2976
Sök

Dämpa motorhuv, m.m.

630 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
Hade tänkt dämpa motorhuven på bilen då det är väldigt jobbigt att åka långt i bilen och hoppas på att få den att låta lite mindre, bilen i fråga är en Nissan Primera -97, nu är frågan vilket material man ska använda, har sneglat lite på biltemas Bitumen papp och ljuddämpningsplatta men frågan är om det är nått att ha?

Sen som student är det lite svårt att köpa de dyrare dämpningsmattorna med, men kom gärna med tips och råd gärna om andra ställen på bilen att dämpa för att få det tyst!

108 Inlägg
21 maj 2012
audicarsismine skrev:
Hade tänkt dämpa motorhuven på bilen då det är väldigt jobbigt att åka långt i bilen och hoppas på att få den att låta lite mindre, bilen i fråga är en Nissan Primera -97, nu är frågan vilket material man ska använda, har sneglat lite på biltemas Bitumen papp och ljuddämpningsplatta men frågan är om det är nått att ha?

Sen som student är det lite svårt att köpa de dyrare dämpningsmattorna med, men kom gärna med tips och råd gärna om andra ställen på bilen att dämpa för att få det tyst!

Kolla om bilen funnits som diesel, dieslar brukar ha tjocka mattor i huven. Brukar t.o.m vara billiga helt nya (ny till Octavia några hundra som reservdel).

Peter smile

6 851 Inlägg
21 maj 2012
Att dämpa huven kommer troligen inte göra så jätte mycke för kupéljudet. Bättre att dämpa dörrarna, torpedvägg,tak och golv.

108 Inlägg
22 maj 2012
TT-Avant skrev:
Att dämpa huven kommer troligen inte göra så jätte mycke för kupéljudet. Bättre att dämpa dörrarna, torpedvägg,tak och golv.

Beror på hur högljudd och dämpad den är från början. På Skoda gör det i alla fall underverk (där är det bara plåt på bensinarna/alt. tunn matta). Sen bör man ju åtminstone dämpa dörrarna.

476 Inlägg
22 maj 2012
Eftersom det ändå ligger lite på ämnet ..
Mina dörrar är dämpade(silentcoat) men känns ändå som en del vägbrus kommer igenom, skulle det hjälpa att montera dit någon sorts skumdämpning?
Och isåfall, vilka produkter är att rekommendera?(tänk budget.)

630 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
Tack för svaren!
Skall kolla upp det med Diesel och se om det finns hos nissan!

och ska även ge mig på att dämpa dörrar, nu är frågan, med vad ska jag dämpa?

6 851 Inlägg
23 maj 2012
Vill man ha mindre ljud INNE i bilen borde man börja dämpa det som har "kontakt" med kupén. Alltså samma saker som jag skrev tidigare. Det är som sagt där det gör nytta.

3 466 Inlägg
23 maj 2012
Jag hade i allra första hand dämpat torpedväggen...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök