3549
Sök

BMW 523 iA -99 växlar mindre bra... Men ok manuellt! (LÖST!)

Forummoderator
18 011 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#21
Glesmark skrev:
Vandrar fläktens hastighet upp och ner under gång, eller vadå?

Jupp. Fast när bilen har tryckt ner tempen till det som står på displayen (21 grader) så lugnar den ner sig. Detta uppenbarar sig bara när det som nu är över 25 grader ute och ac måste ge järnet i en 10 minuter eller så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 maj 2012
#22
Ett stenskott eller liknande som tar död på en givare och en lätt förvirrad fläkt (Motståndet eller kanske bara damm framför sensorn kan vara orsaken?) måste vara hemska och oacceptabla fel att uppleva på en 13år gammal bil, det är nog bäst att skrota den! wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 011 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#23
Rquired skrev:
Ett stenskott eller liknande som tar död på en givare och en lätt förvirrad fläkt (Motståndet eller kanske bara damm framför sensorn kan vara orsaken?) måste vara hemska och oacceptabla fel att uppleva på en 13år gammal bil, det är nog bäst att skrota den! wink

Precis! Fast S80:n som är av samma ålder går och fungerar perfekt. Hm... Sen tycker jag 5-serien är för trång inuti och har för dåliga stolar. Det gör väl inte saken bättre. Nej, morsan kan nog få tillbaka den :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 798 Inlägg
22 maj 2012
#24
Är den så hemsk kan ja ta den av dig hehe:P
Senast redigerat av fredde85 (22 maj 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 maj 2012
#25
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Ett stenskott eller liknande som tar död på en givare och en lätt förvirrad fläkt (Motståndet eller kanske bara damm framför sensorn kan vara orsaken?) måste vara hemska och oacceptabla fel att uppleva på en 13år gammal bil, det är nog bäst att skrota den! wink

Precis! Fast S80:n som är av samma ålder går och fungerar perfekt. Hm... Sen tycker jag 5-serien är för trång inuti och har för dåliga stolar. Det gör väl inte saken bättre. Nej, morsan kan nog få tillbaka den :-)

Minns du vilket skäl du angav till att inte köpa en S80 T6? Mor din blir nog glad av att få en bra bil och om inte så ger jag samma svar som Fredde85, jag kan ta den... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 011 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#26
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Ett stenskott eller liknande som tar död på en givare och en lätt förvirrad fläkt (Motståndet eller kanske bara damm framför sensorn kan vara orsaken?) måste vara hemska och oacceptabla fel att uppleva på en 13år gammal bil, det är nog bäst att skrota den! wink

Precis! Fast S80:n som är av samma ålder går och fungerar perfekt. Hm... Sen tycker jag 5-serien är för trång inuti och har för dåliga stolar. Det gör väl inte saken bättre. Nej, morsan kan nog få tillbaka den :-)

Minns du vilket skäl du angav till att inte köpa en S80 T6? Mor din blir nog glad av att få en bra bil och om inte så ger jag samma svar som Fredde85, jag kan ta den... smile

Hon vill ha en SMART igen. Gärna en roadster. Glad? Nja... Men visst fungerar den bra om man ska nu ska se det praktiskt. Jag är nog en pedant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

126 Inlägg
24 maj 2012
#27
effektmotståndet till fläkten brukar ge sig på dessa bmw´s, ger symptom som vandrande fläkt,slukar tomt batteriet ibland osv..Tror den kallades för "slutsteg" på bmw-språk om jag inte minns fel.


Mvh Janne


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
24 maj 2012
#28
Dieselsmurfen skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Dieselsmurfen skrev:
"Stenskott" någonting har förstört en givare i höjd med vä främre hjulhus. Kostnad: 1000:- på verkstad... imorgon är den ok igen :-)

Va skönt:) titta vilket enkelt fel det var när den överreklamerade skitbilen krånglade;)

Det är fortfarande en pissbil :-) Fler mindre fel som inte är av betydelse men är ett irritationsmoment finns... Kupéfläkt som inte kan bestämma sig om den ska dra fullt eller inte i sommarvärme som exempel.

Och sådana fel kan förstås inte uppstå på t.ex en Chrysler när den är 13år gammal och har kommit upp i samma mil?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Fri fart för ett fritt folk!
14 135 Inlägg
24 maj 2012
#29
marwin_of_sweden skrev:
Dieselsmurfen skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Va skönt:) titta vilket enkelt fel det var när den överreklamerade skitbilen krånglade;)

Det är fortfarande en pissbil :-) Fler mindre fel som inte är av betydelse men är ett irritationsmoment finns... Kupéfläkt som inte kan bestämma sig om den ska dra fullt eller inte i sommarvärme som exempel.

Och sådana fel kan förstås inte uppstå på t.ex en Chrysler när den är 13år gammal och har kommit upp i samma mil?

haha en 13år gammal chrysler...eller hur..det lär aldrig hända att den inte dött innan det  lådras motorras takluckor som inte kan stängas osv osv smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 011 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#30
Growe skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Det är fortfarande en pissbil :-) Fler mindre fel som inte är av betydelse men är ett irritationsmoment finns... Kupéfläkt som inte kan bestämma sig om den ska dra fullt eller inte i sommarvärme som exempel.

Och sådana fel kan förstås inte uppstå på t.ex en Chrysler när den är 13år gammal och har kommit upp i samma mil?

haha en 13år gammal chrysler...eller hur..det lär aldrig hända att den inte dött innan det  lådras motorras takluckor som inte kan stängas osv osv smile

Nu var ni elaka :-)

Men tyvärr fick min gamla 300M ett vevlagerras. Så poäng där. Men pisshinken står nu hemma tomten. 2320:- kronor fattigare (Eller ja, morsan är det, hehe.) 28 grader idag och trots ac på högsta i lite stadstrafik med en nervig och precis nollad låda så kokar den inte? Tempen står bergfast på mitten. En okokbar BMW? Trodde inte de fanns...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

arenwik
24 maj 2012
#31
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Ett stenskott eller liknande som tar död på en givare och en lätt förvirrad fläkt (Motståndet eller kanske bara damm framför sensorn kan vara orsaken?) måste vara hemska och oacceptabla fel att uppleva på en 13år gammal bil, det är nog bäst att skrota den! wink

Precis! Fast S80:n som är av samma ålder går och fungerar perfekt. Hm... Sen tycker jag 5-serien är för trång inuti och har för dåliga stolar. Det gör väl inte saken bättre. Nej, morsan kan nog få tillbaka den :-)

Allvarligt ? roll  Nog för att tygstolarna är skit men skinnstolarna är ju guds skapelse, och trånga inuti ?
Vad satan brukar du åka för bilar tongue Jänkare ?
Senast redigerat av arenwik (24 maj 2012)

Forummoderator
18 011 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#32
arenwik skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Ett stenskott eller liknande som tar död på en givare och en lätt förvirrad fläkt (Motståndet eller kanske bara damm framför sensorn kan vara orsaken?) måste vara hemska och oacceptabla fel att uppleva på en 13år gammal bil, det är nog bäst att skrota den! wink

Precis! Fast S80:n som är av samma ålder går och fungerar perfekt. Hm... Sen tycker jag 5-serien är för trång inuti och har för dåliga stolar. Det gör väl inte saken bättre. Nej, morsan kan nog få tillbaka den :-)

Allvarligt ? roll  Nog för att tygstolarna är skit men skinnstolarna är ju guds skapelse, och trånga inuti ?
Vad satan brukar du åka för bilar tongue Jänkare ?

Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
24 maj 2012
#33
Dieselsmurfen skrev:
Growe skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Och sådana fel kan förstås inte uppstå på t.ex en Chrysler när den är 13år gammal och har kommit upp i samma mil?

haha en 13år gammal chrysler...eller hur..det lär aldrig hända att den inte dött innan det  lådras motorras takluckor som inte kan stängas osv osv smile

Nu var ni elaka :-)

Men tyvärr fick min gamla 300M ett vevlagerras. Så poäng där. Men pisshinken står nu hemma tomten. 2320:- kronor fattigare (Eller ja, morsan är det, hehe.) 28 grader idag och trots ac på högsta i lite stadstrafik med en nervig och precis nollad låda så kokar den inte? Tempen står bergfast på mitten. En okokbar BMW? Trodde inte de fanns...

Dom brukar inte koka utan anledning. Har man ingen luft i systemet och en fungerande termostat så brukar inte temp nålen gå upp en millimeter hur man än kör eller gör.
Dom som kokar beror oftast på att ägaren inte vet hur man luftar ett kyl system.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 938 Inlägg
24 maj 2012
#34
marwin_of_sweden skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Growe skrev:

haha en 13år gammal chrysler...eller hur..det lär aldrig hända att den inte dött innan det  lådras motorras takluckor som inte kan stängas osv osv smile

Nu var ni elaka :-)

Men tyvärr fick min gamla 300M ett vevlagerras. Så poäng där. Men pisshinken står nu hemma tomten. 2320:- kronor fattigare (Eller ja, morsan är det, hehe.) 28 grader idag och trots ac på högsta i lite stadstrafik med en nervig och precis nollad låda så kokar den inte? Tempen står bergfast på mitten. En okokbar BMW? Trodde inte de fanns...

Dom brukar inte koka utan anledning. Har man ingen luft i systemet och en fungerande termostat så brukar inte temp nålen gå upp en millimeter hur man än kör eller gör.
Dom som kokar beror oftast på att ägaren inte vet hur man luftar ett kyl system.

Min v8 bygger upp värmen fort som fasen, fortare än alla andra bilar jag haft, men hur man än tuktar rör den sig aldrig mer än till normal driftstemp.
Hade även en gammal bmw 535 med m30b35, 3.5 liters sexa utan kylproblem.

Topplockspackning och kylproblem är vad man hör om bmw, men aldrig upplevt det själv, må det vara SBS? big_smile

Forummoderator
18 011 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#35
marwin_of_sweden skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Growe skrev:

haha en 13år gammal chrysler...eller hur..det lär aldrig hända att den inte dött innan det  lådras motorras takluckor som inte kan stängas osv osv smile

Nu var ni elaka :-)

Men tyvärr fick min gamla 300M ett vevlagerras. Så poäng där. Men pisshinken står nu hemma tomten. 2320:- kronor fattigare (Eller ja, morsan är det, hehe.) 28 grader idag och trots ac på högsta i lite stadstrafik med en nervig och precis nollad låda så kokar den inte? Tempen står bergfast på mitten. En okokbar BMW? Trodde inte de fanns...

Dom brukar inte koka utan anledning. Har man ingen luft i systemet och en fungerande termostat så brukar inte temp nålen gå upp en millimeter hur man än kör eller gör.
Dom som kokar beror oftast på att ägaren inte vet hur man luftar ett kyl system.

Pisshinken har idag fått en guldstjärna! Nu på kvällen tog jag den en sväng och lade in ... Eller vänta... Vi tar det i min blogg strax...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 011 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#36
Glesmark skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Nu var ni elaka :-)

Men tyvärr fick min gamla 300M ett vevlagerras. Så poäng där. Men pisshinken står nu hemma tomten. 2320:- kronor fattigare (Eller ja, morsan är det, hehe.) 28 grader idag och trots ac på högsta i lite stadstrafik med en nervig och precis nollad låda så kokar den inte? Tempen står bergfast på mitten. En okokbar BMW? Trodde inte de fanns...

Dom brukar inte koka utan anledning. Har man ingen luft i systemet och en fungerande termostat så brukar inte temp nålen gå upp en millimeter hur man än kör eller gör.
Dom som kokar beror oftast på att ägaren inte vet hur man luftar ett kyl system.

Min v8 bygger upp värmen fort som fasen, fortare än alla andra bilar jag haft, men hur man än tuktar rör den sig aldrig mer än till normal driftstemp.
Hade även en gammal bmw 535 med m30b35, 3.5 liters sexa utan kylproblem.

Topplockspackning och kylproblem är vad man hör om bmw, men aldrig upplevt det själv, må det vara SBS? big_smile

Mina gamla 740 och 750 så kom värmen på mindre tid än det tar att starta upp skiten och få fast ungarna ordentligt. E39 gillas. Man åker som en kung. Fast nog var de lite törstiga?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 938 Inlägg
24 maj 2012
#37
Dieselsmurfen skrev:
Glesmark skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Dom brukar inte koka utan anledning. Har man ingen luft i systemet och en fungerande termostat så brukar inte temp nålen gå upp en millimeter hur man än kör eller gör.
Dom som kokar beror oftast på att ägaren inte vet hur man luftar ett kyl system.

Min v8 bygger upp värmen fort som fasen, fortare än alla andra bilar jag haft, men hur man än tuktar rör den sig aldrig mer än till normal driftstemp.
Hade även en gammal bmw 535 med m30b35, 3.5 liters sexa utan kylproblem.

Topplockspackning och kylproblem är vad man hör om bmw, men aldrig upplevt det själv, må det vara SBS? big_smile

Mina gamla 740 och 750 så kom värmen på mindre tid än det tar att starta upp skiten och få fast ungarna ordentligt. E39 gillas. Man åker som en kung. Fast nog var de lite törstiga?

Asgött på vintern, man startar bilen, drar på full sprutt mot vindrutan, går ut å skrapar alla rutor utan framrutan, för den e typ isfri när man e klar me övriga rutor. big_smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
24 maj 2012
#38
Glesmark skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Glesmark skrev:

Min v8 bygger upp värmen fort som fasen, fortare än alla andra bilar jag haft, men hur man än tuktar rör den sig aldrig mer än till normal driftstemp.
Hade även en gammal bmw 535 med m30b35, 3.5 liters sexa utan kylproblem.

Topplockspackning och kylproblem är vad man hör om bmw, men aldrig upplevt det själv, må det vara SBS? big_smile

Mina gamla 740 och 750 så kom värmen på mindre tid än det tar att starta upp skiten och få fast ungarna ordentligt. E39 gillas. Man åker som en kung. Fast nog var de lite törstiga?

Asgött på vintern, man startar bilen, drar på full sprutt mot vindrutan, går ut å skrapar alla rutor utan framrutan, för den e typ isfri när man e klar me övriga rutor. big_smile

Ja värmen kommer riktigt jäkla fort.
Jo 520/523 tycker jag också är törstiga, men de är nog för att jag tycker dom är så slöa så jag måste ha pedalen mot mattan konstant för att inte få ett sammanbrott av stress.
Jag kör mycket snålare i min 540 än när jag lånar farsgubbens 520.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök