilen än original, generellt.


unibet
30 april 2012
Trådstartare
#12
zoopåse skrev:
Om det verkligen är 0,5 du ska ner i så är Nissan Micra ett alternativ. Helst den lite rundare varianten (>-93?)  då den fyrkantiga är fullständigt livsfarlig att krocka i.

Annars kan Renault Clio kanske funka, med betoning på kanske.

Suzuki swift finn också för en verklighetsnära upplevelse med låg förbrukning.

Om man vill ha låg förbrukning och låga milkostnader för pendling bör man nog tänka om kring att sätta andra fälgar på bilen än original, generellt.

Har faktiskt en Nissan Micra 01 på G, 1.0Liters motor.
Hade kunnat tänka mig den om det inte vore för att den är så sjukt slö.
Tog en provtur i den bilen och den var rent utav farlig, har aldrig kört nån liten bil som har varit så slö som den är.
En liten polo eller fiesta är som en raket mot den micran.. :S

Något måste ha varit galet me den bilen??
Alternativ att bromsar låg på eller dylikt, för det var som att nån höll emot när man skulle accelerera..

1 171 Inlägg
30 april 2012
#13
Jag vet ju inte exakt vad du hade tänkt dig skulle hända när du tryckte på gasen i den bilen. Har provat 3micror. En 1.3 -98 med automat, en 1.2 -04:a manuell och en -04 automat. Dom kändes hyffsat pigga i låga hastigheter men slöare ju mer man närmade sig motorvägsfart. Enda jag mätt förbrukningen på är den manuella och den drog 0.49 när vi körde den på gotland.

Antar att det är ok så länge den rullar lätt, det är ju inte jättemycket moment i motorn, men 1.3:an är nog lite piggare.


unibet
1 maj 2012
Trådstartare
#14
Svårt att förklara men den är slöare än slöast.
Som att den är nått fel på motorn om du förstår, har provat många småbilar och den här tog priset på att vara riktigt slö. :S
Hade jag haft en fiesta på 1.1liter bredvid så hade den slaget micran med hästlängder, det kan väl inte skilja SÅ mycket på 100cc ???

Och den sjunker i hastighet direkt så fort man har släppt gasen, nått måste ligga på...

Forummoderator
18 010 Inlägg
1 maj 2012
#15
Jag hade ett liknande dilemma förra månaden. Sommarbilen ska inte rulla för mycket och drar litegrann. Andrabilen , en äldre Hyndai drog 0.7 och jag kunde köpa en dieselbil som drar max 0.5...

Hyndan:
1800 mil a 0.7 liter milen ger 19600:- per år. Skatt på 1650:- ger alltså 21250:- per år.

Rover SDi a 0.48 liter/mil ger 13500:- per år. Skatt på 5300:- ger alltså 18800:- per år.

Så även om du köper en Mercedes 200D W124 går du plus. Den gurglar i sig ca 0.6 liter/mil. Dessutom är en diesel betydligt mer driftsäker än motsvarande bensinbil. Så en Polo SDi rekommenderas. Förvisso 2-dörrars men billig i skatt och inköp plus att den ligger på max 0.5 l/mil. Har haft en själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 266 Inlägg
1 maj 2012
#16
Dieselsmurfen skrev:
Jag hade ett liknande dilemma förra månaden. Sommarbilen ska inte rulla för mycket och drar litegrann. Andrabilen , en äldre Hyndai drog 0.7 och jag kunde köpa en dieselbil som drar max 0.5...

Hyndan:
1800 mil a 0.7 liter milen ger 19600:- per år. Skatt på 1650:- ger alltså 21250:- per år.

Rover SDi a 0.48 liter/mil ger 13500:- per år. Skatt på 5300:- ger alltså 18800:- per år.

Så även om du köper en Mercedes 200D W124 går du plus. Den gurglar i sig ca 0.6 liter/mil. Dessutom är en diesel betydligt mer driftsäker än motsvarande bensinbil. Så en Polo SDi rekommenderas. Förvisso 2-dörrars men billig i skatt och inköp plus att den ligger på max 0.5 l/mil. Har haft en själv.

Som dieselsmurfen säger man går plus jämt ut bensin vs diesel mycke tidigare än va folk tror idag.

Ex. volvo v70n d5 185hk vs volvo v70n 2,5t 210hk har man ett brake even vid drygt 1500mil.

Sitter själv i bilbytar tankar då jag har bytt jobb med mindre pendling, så jag funderar starkt på en vw vento 1,8i, sambon hade en sån förut och den ställde jag fram tändning på så mycke de gick utan spikningar. Hade  en förbrukning på 0,64l blandad körning med ac också, när vi köpte den låg den på 0,8 minst.

svetsdiff !!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
1 maj 2012
#17
En vw lupo eller en seat arosa

jag köpte en sån te tanten som pendlar bil en 98:ans arosa för 3200:- lite deffekt men fixat allt nu delar gick på 1100kr för att få ordning den..det var inkl kat+ett lager i lådan som skar på vägen hem

man får plats 4vuxna i bilen och den ska dra runt 0.5 inte ful inte snygg men helt okej sitter helt okej i den och den har bra utväxling så den varvar inte ihjäl sig i 110km/h heller

Kör fort så hinner inget hända...

21 Inlägg
15 maj 2012
#18
Fiat Uno med 1,0l motorn, förgasar motor på 45 häst, säkert utan servostyrning me men den bilen kan du nog lyfta själv smile drar ca 0,3-0,4l milen har jag läst vid landsvägskörning. dock är ju bilen måttligt ful och ca 25 år gammal smile



Sök